Senaste nytt

Service i premium på Stockholm - Göteborg

Camarilo

Ny medlem
Flög SAS i business idag Arn-Got ( operated by BRA). Biljetten anger tydligt ”includes meal”. Vi blev dock bara erbjudna läsk och Godis/Macka. Är det vad SAS kallar ”meal” på denna sträcka? Är inte godis/macka ”snacks”?

Ok, premium. Men likväl utlovar de ”meal and drinks”.
Vad är det du anser är fel i vad de utlovar? Visst, servicen i premium inrikes är inte bra men å andra sidan lovar de inget specifikt heller. Dryck stämmer ju att man får (utöver läsk ingår ju också en alkoholhaltig dryck inrikes i premium) och en macka + snacks kan väl ses som en lättare måltid.

Däremot kan man ju kritisera det på andra linjer där de endast erbjuder kaffe/te av "tidsskäl".

Vad är det du anser är fel i vad de utlovar? Visst, servicen i premium inrikes är inte bra men å andra sidan lovar de inget specifikt heller. Dryck stämmer ju att man får (utöver läsk ingår ju också en alkoholhaltig dryck inrikes i premium) och en macka + snacks kan väl ses som en lättare måltid.

Däremot kan man ju kritisera det på andra linjer där de endast erbjuder kaffe/te av "tidsskäl".
”Mackan” är tyvärr ofta knäckebröd med någon kemisk smörja. Choklad och nötter är ett bättre alternativ, men att kalla det meal är lite gränsfall. Å andra sidan det är rätt korta rutter och alternativ saknas…

Jag kanske är gammaldags men ”meal” och kniv och gaffel symbol har ju alltid varit någon form av måltid. Macka har ju traditionellt benämnts ”snack”. Verkar dock inte gälla SAS inrikes i nuläget.

Jag var också besviken med min första inrikes upplevelse mellan Stockholm och Kiruna förra veckan. Business konceptet har jag provat i olika upplägg och är ett lyft men Premium är inget jag skulle betala extra för. Nu reste vi på poäng med FlyPremium så det var ”gratis” dricka och choklad men jag saknade också något matigt. Förr erbjöds det någon macka i Plus som jag ofta tyckte var helt ok. Nu fanns det bara wasa sandwich och annat som finns på menyn. Jag behöver ingen bricka men saknade någorlunda hälsosamma och mättande kalorier på en flygning längre än en hel del utrikes linjer. Skrev detsamma i min utvärdering av flygningen i appen.

@Camarilo, du pratar om vad som stod på biljetten. Där finns väl inte alltför mycket text och det är väl inte där man letar efter en meny eller detaljerad information? På webbplatsen beskrivs Premium inom Skandinavien (alltså inrikes) med texten "Måltid/snack".
Och därutöver finns ju den allmänna texten "Dina alternativ för mat och dryck ombord varierar beroende på din destination, hur länge flygningen varar och tiden på dagen." Så ser det så vitt jag vet ut för alla bolag.

Visst kunde urvalet vara bättre (kanske några olika sandwichar inklusive någon lite "köttigare"; håller med om att gamla Plus kunde vara bättre ibland), men det är inte utan att jag undrar vad du egentligen räknat med på en 1h15min inrikesflygning i premium economy ombord på en ATR-72?

Last edited:
@Camarilo, du pratar om vad som stod på biljetten. Där finns väl inte alltför mycket text och det är väl inte där man letar efter en meny eller detaljerad information? På webbplatsen beskrivs Premium inom Skandinavien (alltså inrikes) med texten "Måltid/snack".
Och därutöver finns ju den allmänna texten "Dina alternativ för mat och dryck ombord varierar beroende på din destination, hur länge flygningen varar och tiden på dagen." Så ser det så vitt jag vet ut för alla bolag.

Visst kunde urvalet vara bättre (kanske några olika sandwichar inklusive någon lite "köttigare"; håller med om att gamla Plus kunde vara bättre ibland), men det är inte utan att jag undrar vad du egentligen räknat med på en 1h15min inrikesflygning i premium economy ombord på en ATR-72?

”A meal is different from a snack in that meals are generally larger, more varied, and more filling”. Om SAS tänker erbjuda snack så kan det väl också varudeklarera det som det. Men det är väl kanske jag som inte flugit så mycket inrikes på sistone.

• Gilla
Reactions: Gus
Jag tycker verkligen att SAS kunde bli tydligare i vad man kan förvänta sig, tog även upp det på senaste Diamond event och fick till svar att det är svårt för att det är så många variabler, flygtid, flygplanstyp, inrikes/utrikes osv. Men listan måste ju finnas och med dagens teknik borde det inte vara så svårt att göra den tillgänglig.

Vad gäller just premium på ATR så ser jag inte riktigt anledning att köpa det sedan flex införts, för man man får ju knappt något extra och dessutom sämsta platsen. Men för de utan status är det väl möjligen för FT och lounge?

Toppen