ICN–LHR med Virgin i Upper class i en Boeing 787-9. Vi kom som sagt på sist i Upper class efter extrakollen av våra pass och boardingkort vid gaten. När vi satte oss kom flygvärdinnan fram, kanske skulle vi få en pre-boarding drink som de andra redan fått. Nej, i stället behövde hon kolla våra pass och boardingkort igen, för dessa var ändå inte registrerade på nåt sätt. Hon behövde fotografera dessa och lösa det senare. Barnsjukdomar för att detta är en ny linje, eventuellt i kombination med att detta var en SAS-bonusresa? Jag intalade mig själv att det brittiska bubblet ändå inte var särskilt drickbart.
Försluten goodie bag, gissningsvis för att avskräcka från att öppna denna om man inte är så intresserad, så att den kan återanvändas. Enkel att slita upp, så man behövde inte sin lilla fickkniv som numera var fast i säkerhetskontrollen här i ICN. Förväntat innehåll, lite krämer och strumpor och sånt.
När dörrarna stängts gick kabinpersonalen med en sprayburk i varsin hand och sprayade kontinuerligt längs hela kabinen i riktning mot overhead compartments. Dimman spred sig nedåt och kabinen blev tydligt dimmig efteråt. Den luftvägsirriterande doften hängde kvar någon minut. Ett par personer hostade upprepat. Jag frågade vad det var för spray: ”like disinfectant for insects and stuff”. Ska man verkligen spraya insektsspray på det sättet? Effekten blev i alla fall klart motsatt en pre-departure drink.
Jag tittade i menykortet. Matserveringen skulle ”celebrate the best of modern British flavours”. Jag antar att de syftade på den grillade kycklingen och ceasarsalladen då, för de andra inslagen på menyn verkade ju ännu mindre brittiska.
Sonen valde den kryddiga kycklingen som inte var för kryddig för honom, medan jag tog den fräscha salladen till förrätt. Till det serverades förvånansvärt torrt bröd.
Till huvudrätt valde sonen kycklingen och jag bläckfisken. Koreansk som rätten var bestod den av två kryddstarka komponenter med lite ris som buffert. Bläckfisken var lite seg.
Till efterrätt valde sonen äppelkaka och jag en mousse. Till det bad jag som jag brukar på flyg om svart té med mjölk. Den brittiska flygvärdinnan såg fundersam ut. ”So not a black tea? White tea?” Jag förtydligade ”Earl Grey with milk please”. Nu blev jag fundersam, vad menade hon med vitt té, är det svart té med mjölk? Jag var tvungen att fråga, och precis så menade hon. I min värld är ju vitt te en helt annan sort té. Det kändes begränsande att sakna internet och inte kunna söka upp detta begrepp. Jag undrade också vad denna entremet som jag åt till efterrätt var för något. Jag skulle knappast kallat det för en mousse som flygvärdinnan beskrev det, snarare nån sorts kaka. God var efterrätten hur som helst.
”If you're flying back into London, stop by Revivals for a hot shower, breakfast, and a read of the morning's papers before heading into the city. Open daily until 12.30pm.” Trevligt tänkte vi först eftersom vi ju flög tillbaka till London, men eftersom denna linje anländer London på kvällen får vi inte sådan duschmöjlighet, så det kanske inte behöver stå med i menykortet för just koreaflyget. Försökte kolla på Virgins linjekarta för att se hur stor andel av deras flyglinjer som går till Nordamerika (och då gissningsvis anländer i London på förmiddagen), men mobiluppkopplingen var för dålig och jag visste sen föregående flyg att Wi-Fi inte slogs på förrän vi kommit upp i luften.
Att få ingång Wi-Fi la jag förgäves ner nån timme på att försöka med. Det tog stopp på flera olika ställen vid olika försök. När jag kom som längst kom jag till ”Oops.. Something went wrong. Please try again.” utan förklaring av vad exakt jag borde försöka igen. Att koppla ner och upp Wi-Fi, att stänga av VPN, att stänga av iCloud Private Relay, att stänga av Privat Wi-Fi-adress, att stänga av Begränsa IP-adresspårning, att stänga av innehållsblockerare, att använda privat surfningsläge och att starta om telefonen hjälpte inte. Till slut frågade jag om knep från besättningen, varpå de startade om hela planets Wi-Fi-anslutning, till potentiellt förtret för ävriga 248 passagerare under de 10 minuterna det gjorde att Wi-Fi låg helt nere. Inget hjälpte. De skulle få Starlink framöver, och nuvarande system beskrevs diplomatiskt som ”not great”. Är benägen att hålla med.
Lite innan 17 var det sovdags för då släcktes kabinen ned. Vi passade på att sova ett par timmar.
För oss som inte sov hela resan serverades ett mellanmål. Jag valde några degknyten med fläsk, som visade sig vara enorma.
Efter ytterligare några timmars sömn och en dryg timme före landning kändes det som läge för frukost men serverades nu middag. Jag valde hälleflundra.
När kaptenen strax innan landning berättade att ser var 25 grader och sol i London klockan 18 på kvällen i början av april trodde vi att vi hade hört fel.