Senaste nytt

Seoulresa med 11-åring

London Heathrow. Flyget ankom terminal 5. Vårt hotell låg vid terminal 4. Kunde man möjligen göra transfer airside? Vi frågade en lilaklädd man: Nja, jo okej då, sa han. Den lilaklädda kvinnan vid bussen frågade vilket flyg i terminal 4 vi skulle till. När vi erkände att vi skulle till ett hotell där blev det stopp, vi måste ut genom immigration i denna terminal först, sen skulle det finnas ett tåg till terminal 4.

2efe93c6790cff55abd15eb281f13b72.jpg

Mycket riktigt fanns det sådant tåg. Gratisbiljett behövde skrivas ut i automat. Vi frågade oss till att tydligen skulle man ta tåget till terminal 2 och 3 och sen därifrån byta till annat tåg till terminal 4, men det var inget som framgick tydligt på tåget eller skyltar, dock via utrop efter att tåget redan avgått. Tur att det är personaltätt när det är mer otydligt hur man ska ta sig. Lika otydligt vid bytet, kom ett tåg där vi trodde terminal 4-tåget skulle gå som var skyltat till terminal 5 som vi nyss kom från. Ingen info om annat än terminal 5 på displayer. Frågade igen, tydligen skulle nästa (som visade sig bli nästnästa) tåg från samma perrong gå till terminal 4, vilket ju hade kunnat vara lämpligt att tydliggöra bättre på skyltarna.

2c87b012685f8a2739ea36d66e331446.jpg

En dryg timme efter landning (utan incheckat bagage) anlände tåget äntligen till terminal 4. Sonen gissade att det hade gått snabbare att gå hit, och det tror jag också. Promenad genom tunnel sista biten mot hotellet. Inget utsikt alls.

d83b75f48db24d959013463a71fe63b8.jpg
Snabbaste och enklaste sättet att ta sig landside mellan LHR T5 och T4, är med lokalbuss (TfL) som jag tror också har högre turtäthet än T4-tåget. Det är dock inte gratis utan kostar £ 1.75 (eller vad nu taxan är nuförtiden). ;) Jag har gjort så när jag haft flygbuss som bara angör T5 och 10-15 min senare Central Bus Station (mellan T2 och T3) och jag ska till T4.

Så vitt jag vet behöver man inte plocka ut de där gratisbiljetterna i pappersformat, utan om man blippar in och ut med betalkort som vanligt i London så debiteras man noll för en free transfer.

Imponerande koungehopping på ARN förresten! Det blev inga problem av att återkomma till Pontus? I en tidigare tråd (från 2024) fanns det en diskussion som indikerade att sådant inte skulle funka med QR-koden:

Last edited:
Snabbaste och enklaste sättet att ta sig landside mellan LHR T5 och T4, är med lokalbuss (TfL) som jag tror också har högre turtäthet än T4-tåget. Det är dock inte gratis utan kostar £ 1.75 (eller vad nu taxan är nuförtiden). ;) Jag har gjort så när jag haft flygbuss som bara angör T5 och 10-15 min senare Central Bus Station (mellan T2 och T3) och jag ska till T4.

Så vitt jag vet behöver man inte plocka ut de där gratisbiljetterna i pappersformat, utan om man blippar in och ut med betalkort som vanligt i London så debiteras man noll för en free transfer.

Imponerande koungehopping på ARN förresten! Det blev inga problem av att återkomma till Pontus? I en tidigare tråd (från 2024) fanns det en diskussion som indikerade att sådant inte skulle funka med QR-koden:

Tack för tipsen! Som nån som inte är så bekant med en flygplats som LHR märker man ju av när det saknas tydlig skyltning.

Såna där system där man ska blippa betalkort för att komma in och ut genom spärrar funkar dock sämre om man reser med barn utan egna betalkort.

Jag gjorde som jag gjort förut nån gång att jag sa till när vi lämnade Pontus första gången att vi kanske skulle komma tillbaka, och sen gick vi bara in igen som återkommande utan att behöva skanna QR eller boardingkort. Jag tror det kan ha hjälpt att hon som släppte ut oss var kvar när vi kom tillbaka och dessutom jobbat där länge och troligen känner igen mig sen tidigare.

Andra gången på Pearl i T2 var det en ny tjej vid incheckningen men jag sa bara att vi hade varit där tidigare och kom tillbaka så då blev vi viftade förbi utan att skanna boardingkort eller Priority Pass. Rekommenderar inte att något sådant missbrukas förstås. Vi hade troligen kunnat komma in igen andra gången ändå, i och med att vi då hade boardingkort för ett annat flyg med annat flygbolag.

Som påskdagens huvudaktivitet hade vi bokat en guidad tur. Det fanns två alternativ att välja på för samma destination: kl 07–15 eller kl 10–17 (lite dyrare), med upphämtning från hotellet. Vi valde den senare för att få lite sovmorgon. Kvällen innan informerades vi dock om upphämtning inte klockan 10 utan klockan 07.45 och inte ens från vårt hotell. Efter lite protester ändrades detta till åtminstone 08.00 från hotellet.

a6a26b347151ad45d10375c8d2460a15.jpg

Väckarklockan var därför ställd på kl 07.00. Frukost från samma restaurang som dagen innan. Påsk som det var beställde jag en omelett, vilket tyvärr var ett bottennapp. I denna kunde man inte få någon köttprodukt, och en omelett med ost och svamp innehöll knappt heller någon ost, svamp eller salt. Vi fick dock tillräckligt med energi för en bussbaserad dag.

94c6f06b3a4e8737963c1f04fd86e7bb.jpg

DMZ är den demilitariserade zonen mellan Nord- och Sydkorea efter Koreakriget på 1950-talet, som ligger cirka en timmes bussresa norr om Seoul. Den fyra kilometer breda zonen mellan länderna är mestadels fylld med djur, natur och landminor. Området däromkring med utsiktsplatser över DMZ har också blivit en stor turistdestination. Påsksöndagen var det extra många turistbussar där, och vissa fick inte ens tag på de behövda biljetterna utan fick åka tillbaka utan att ha sett huvudattraktionen. För att få biljetterna behövde man registeras, och den sydkoreanska militären kontrollerade allas pass lite översiktligt.

af6b49fb26c56e8379359fcf7a0be731.jpg

Mest ansträngande för dagen var besöket i en av de fyra tunnlarna som nordkoreanerna grävde in i Sydkorea på 1970-talet. Senast jag var här ville jag minnas att man kunde åka tåget ner till tunneln, men detta var nu avstängt så det var i stället en promenad genom en anslutningstunnel ner till den nordkoreanska tunneln 74 meter under jorden. Även om det påstods att den jobbiga delen skulle vara att gå tillbaka upp tyckte jag det var betydligt jobbigare att gå framåtlutad flera hundra meter nere i den nordkoreanska tunneln, eftersom denna till skillnad från anslutningstunneln var grävd med en takhöjd lämpad för korta nordkoreaner snarare än långa turister.

e314af71b835f5ff925cc99355bf13e5.jpg

Det rådde numera fotoförbud på flera ställen. För att komma ner i tunneln behövde man låsa in all elektronik (förutom smartklocka) och passera metalldetektor. Från utsiktsplatsen mot Nordkorea rådde sedan något år fotoförbud vilket förklarades med att man inte fick avslöja några sydkoreanska militära hemligheter. Det verkade också ha något att göra med nuvarande politiska ledning i Sydkorea som en del i allmän deeskalering mot norr, som även gjort att man slutat skicka flygblad dit.

Från utsiktstornet kunde man trots dimman se industrizonen Kaesong som stängdes 2016, samt skönja personer i den närliggande nordkoreanska byn (den av tre byar som inte bara var en kuliss).

Platsen där stilleståndsavtalet skrevs under, det så kallade Joint Security Area (JSA) är sedan ett par år tillbaka stängt för turister efter en incident då en amerikan deserterade. Lite synd för sonen att inte få se det, men själv jag hade redan varit där och inne i ett av de blå husen för 20 år sedan.

c66902008d7bf17ccf067a80286fbdf4.jpg

På tillbakaresan blev vi avsläppta på stan och promenerade under blommande körsbärsträd mot närmsta tunnelbanestation när vi råkade se att vi befann oss på samma ställe som dagen innan, på det som vi nu insåg hette Red Road i Hongdae. Sonen ville passa på att spela mer arkadspel på samma ställe så det passade vi på att göra.

14285a7a2d1d09085d01e5cd7118ba4d.jpg

En koreansk träningsform är tydligen att krampaktigt hålla sig i räcke bakom ryggen medan man klapprar med fötterna på golvplattor för poäng. För denna svettiga aktivitet har man planerat och tagit med och bytt om till särskilda träningsskor (foppatofflor) och tagit med sig handduk.

2ae00f0e1afcad7d1e01717a5bb33792.jpg

Skymtandes genom fönstret var dagens kakofoni i Hongdae, som var en öronbedövande taktfast trumshow.

d30d6807f538f7c69d978eabdddb46d4.jpg

Efter nån timmes vila på hotellrummet gav vi oss ut för att äta middag. Vi hade bespetsat oss på att hitta en autentisk koreansk grillrestaurang, och begav oss därför till närbelägna Sinyongsan där en välrenommerad sådan fanns. Tyvärr var det fler som ville äta där och på grund av lång väntetid och hunger fick vi spontant hitta alternativ. På en tvärgata fann vi ett liknande men mindre populärt ställe. Ingen meny på engelska (eller knappt alls) och kommunikation bara med översättningsapp, men mycket trevlig och hjälpsam personal. Att äta grillat kött i salladsblad var något jag längtat efter.

58fc5cd93aa610cd752614015881cb05.jpg

Vi måste ha sett väldigt nöjda ut för vi fick förklarat för oss av servitrisen att kunden vid bordet bredvid bjöd oss på en extra portion nötkött, och senare bjöd oss på hela notan. Vi förstod inte riktigt varför men servitrisen försökte förklara något om att barn är viktiga. Ett stort kamsahamnida (tack) till honom!

Frukost på Novotel Suites i Yongsan serveras på andra våningen på vardagar. Större, stökigare och slamrigare, och slut på fler ingredienser (té, frukt, ost) men å andra sidan större utbud, och för att passa detta utbud orimligt stora frukosttallrikar. Personalen tycktes oroliga att vi inte skulle hinna äta när vi kom en halvtimme innan stängning för de påpekade detta tre gånger.

f4c4ccef7a664d0d52daf3597d312d54.jpg

Lite duggregn på förmiddagen. Koreanerna är snabba med att använda paraplyer vid minsta regndroppe. Sonen ville tillbaka till pilbågsstället, så vi begav oss till Hongdae för en inbördes tävling i fyra grenar.

4c0310bd4281e48dacade3506d79db48.jpg

Bredvid pilbågsstället fanns ett annorlunda kafé på 8 våningar med olika teman. De flesta våningar var småtråkiga och helt folktomma på denna sena förmiddag annandag påsk. Takterassen var av förklarliga skäl helt ödslig.

aeef63e8edddc5ebc3ad476cfe16a18c.jpg

På våning 7 var det k-pop-tema och på våning 3 växttema.

a83e27abee7b8660fde6f656af8d9700.jpg

Till lunch ville sonen gärna äta koreansk friterad kyckling, så vi gick till närmsta sådant ställe med bra betyg, som råkade vara en halalrestaurang. En portion var jättestor och räckte gott och väl åt oss båda.

ef1de7022161df8c845464c06d43e676.jpg

Efter lunch förväntades vädret spricka upp så vi begav oss mot berget Namsan. För att slippa byte åkte vi bara till stationen Euljiro 1(il)ga i stadsdelen Myeongdong.

03f2c98990f0bef51a439b507bae5cdf.jpg

Vi kikade in i Apple Store Myeongdong och konstaterade att priserna på några varor var 25–35% billigare än i motsvarande officiella butik i Sverige. En sidogata bort började promenaden upp till linbanestationen.

d9efc54d872662e15e48e82f9b9dd558.jpg

För att navigera med kollektivtrafik funkade Google Maps och inte Apple Maps i Seoul. För att navigera promenerandes var det tvärtom, då vägrade Google Maps helt, medam Apple Maps föreslog något slags promenadväg. (Vy nedför backen som vi gick uppför.)

c858f91d5635d2becf15baacf5e2aedd.jpg

När vi väl kom fram till linbanestationen var det viss kö till själva linbanan som sen effektivt tog oss uppför berget Namsan.

90c427be2dfa3ea6023bfb6e2c1fd444.jpg

Där uppe fanns otroliga mängder hänglås som skulle bringa evig kärlek till paren som låst fast dem där.

eb1399fc222cd6b4e2911786d7f48246.jpg

Högst uppe på berget reste sig tornet Seoul Tower. Särskild biljett krävdes för att åka upp i hissen till utsiktsplatsen där uppe.

efa78bb62a93aa6434c7489c2c801d9d.jpg

Utsikten där uppe var förstås slående, även från toaletten (som nyligen påpekats på forumet).

a071cd5b72216b9b82c1895e1946f0e7.jpg

Vi köpte lite proviant i form av koreanskt lösgodis, som åtminstone uppe i tornet var betydligt dyrare än i Sverige.

68dc5ebfcedfb39e74b8b05c5e829bc8.jpg

Vi laddade också upp med varsin dryck. Det blev en apelsin- och grapefruktsisté och en kakmilkshake.

7b3be51800ab67f40377e8dbcb29014e.jpg

Med detta var vi redo att vandra nedför berget längs Namsan Sky Forest Trail. Vi tog en liten träningspaus vid ett välutrustat utegym med riktiga gymmaskiner under tak.

e835b8072cf64772f8c2c95267ed59a1.jpg

Förutom rikligt med körsbärsblommor fanns även en hel del azaleor som hade klarats sig från nattens regn.

2d9fabd7aa89ab3ae00c10fb7554c047.jpg

Vi slutet av stigen fanns endast bussförbindelser, och vi antog att det skulle vara svårt att betala med kort där, så vi promenerade vidare nedåt.

30dbd3dce2ea12b7e24ddabb8e2dc2e2.jpg

På vägen mot tunnelbanan kom vi in i Baekbom Square Park, och gick nedför en vacker trappa ned mot staden.

a9e3ea8222e59e2765ab9da7c3e7de4a.jpg

Närmsta tunnelbanestation låg vid Namdaemuns matmarknad. Förutom stånd med olika råvaror fanns enklare restauranger och gatumat. Avsaknad av kontanter begränsade oss lite, men vi kände också att vi hellre skulle äta middag på en riktig restaurang.

efbba19653185a8ea3bb9bff5f0e2a91.jpg

Eftersom båda biljettautomaterna vid stationen Hoehyeon vägrade ta utländska betalkort fick vi promenera vidare till närliggande Seoul Station.

ddd8626a0c64155c429980aee21e8ffe.jpg

Tillbaka i Yongsan valde vi att äta middag i en av de många restauranger som fanns i shoppingcentret I’PARK. Sonen valde miso ramen och jag beef-don, till vilket vi kompletterade med lite degknyten.

216779676b08a76b964eed37b0d62bb4.jpg

På vägen tillbaka till hotellet gick vi förbi en lounge som vi inte hade rätt status för att komma in i.

8975cd9d030b8dbcfe73349922607a61.jpg

Tack för grym rapportering! Har själv varit sugen på detta land under en tid, hoppas kunna avlägga en resa vid tillfälle i framtiden.

Osäker på huruvida ni fortfarande är på resande fot, eller åkt hem.

Men hursom, så skulle jag vela tipsa om att använda appen NAVER Maps. Fungerar bättre än Google/Apple i Seoul.

För vår sista dag i Seoul tänkte jag få in några kulturella inslag innan vi avslutade med något jag var ganska säker på att sonen skulle gilla.

Omeletten till frukosten var inte mycket bättre på våning 2, som skulle innehållit bacon men blev en minimal klick med standardfyllning i form av hackad paprika och eventuellt ost.

a545d7c60b1b1cfee4002a4897d3a173.jpg

Vi tog tunnelbanan som vanligt. Vi hade vid det här laget lärt oss vilka varianter av biljettautomater som inte tog kort alls, vilka som påstods ta kort men inte funkade med åtminstone inte våra kort, vilka som funkade utan problem med en enda dragning från Amex, och vilka som bara tog Mastercard och gjorde fyra separata dragningar från kortet för våra två biljetter. En del av avgiften var motsvarande 3 kr i deposition för plastkortet, som man kunde få tillbaka i mynt i separat automat. Funderade över om den separata dragningen för det räknades som kontantutgift hos SEB Kort.

På tal om kort tyckte jag det var intressant att flera ställen endast tog Mastercard och inte Visa, då jag var van att dessa annars är oåtskiljbara.

Ett skåp med glasdörrar på tunnelbaneperrongen innehållande nödutrustning innehöll bland annat gasmasker, men knappast nog för alla. Förutom den upplevda risken för något (brand enligt skylten) som skulle kräva masker tyckte jag det var intressant att ett sånt skåp kunde stå så ovandaliserat under längre tid, för skåpet såg ju ut att ha ett antal år på nacken.

fbf8ea2a233bb6aa2b1e26bd50ea4a14.jpg

Palatset vid Gyeongbokgung blev vår första anhalt. Vi vandrade runt en liten stund och letade efter ingången men det var först när vi frågade i informationen som vi fick höra att det tyvärr var stängt på tisdagar. Vi fick se palatset på håll i alla fall.

57cd3535618486298fc4017fee63ed83.jpg

Vi gav inte upp så åkte till ett annat palats i stället. Vi noterade under vår dag bland gamla byggnader ett förvånansvärt stort antal mestadels västerlänningar i koreanska bylsiga traditionella dräkter i pastellfärger som fotograferade sig själva och varandra framför olika gamla byggnader. Sen tog de liksom vi tunnelbanan vidare till nästa palats och gjorde samma sak där.

428598a2c0bd298247607aa320cd434c.jpg

Vid stationen Anguk låg palatset Changdeokgung. Inträdesbiljett krävdes till det yttre området med en hel del turister med eller utan traditionella koreanska dräkter på sig.

bef5f527ddeae39ea50debe7af924ce5.jpg

Det krävdes separat inträdesbiljett till den lugnare trädgårdsdelen i palatsområdet.

f16f1a5ec16355aa5f8be229c3b3a643.jpg

Efter att vi lämnat palatsområdet insåg vi att vi hamnat på helt fel sida av detta, utan bra kommunikationer. En kort Uber-resa tog oss därför tillbaka till Anguk, där vi letade upp ett lämpligt ställe för lunch. Vi hade ju provat och uppskattat koreanskt grillgallergrill, nu var det dags att testa koreansk grillhällsgrill. Kött i salladsblad var lika gott denna gång.

23d49819fabac5e77a70a05a1fa076bd.jpg

Efter maten promenerade vi mot nästa kulturella anhalt. Vi gick förbi fler västerlänningar och andra turister i de pastellfärgade dräkterna och såg flera ställen som hyrde ut dem.

e6210115c20cbf3a65475aacaa04fec2.jpg

I Bokchon Hanok fanns gamla koreanska hus även för mer vanligt folk. Vi testade vad vi gissade var ett traditionellt koreansk spel, att kasta pinnar i en trähink.

c59801873697c6a142c31542df857d51.jpg

Vi promenerade vidare till det närliggande kulturområdet Insadong. Vi gick bland annat till byggnaden Ssamziegil med diverse små pyssel- och hantverksbutiker. Högst upp fanns ett kafé med färgglatt tema.

36f9f6c9194f50f4d09d9e41e751e2f1.jpg

Jag valde téet Sssangwha som visade sig vara väldigt mustigt och kryddigt, men inte särskilt gott. Smakupplevelseb förhöjdes inte av att det serverades i en tékopp som såg ut som en toalettstol.

a17024ff56547318ee67f4b05a0b159d.jpg

Efter allt det kulturella var det dags för lite mer barnvänliga aktiviteter. Vi åkte vidare till parken Yeouido Hangang, som var ett brett utomhusstråk vid floden Han. Det såldes gatumat och hyrdes ut cyklar. Sonen ville hyra en trampcykel för oss båda, så vi gjorde det och cyklade runt området.

2dc73ee15f932273ffc5a2d3a8fe1ccf.jpg

Vi noterade mängder med tält på gräsplättarna, uteslutande med yngre par. Jag gissade att detta var en variant av picknick där tältet erbjöd möjlighet till en plats med avskildhet i storstaden.

b525afd31ed5dbb5b0d6499d78da8af7.jpg

Vi avslutade dagen med ett besök på nöjesparken Lotte World Adventure. Eftersom vi hade läst att denna mestadels var inomhus och vi tyckte det var synd att vara inomhus denna soliga dag sparade vi det till kvällen. Mycket riktigt var den en stor inomhusanläggning med många aktiviteter. Köerna till vissa var dock upp till 80 minuter.

54d0634d89f06664eadfda9b00967f83.jpg

Utomhus fanns faktiskt en hel del åkattraktioner och annat. Sonen tvingade mig att åka med, så vi fick en alternativ vy av körsbärsblommorna från snurrgungan.

c6147ba1106b03584c92bb6f97e8ab62.jpg

Efter att ha frusit i kön till den letade vi middag bland restaurangerna, som verkade hålla lika låg nivå som på motsvarande nöjesparker på andra ställen. Bland ställen där pizza och pasta såg oaptitlig ut även på bilderna hittade vi en restaurang som serverade tonkatsu ramen, men dessa nudlar var till skillnad från snurrgungan inte någon höjdarupplevelse.

318ff13b9594cda0bfefc30f598ef223.jpg

Vi avslutade med en tur i motsvarande Blå tåget men med egyptiskt tema, i en fyra gånger så stor vagn, dubbelt så lång åktur men hälften så läskig. Kul, men inte riktigt värt kötiden. Nöjda och belåtna med vår sista heldag i Seoul begav vi oss hemåt när nöjesparken stängde klockan 21.

Vi valde att åka hem i Uber. Taxichauffören körde så där ryckigt som vissa i denna del av världen gör (ännu vanligare i Hongkong), så att huvudet kastas framåt och bakåt när de upprepat pumpar med foten på gaspedalen, vilket gjorde oss mer illamående än åkattraktionerna gjorde.

Last edited:
Toppen