Senaste nytt

Seoulresa med 11-åring

jonatan79

Medlem
Eftersom vi hade väldigt gott om tid och jag inte ville vara alltför dålig förebild blev det icke-allergiker-smitvägen med hinderbana förbi parfymflaskor efter säkerhetskontrollen på Arlanda. Därmed något längre att gå till Pontus som fick bli dagens första lounge. Till lunch kycklingrätt för mig, risoni med ostklump för sonen. Fanns annars barnmeny med köttbullar och mos eller pannkakor.

de7f382e6c4bedea18029ec1a980266c.jpg

Dagens andra lounge blev SAS E. Ganska mycket folk överallt i dessa påsktider, men lite glesare i icke-gulddelen. Sonen som nyss påstod sig vara proppmätt fick plötsligt ny aptit och tryckte i sig kakor och chips.

a3871ce56145e38b12e0f431072b59fb.jpg

Som motvikt till kakorna promenad mot F, och passade på att lära sonen begreppet lounge hopping. Men nu frågan som jag grunnat på ett tag: Ska det numera vara samma utbud i SAS F Lounge och SAS F Gold Lounge (som de fortfarande skyltas som, även om de officiellt båda heter ”SAS One Lounge”)? Vi bestämde oss för att leka finn fem fel d.v.s. göra en jämförande studie, och kom fram till att den f.d. guldloungen till skillnad från dess granne erbjöd fönster, fåtöljer, massagepistoler, mjuk efterrättskaka, kokta ägg samt fyrkantiga köttbullar med mos. Grannen hade i stället pannkakor med sylt. Frågade därför SAS-representanten om det egentligen ska vara samma utbud eller inte. Svaret var precis så, det ska vara men inte är samma utbud. För mig kommer det nog fortsatt bli gamla guldloungen vid valet mellan dessa framöver.

e8c72b7ed5cbb0b33509aa7a85044d11.jpg

Att behöva ta transferbuss till terminal 2 känns alltid som en liten nedgradering. Vad är det ens för konstiga flygbolag som håller till på denna avkrok?

ada9aa2feb7870708fb6d14795472aa9.jpg

Pearl Lounge erbjöd ungefär samma mat som vanligt. Vi avstod potatisplättarna idag. Man bjöds på en Dumle vid ingången. Nasi goreng till pollock med remouladsås var en ny kombination för mig. En köttbulle fick slinka med.

56c2d4cb69efb1fd62bc22ff7f661738.jpg

Appen Flighty hade förvarnat om att vårt flyg till Amsterdam drogs med försening sedan tidigare. Mycket riktigt kom notis från KLM om en timmes försening. Flighty prognostiserade 15 minuter transfer i AMS med terminalbyte för flyget vidare till LHR, vilket ju lät ogörligt.

df9d46ef13c48a4618753fe4f35bb02c.jpg

KLM-appen konstaterade mycket riktigt att vi troligen skulle missa vårt anslutningsflyg, men också att KLM inte hittade några alternativ alls åt oss för att ta oss vidare till London. Blev att ringa KLM. Handläggaren där ville först hitta alternativ vidare AMS–LHR och då först dagen efter, men eftersom vi hade hotell bokat i London och ju inte ens kommit iväg från ARN föreslog jag att de skull kolla på direktflyg ARN–LHR direkt. Det gick att ordna eftersom vi inte hade checkat in några väskor. Det tog sin tid, men efter 45 minuter i telefon med KLM hade de till slut bokat om oss med British Airways i Business direkt till LHR i stället. Det kändes ganska bra, för vi skulle ju få testa KLM på hemresan ändå.

Eftersom vi var lite less på Pearl Lounge och eftersom vårt första flyg nu skulle avgå ytterligare nån timme senare tog vi transferbussen tillbaka till terminal 5. Dagens sjätte (!) loungebesök på ARN blev en repris på Pontus för middag. Jag tog denna gång risonin med den enorma ostklumpen. Sonen beställde barnköttbullar men fick av misstag köttbullsmackan. Rundare och större köttbullar på Pontus än hos SAS.

0305eb2db5ef4aa856369a911d6f9b07.jpg

Köttbullsbetyg ARN-lounger:
SAS E: ?/5 (vi såg inga men tydligen fanns de där idag)
SAS F f.d. Pontus pop-up: 0/5 (fanns inga köttbullar)
SAS F Gold: 3/5 (väldigt fyrkantiga)
Pearl: 3/5 (inte minnesvärda)
Pontus barnköttbullar: 4/5 (lite stora men goda)
Pontus köttbullsmacka: 3/5 (lite torra och tråkiga)

Kakbetyg ARN-lounger:
SAS E: 3/5 (de vanliga SAS-kakorna)
SAS F f.d. Pontus: 3/5 (samma)
SAS F Gold: 4/5 (även saftig mjuk kolakaka)
Pearl: 3,5/5 (chocolate chip cookies, men bara vid första besöket)
Pontus: 5/5 (trots ingen kladdkaka idag)

5704df6f92544a1af846f783f2d115b9.jpg

Fullproppade med köttbullar, kakor och orimligt många koppar té tog vi transferbussen tillbaka till terminal 2. Vi var ensamma i bussen liksom tidigare, och chauffören undrade nog vad vi höll på med idag. Tur att även 11-åringen var ganska nöjd med att spendera dagen i lounger. Det fick bli ett sjunde loungebesök med en kort andra visit i Pearl för att slutföra kakjämförelsen innan det till slut var dags att gå till gate 87 strax bredvid.

Passkontrollen gick snabbt och smidigt. Jag fick dock frågan om det fanns fler vårdnadshavare och följdfrågan om det var okej att sonen reste själv med mig. Ja, svarade jag, vilket tydligen dög som svar.

Det blev en grundlig lektion i lounge-hopping. Kul att du delar detta, har funderingar på någon liknande resa (jag och dottern) men får nog vänta ett par år till. Ser fram emot fortsättningen! :)

ARN–LHR med British Airways i en Airbus A319. Sätesvalskartan gav intryck av att det var 2+2 i Business class, så vi valde därför två fönsterplatser, men det visade sig vara 3+3 med halvdant blockade mittsäten. Lite sliten kabin och sjavigt och omodernt klädd men mycket trevlig besättning. Skulle man ha gardinen som nackstöd? 4F var nog ett dåligt val av sittplats, så jag flyttade till 3D i stället.

5f13fa2d3361e685ddc569bef26b197c.jpg

Jag började fundera på om jag ens någonsin flugit med British Airways förut. Jag kunde faktiskt inte se ett enda BA-flyg i min sammanställning av mina fyrsiffriga antal flyg i modern tid. Det blev därmed att upptäcka ett för oss nytt flygbolag.

3fcc3bd7f09ed5253a713897740ff33c.jpg

Dryckesservering innan maten, men då fick vi veta att de inte hunnit få med någon mat åt just mig och sonen. Vi fick förklarat att maten kommer från London så trots 2,5 timmar från bokningstillfället fanns ingen ordinarie måltid till oss. Nötterna var ganska torra och tråkiga men champagnen var kall i alla fall.

11b7a63f91eb1666b0f18d6576fad3cf.jpg

Vi var egentligen inte hungriga men besättningen beklagade upprepat avsaknaden av mat och hade fått för sig att vi var utsvultna så de löste det väldigt smidigt genom att plocka ihop två fullt dugliga måltider åt oss.

73dc8cc6512cc0d7731171e6fdedc6e6.jpg

6e334d4e8142207cdc1ccb778941ada3.jpg

Full pott på improvisationsförmågan. Sen skulle brickan tydligen dukas av innan servering av kaffe och té men det gick att få en smakrik tékopp i förväg om man vill ha det till efterrätten, och till det stacks vi till ännu mer torra kakor av allehanda slag. Oj så mätta vi blev. Ingen Wi-Fi, så det blev ett parti schack på mobilen efter maten. Överlag en behaglig flygning, klart bättre än en stressad transfer på AMS.

Toppen