Senaste nytt

Seoul till Tokyo, vilka flygplatser?

OlaBola

Medlem
Har en Star Alliance bonusresa till Seoul och från Tokyo inbokad, så jag behöver boka en separat resa Seoul-Tokyo.

Har hittat två alternativ:
1. GMP-HND med ANA i economy för 7200kr (för 3 personer)
2. ICN-NRT med Asiana i business för 8500kr (för 3 personer)

Förstår att båda flygplatserna i alt. 1 ligger närmre respektive stad, men svårt att avgöra hur värdefullt det är när man inte varit i någondera stad hittills.

Ger business fast track på ICN till exempel?

Är EB-medlem, så poängen man får är ju nice, men känns inte avgörande då det inte handlar om jättemånga poäng även med business (1600 om jag förstått rätt).

Hur hade ni gjort? Vilka flygplatser föredrar ni?
 
Last edited:
Personligen hade jag flugit till HND för smidigheten att den flygplatsen ligger "inne" i stan. NRT kräver omkring en timmes restid för att komma in till staden.
 

NoahS

Medlem
Var på både ICN och GMP för 2 / 4 veckor sedan.
Landade på GMP och Åkte hem från ICN.

Åkte Lufthansa First hem från ICN och det fanns ingen fast track vad jag kunde se. Gick väldigt fort ändå.
 

OlaBola

Medlem
GMP-HND 100%
GMP ligger närmare Seoul än ICN och HND väldigt nära stan till skillnad mot NRT.
Och det övervinner bekvämligheten med att det är business på det andra alternativet för nästan samma peng?

Förstår att det är en personlig avvägning, men tänkte bara om du tog hänsyn till skillnad i klass.
 

NoahS

Medlem
Eftersom det är 2h10m timmars flygning så jag hade personligen tagit ekonomi då allt runt om blir lättare men den avvägningen får man göra själv.
Vill man ha loungetillgång, skönare säte och kan tänka sig att spendera mer tid på transport så är det bättre att ta biz alternativet.
 

LSH

Medlem
HND vs NRT: Jag tycker att fördelarna med HND överdrivs. Ja Narita ligger långt från Tokyo, men har ett bekvämt expresståg. Från Haneda är det lokaltåg som ofta kräver byten. De är ofta proppfulla och har man mycket bagage så är det inte smidigt. Så resan från NRT är dyrare och ca 30-40 minuter längre (beroende på var man ska) men mycket bekvämare.
 
Toppen