Senaste nytt

Sensationella Svalbard: ett bildreportage

Härliga bilder!
Snart blir det ett år sedan jag och flickvännen var där. Och vi gjorde väl det mesta av det du beskriver här.
Dock så såg vi ingen isbjörn eller val, men däremot säl och lunnefågel.
Oförglömlig upplevelse.
Då ska man ju kanske vara lite hardcore och åka dit på vintern nästa gång... ;)

Fine bilder fra "ett av mine hjemsted"! Så ut som du fikk ekstrem god valuta for pengene på turen til Pyramiden.

Bildet du referer til gruve 6 er nok tatt fra gruve 7, for å være pinlig korrekt. I tillegg kjenner jeg igjen den skarpe skråstilte ryggfinnen til vågehvalen (vikhval), tvilsomt at grønlandshvalen har hvitt på halefinnen uansett (selv om det forekommer) :)

Man bør alltid sitte på høyre side av flyet (F) da innflyvningen til svalbard "alltid" skjer langs vestkysten av svalbard uansett hvilken rullebane man skal lande på eller ta av fra .

Har mange tips om plassering på fly og flyvning til svalbard i en egen trip report jeg har skrevet på et annet forum; The Svalbard Expedition: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=91537. Her er det mange bilder ut av høyre side av flyet :)

Last edited by a moderator:
Avhenger av hva du vil se. Jeg har bodd i flere måneder på svalbard og enda ikke sett alt.... :p

norrbagg: Tack för länken till flyprat, otroligt snygga bilder för att vara tagna genom flygplansfönster!

Tips för en weekend (läs två hotellnätter) på Svalbard? Shoot! :p Båttur, men hur många finns det? Gå på tur, javisst. Men var på Agös avstånd mot en isbjörn (vatten och en båt) gillar jag nog mer.

Hade förmånen att var på Svalbard för ca 4 år sedan dock bara över en helg, en av det mest fantastiska resor jag har gjort.
Flygningen ut från Longyearbyen var helt fantasisk, vi flög i en fjord, och kapten sa att eftersom det inte var någon övrig flygtrafik så gick vi på lite lägre nivå i ca 5 minuter extra, för de som vill ta foton. Vi såg isbjörn på långt håll, från hotellet och på andra sidan "sjön" var det isbjörnar. På vintern kan det gå isbjörnar i byn. Tack för de fina bilderna Agö.

Last edited:
Toppen