Senaste nytt

Senator.. ut på tur igen, ofrivilligt ensam..

sorry @bnr livet kom emellan :)

Swiss First ombord B777-300ER (B77W)

Jag har åkt med Swiss B77W några gånger nu. Jag var faktisk med på första flighten mellan ZRH-JFK i februari 2016, men då var First fullbokat så jag åkte Business. Mars samma år flög jag Swiss First men det var en kort resa från YUL-ZRH så jag sov nästan hela resan. Jag har letat efter en möjlighet att testa igen. A330-300 har jag åkt med i First kanske 10-12 gånger, och A340-300 bara en gång. Just nu pågår en uppgradering av de 5 sista A340-300 till samma produkt som B77W.

Vad är skillnaden mellan A330 och B77W/A340?

1. Skärmen från 23” på A330 till massiva 32” på B77W/A340

2. Det finns en liten garderob i stolen på B77W/A340 som dubblar som dörr för att skapa en Suite

3. Det finns två toaletter för First som är större (i alla fall på B77W). Toaletten ombord A330 är faktisk så liten att det är svårt att byta därinne.

Hursomhelst... Jag kliver genom dörren, och jag har valt plats 1K. Jag hade bokat 1K och 2K eftersom 1D-1G var bokade samt att 2G var bokade. På dagsresor föredrar jag normal 1A eller 2A eftersom servicen börjar på sen sidan, men jag föredrar 1K eller 2K på nattresor. Detta av den enkla anledning att jag sover på högersidan, och då ligger jag med ryggen mot gången. ”Pass the galley Mr. Senator and turn left”. Jag hade föredragit ”pass galley turn right” från dörr 1L. Nu skall jag brotta mig förbi stublin där rad 4 och 5 finns, och där passagerna som sitter där vill också komma på plats såklart. Jag ursäktar mig på tyska och engelska och hittar min lilla oas. Möts direkt av en flygvärdinna som tar min kostympåse och återkommer med frågan: ”Would you like a glass of Champagne Mr. Senator?” Eftersom min sambo inte är med, kan jag dra mitt Churchillskämt för hundradegången: ”The only time I said no to a glass of Champagne, was when I misunderstood the question”. Mer än bara artiga leende från det amerikanska par på rad 1 och besättningen. 1-0 till Senator, hade sambon varit med hade jag fått ”the evil stare”.

Två minuter senare tar First Officer sig en tur och hälsar på alla i First. Jag förvånas lite: han har flugit MD-11 på Swissair och efter lite diskussion inser jag att han också flög MD-80. Så han är alltså F/O med såpass lång karriär. Sen kommer Maitre D’Cabin och vi börjar prata lite. Råkar nämna min besvikelse att jag är själv, något hon kommer minnas senare. ”Nya” amenity kit som är Bally ligger på min plats tillsammans med tofflor. PJ tillsammans med meny dyker upp, sen är det dags att åka. Ok då, ett lite glas med LPGS till blev det.

Meny har delats ut, och denna gång är det Stefan Hellermann, från restaurangen ”Ecco” som från det femstjärniga ”Atlantis by Giardino” hotellet i Zürich som gästspelar. Jag gillar hur Swiss satsar på schweiziska, kulinariska stjärnor och gärna varvar mellan kantonerna.

IMG_1288.JPG

IMG_1296.JPG

IMG_1299.JPG

IMG_1297.JPG

IMG_1298.JPG

Som vanligt finns det en specialare som inte är listat. Detta visar sig vara schweizisk korv med ljummen potatissallad. Man kan diskutera korv och First, men det blir mitt val något jag inte ångrar.

Mina val föll på:

· Balik som alltid

· Krabban

· Kallskuret

· Sallad

· Korven

· Ost

IMG_E1187.JPG

IMG_E1188.JPG

IMG_E1190.JPG

IMG_E1191.JPG

IMG_E1193.JPG

Krabban föll mig inte i smak, men det var för att det var till stor del gurka som jag avskyr som pesten (jag vet, märkligt). Allt annat var som vanligt väldigt gott, och servicen måste jag säga (som vanligt) helt outstanding. Jag uppskattar jag har haft 13–15 Swiss First segment och aldrig haft en dålig flight som jag inte kan säga med Lufthansa (typ samma) eller British Airways.

Av drickorna provade jag:

· En G&T, där ginen som hade förtjänat en annan tonic

· En IPA som var väldigt god

· Ett glas Bordeaux

· Ett glas Sauternes med osten

· ”Einen kleines cognac” Remy Martin XO till kaffet

IMG_E1189.JPG

IMG_E1194.JPG

Allt väldigt gott, och jag har aldrig tänkt på Sauternes till ost men gud vad gott.

Under servicen tittade jag på filmen ”Vice” på 32” skärmen. Det är verkligen skillnad på skärm och skärm. Till jämförelse så har Lufthansa 18”. Efter måltiden, och med 25min kvar av filmen bad jag om att bädda ner sängen medan jag gick på toan. Det var gjort, och jag tänkte jag skulle kolla klart filmen men jag var tydligen så trött att jag somnade på 2min och sedan sov jag 90min. Jag hade stängt dörren så det blev denna mini-suite med en höjd mellan 130-140cm.

IMG_E1184.JPG

När jag vaknade så kollade jag klart på filmen innan jag plockade bort madrass, kudde och täcke så jag kunde arbeta. Tyvärr funkade inte Internet utöver de 50MB som man får av Swiss. Jag köpte deras apdyra 200MB paket för CHF69, men ”icke sa Nicke”. Det är riktigt dåligt i en sådan produkt att ta betalt för internet. Maitre D’Cabin höll med. Jobbade ca 2t innan jag tröttnade och började titta på några avsnitt av ”Big bang theory”. Den andra serveringen vet jag inte vad den bestod av för jag tackade som vanligt nej. Men en timma kvar bytte jag till vanliga kläder och gjorde mig redo för ankomst. Som vanligt kom Maitre D’Cabin och tackade personligt för att jag hade valt Swiss. Som tack, samt plåster för Internet och min tråkiga solo-resande situation så fick jag en fin ask praliner.

Inflygning denna dag var spektakulär då vi faktisk passerade hela O’Hare innan vi vände och landade på RWY10. Tyvärr var det ända spektakulära med O’Hare. Vi fick först vänta 15min på en gate, sen påmindes jag varför det var 12 år sedan mitt senaste inträdde till USA via ORD. Dörr 2L används, men jag var supersnabb att ta mig från 1K till galley så jag var först av. Det fanns en Swiss ”meet and greet” men hon kunde bara ta oss fram till köerna. Så jag skippade det och tog de långa kliven. Tur var det, för jag fick vänta 30-35min innan jag var genom, men precis två minuter efter jag hade ställt mig i en kö, stängdes flöde från Swiss-flighten. Sen renoveras tåget på O’Hare, så det blev att kliva ombord några hemska bussar till Terminal 1. Inte direkt First känsla.

IMG_1199.JPG

IMG_1200.JPG

IMG_1201.JPG

Hur summerar jag bäst Swiss First ombord en B77W? Det blir lätt att man jämför både med A330 och Lufthansa.

Positivt

· Det är något med detaljerna ombord Swiss First som får det att kännas snäppet värre om man jämför med Lufthansa

o Det stora träbordet som är så sjukt stabilt

o Salt & pepparkvarn

o Glas och bestick

o Brödet

o Kvalité på mat

o Presentation av mat

· Den genuina servicen som jag alltid upplever i First (kan inte säga att det är 100% när jag har åkt Business)

· B77W den gigantiska skärmen

· B77W mini-suite

· Sängen är så himla skön att sova i

· PJn är jätteskön

Negativt

· Jag stör mig på Internetupplägget. Sjukt onödigt i mitt tycke

· Ankomstservice är grym på JFK, medan meningslös på ORD

· Som tidigare nämnt, sista leveransen från lougnen till stolen saknar något

Summa summarum: var det värt att åka extra via ORD för att testa B77W? Som situation blev där jag skulle åka ensam var hela flygresan en stor antiklimax. Så det är svårt att särskilja tankarna och känslorna helt här. Att åka Swiss kan jag alltid göra, och det är tydligare efter hemresan med just Lufthansa att Swiss passar mig bättre. Men, ORD och IAD är två hemska flygplatser jag kommer göra mitt yttersta att undvika vid ankomst till USA. Swiss är det JFK som gäller, helt annan upplevelse.

Last edited:
Tyvärr funkade inte Internet utöver de 50MB som man får av Swiss. Jag köpte deras apdyra 200MB paket för CHF69, men ”icke sa Nicke”. Det är riktigt dåligt i en sådan produkt att ta betalt för internet.
Trevlig rapport!
Måste testa Swiss First vid tillfälle, har bara kört Lufthansa First än så länge (awardbokningar).
Hört både positivt och negativt om Swiss First, det vore intressant att uppleva själv.

Minns (tyvärr) upplevelsen med Wi-Fi ombord på Swiss senast ner till JNB.
Kostade CHF 59 för 220 MB, kanske dåligt att jag inte visste vad schweizerfrancen stod i men ännu sämre att det inte gick att få fram priset i annan valuta (typ USD/EUR som fler har grepp om).
Nåväl, köpte paketet, fick en pushnotis från AmEx som visade priset i SEK och fick en mini-hjärtattack.

Sedan fungerade det knappt att använda på ett vettigt sätt, d.v.s. extremt långa svarstider och gick knappt att navigera till vissa sidor på ett acceptabelt sätt.
Sjukt att de tar så bra betalt för något som är så dåligt. Men men, bankirerna gråter nog inte floder över det.
Hoppas att snabbare Wi-Fi à la "SAS nya" rullas ut mer och mer hos olika carriers. Ljusårs skillnad.

Tack för en trevlig rapport. Skulle vara trevligt att få till en First på Swiss men det verkar omöjligt med poäng. Får nog nöja mej med LH som fortfarande står på ”att göra listan”.

Håller helt med om att Austin är en av de trevligare städerna i Texas. Ett charmigt och trevligt Downtown och bra mat. Har varit en hel del i både Huston och Dallas och de båda platserna kan man vara utan, i alla fall om man får välja.

Toppen