Nu tar vi ett steg tillbaka och pratar flygplan och flygbolag.
Det är ingen hemlighet att jag är en stor fan av Swiss. Men, det blandades högt och lågt igår.
C300 flygplanet
+ jättestor toa där framme. Känns större än Swiss A330
+ bra benutrymme från rad 2
+ gott med utrymme till handbagage
+ tyst
- ”gardin-gate” omöjligt då business separeras från ekonomi på samma sätt som SAS gör med SAS Plus nämligen en skylt på sista stolsraden. Tydlig utrop att främre toalett är för business men der blev några som struntade i det
Swiss service
+ som Senator tilltalades jag med namn
+ drycksutbudet är bra
- maten på LX1251 under all kritik
Från Arlanda flyger Swiss
LX1249 förmiddag - varm mat
LX1251 eftermiddag - tidigare varm mat, nu ovan
LX1255 kväll - varm mat
Till Arlanda
LX1248 fakir - varm mat
LX1250 lunchtid - varm mat
LX1254 sen eftermiddag - var varm mat men senast samma skräp som ovan.
Så utbudet har försämrats.
Nya FCL A
Faktisk en stor besvikelse särskilt jämfört med FCL E. Jag förstår den kritik som har blivit framfört.
- källarkänsla
- ingången från terminalen känns som en sjukhuskorridor
- trångt
- ingen riktig känsla av hur det är tänkt vara därinne
Med tanke på den grymma location som gamla FCL A hade känns detta som ett stort steg bakåt. Den ytan används nu av nya Business och Senator. Är där senare under september ett par gånger.
LX1076 mellan ZRH-FRA var standard Swiss på sträckor av denna längd. Serverades något som inte beskrevs någonstans, men som tur är var det gott

Samma C300 på denna sträcka som den som flög ARN-ZRH.
Rad 1 mycket sämre benutrymme