Senaste nytt

Senator milage/status run

Med 5 timmars layover finns tid för att besvara säkerhetstjänstens frågor. Det är ju en genomgående biljett och därmed godkänt av flygbolaget. Är det inte så att flygbolagen skickar passagerarlistan på förhand till Israel?
Min poäng med detta förslag / inlägg är att detta är en ft flexibel. Biljett som till fullo är återbetalning sbar och därmed om läget ändras kan man avboka in till avgång utan kostnad.

Gällande betalt förlängning av Senator status erbjuds detta EN gång inte två förlängningar på rad så jag föredrar att vänta med denna räddningslina.

Last edited:
Hej alla, har som ni kanske ser på mitt efternamn judisk bakgrund och har rest till Israel ett 30-tal gånger. Har även bott där en kortare tid.
Jag har extremt bra koll på vad som funkar och inte på Ben Gurions flygplats och varför folk "åker dit" i kontroller.

Jag har själv tagits in på ett "förhör" i 20 min (en gång av mina 30 ToR flighter) trots extremt judiskklingande efternamn och ingenting som var "misstänkt". Jag har även behövt tjafsa några gånger med personalen på flygplatsen. Israel lever halva tiden som europeiskt high-tech land och resten av tiden som ett arabiskt/nordafrikanskt kaotiskt/ilsket/svårnavigerat tjafssamhälle.

När det gäller alla "upplevelser" och "positiva" eller "negativa" aspekter på att göra en mileage run så skulle jag säga att om man förbereder dokumentation och har allt på banan så borde det gå smidigt. Speciellt om man har svenskt/skandinaviskt pass och har 4-5 timmar tills nästa flyg. En sak som få vet om är att Israeler GILLAR svenskar och svenskar, rent generellt. Historiskt sett har man älskat Sverige även om det fått sig en törn sista åren. Så håller inte med om att amerikaner eller andra länder får ett speciellt trevlig mottagande och andra inte får det. Israeler är både trevliga och otrevliga, speciellt de som sitter i inresekontrollen.

Det som skiljer Tel Aviv från alla andra flygplatser i världen (som jag besökt) är att deras säkerhet/inrese/utreseappartur är känslig på många olika sätt. Därför är det första man ska tänka på när man planerar en MileageRun till Tel Aviv tid på året. Undvik alla judiska och muslimska helger. Kolla kalendariumet så att du inte flyger dagarna innan och efter. https://www.chabad.org/holidays/default_cdo/year/2025/jewish/holidays-2025.htm och https://www.feiertagskalender.ch/islamic.php?geo=0&hl=en. Det är helt ok att flyga under själva helgen då alla reser till och från landet innan och efter och inte under. Detta gör att du missar alla de religiösa människorna samt alla andra som har en "anledning" att besöka/lämna Israel just då.

Det andra är att aktivt försöka åka på Shabbat, dvs mellan fredag och lördag om möjligt. Det mesta är då stängt på flygplatsen och igen du undvikder alla de människor som håller Shabbaten. Flygplatsen har hälften så många resenärer från eftermiddag fredag till lördag kväll. Det finns

Det tredje är att ha koll på och vara ÄRLIG med alla länder man rest till sista åren. Och varför. Om man tex gjorde miljonresan med Skyteam (SAS) runt världen precis med Saudia eller Middle East Airlines så ska man berätta det om de frågar och även kunna svara på varför. Om man sökt visum till Saudi eller andra arabländer för man jobbar/gjort MR så ska man berätta det med. Det ger 0 att undanhålla eller ljuga. Att säga att de inte har med det att göra hjälper inte heller. Oavsett om man är jude, kristen, muslim eller ateist och oavsett om man är amerikan, rumän eller kines.

Om ni dessutom ska vara längre i landet än att bara stanna på flygplatsen så ska ni undvika "Östra Jersualem" och Västbanken. Alla som reser dit får automatiskt en betydligt mer problematisk tid vid avresa. Inte så att det blir automatiskt förhör men det blir massor med extra frågor och tjafs. ALLTID. Även för judar. En av mina judiska vänner ljög om att ha besökt den arabiska sidan i Jerusalem. Efter 10 minuter frågor och tittande i baggaget hittade säkerheten en bussbiljett som bevisade att hon ljög i hennes jackficka. Det ledde till nästan en timme tjafs om varför hon ljög, de letade igenom hennes väska som det fanns en bomb i den och det blev väldigt jobbigt.

Att komma direkt till airside vid en tranfser och via en Concierge Service finns det 0 % chans är sant. Om detta gått någon gång var det ett misstag eller något som av slumpen kunde ske. Det är helt enkelt inte möjligt.

Säkerhetspersonalen vid både in- och utresa kommer med väldigt stor sannolikhet (80 % av tiden uppskattar jag) undra varför man gör en mileage run, vad det går ut på, och ställa en hel del följdfrågor. Varför valde man Tel Aviv och inte Dubai etc, kommer bli en av frågorna. En av knepen de använder är att ställa helt randomfrågor. Känner du någon i Israel? Varför valde du inte att stanna lite längre än bara några timmar? Har du haft kontakt med någon innan din resa? Gillar du Israel? Bättre att vara ärlig än ha inövade svar.

Så till frågan vad du heter och vem du är. Om vi leker med tanken att jag bara har svenskt pass och heter Kalle Svensson och inte har några stämplar från arabländer eller heter Ahmed al-Sharaa, har besökt Saudi, Iran, Libanon och Yemen senaste 2 månaderna så kommer din upplevelse med största sannolikhet vara en del annorlunda. Profilering sker 100 % och det är bara att acceptera om man väljer att åka till Tel Aviv. Med det sagt så är profileringen ganska avancerad och inte så burdus som bara utseende, hudfärg eller namn, utan det är en blandning av saker. Även religiösa judar med lockar och hattar blir stoppade. Som jag skrev ovan har jag tjafsat och haft långa utfrågningar flera gånger.

Ni kan läsa mer här: https://www.touristisrael.com/can-i-visit-israel-with-an-arab-passport-stamp/45609/

En sista sak när det gäller tid. Jag har varit med om att det som mest tar 90 min att komma förbi passkontrollen och som minst 10 min. På utresan tar säkerheten som mest 2 timmar (vid baggage) men om man endast har handbaggage är det en egen kö och då tar det cirka 30 min oftast innan man är igenom. Igen, undvik framförallt de stora judiska helgerna så kommer en Mileage Run funka hur bra som helst. Så endast handbaggage och 4-5 timmar är ok om man undviker de judiska helgerna.

LOUNGE: Glöm inte att Star Alliance kör Dan Lounge x 3 där det inte finns några bra reviews på som jag sett men denna video
ser man hur det ser ut där. Det är ungefär kvalitetsmässigt som SAS på Newark, dvs sisådäf men de är alla 3 ganska stora. Även priority pass/Amex använder Dan Lounge. Tror inte det finns några andra lounger som man kommer in i även med högsta status. Det finns nämligen bara Dan Lounger och ELALs King David som jag vet om.

Här finns Nonstop Dans insikter från ett besök på Ben Gurion
.

Jag hade definitivt bokat denna MR om det ett bra sätt att fixa status.
Lycka till till alla er som kör och om ni har chansen (mer än några timmar) åk in till Tel Aviv och ät magisk mat innan ni åker tillbaka!

Tack för utförlig info en fråga - tiden på dygnet - hur ser det ut kl 4-5 på morgonen - jag föreställer mig att det inte kan vara den mest belastade tidpunkten på dygnet??

Tack för utförlig info en fråga - tiden på dygnet - hur ser det ut kl 4-5 på morgonen - jag föreställer mig att det inte kan vara den mest belastade tidpunkten på dygnet??
På Ben Gurion både landar och avgår flyg normalt nästan hela dygnet. Om du tittar på en vanlig natt så både landar och avgår ungefär 17-20 x 2 flyg varje timme under hela natten i Tel Aviv. Just nu är ingenting riktigt som "vanligt" så svårt att sia om hur det kommer se ut i augusti när du ska flyga. Om du landar vid 03:10 så bör du (om allt funkar som det ska) borde du vara igenom till 05:00 oavsett vad som händer. Men det är inte så att det är lite aktivitet vid denna tid. Det både landar och avgår en hel del flyg 24-7. Det som är positivt är att det nästan aldrig är några long haul större flyg som avgår eller landar vid dessa tider. Samtidigt är det lite mindre personal under nätterna rent generellt.

Ja, Israelerna får alla listor innan du landar. Josh Cahill som jag trodde visste bättre hade tydligen ganska dålig koll på hur det funkar och istället trodde han var speciell. Men 15 min av ganska vanliga frågor är inte detsamma som att vara "chased by secret police".

Lycka till!

Toppen