Efter ett snabbt stopp på vägen för att hämta upp mitt resesällskap så var vi äntligen framme på Arlanda, och blev avsläppta på parkeringen vid T5.
Med förväntansfulla steg klev vi in i terminalen och promenerade bort till LH-gruppens inchekningsdiskar, där vi glatt gled förbi incheckningskön med hjälp av fållan för Star Alliance Gold, vi var ju trots ärade Senators!
Snabb och smidig incheckning, men till vår stora fasa utan rätt status på våra boardingkort. Efter lite knappande konstaterades det att rätt nummer var inlagt och vi vågade oss på att testa vår lycka i fast track till security. Ett snabb blipp, grön lampa och så igenom!
Ingen kö, och snabbt genom bågen, men jag fick i vanlig ordning slumpmässig kontroll, på 2 av 2 väskor! I den ena väskan min laptop, och ur den andra väskan fiskar personalen upp ett avlångt fyrkantigt föremål av genomskinlig plast, med elektroniska komponenter och avlånga rör på insidan: "vad är det här?!"... Min powerbank fortsätter att göra säkerhetskontrollen uppspelta!
Vi gick så genom ett Arlanda på väg att vakna till liv den välbekanta vägen bort till spiraltrappan och den hägrande frukosten! Hälsade personalen god morgon och gled genom spärrarna, vis av erfarenhet av rapporterna här på forumet igenom för att få lite frukost.
Tydligen hade de haft problem med elen på morgonen, så småfrallorna stod inte framme, men en personal försäkrade snabbt att de skulle komma ut inom ett par minuter. Under tiden gick jag ut till entren, och fick hjälp att bekräfta att både FQTS och FQTV var korrekt satta på biljetten, men fel boarding grupp och ingen status utskriven.
Efter en snabb frukost begav vi oss till D15, där agenten efter flera försök till slut lyckades skriva ut nya boardingkort där status visades, men bara till mig!
Nåja, det var dags för boarding, och vi kunde båda passera de automatiska spärrarna tillsammans med grupp 1+2.
Väl ombord inser jag att min oro över mittsäte som placerad på 9E var obefogad, då vi flög en A321-131 som saknade 9F
boarding drog ut på tiden och kaptenen meddelade att vi skulle bli sena då vi väntade på passagerare. 20 minuter senare fick vi boarding complete och var på väg!
Det blev en händelselös flygning, jag passade på att arbeta lite då det fanns wifi installerat, och hade vi fick även njuta av varsitt glas tyskt vitt vin i plastglas, courtesy of Lufthansa!
Vi insåg att det skulle bli en tight connection, men med ankomst till A och avgång från A11, senare ändrat till A20 höll vi hoppet uppe. När vi landat och taxar klart insåg vi att det blivit buss-gate, och klockan var 08:45, vilken som av en händelse även var tidpunkten då boarding för LH98 mot MUC startade.. Vi fick en fin sightseeing tur av området under A-piren, men stannade så äntligen och fick kliva av.
Med långa benet före satte vi av mot gate, men insåg förvirrat när vi kom fram att det INTE stod Munchen på skärmarna! Gaten hade såklart stängt, och vi blev hänvisade till service senter vid A22. När vi kom dit slingrade sig kön lång, och vad värre var, den stod stilla!
Jag tog upp telefonen för att undersöka alternativ, och ser med föga förtjusning att vi klivit ombokade till direktflyget LH1324.. DAGEN EFTER.
Efter några minuter i den stillastående kön, utan någon ansats av de 3-4 personerna bakom diskarna att hantera några passagerare idag så gav vi upp och bestämde oss för att istället prova lyckan hos personalen i loungen vid A26.
Väl i loungen (även här fungerade min på pappret statuslösa väns boardingkort) förklarade vi lägen för damen bakom disken inne i loungen, som glatt tog sig an uppgiften att lösa vårt problem! Jag föreslog ut 11:10 via VIE, med ankomst 14:00, hon kontrade då med direktflyg då mitt förslag var fullbokat (men fortfarande dök upp på Google flights), men lyckades till slut flytta oss till OS204 till VIE 10:20. Fick nya boardingkort, och såg omgående att det även här saknades status och var fel boarding grupp. Hon lyckades slutligen lösa det, men återigen bara för mig
Lite tid fanns det kvar för en snabb fika, bubbel med en bit kaka till, MUMS!
@mha som satt med utsikt över taxibanan lyckes med sina korpgluggar få syn på en något annorlunda målad fågel :O
VI begav oss till gate i tid för att även här försöka få
@mha att komma upp sig i livet, återigen utan framgång. Nåja, segmenten borde iaf dyka upp då rätt nummer låg inlagt. Strax därpå var det boarding, och på ordentligt tyskt vis först gamla och rörelsehindrade, sedan grupp 1, och nästan omgående grupp två (men först efter att de tillrättavisat en resenär som direkt försökte passera när skärmarna uppdaterat till grupp 2, de hade ju inte ropat ut ännu).
Denna gång fick vi så äntligen nöjet att uppleva mittsäte, ett på 19B och ett på 17E, i en till synes helt fullsatt A320. Som tur är så var vi tidiga ombord och kunde utan problem få plats med väskorna.
Efter att fått höra boarding complete i högtalarna var det dag! ...men, inget hände.. efter några minuter fick vi höra att de hade problem att stänga cargo hold pga en container, och att vi skulle bli sena.. när vi så slutligen fick push-back hade vår mellanlandning i VIE krympt från 1 timme 15 minuter till 40 minuter. Spänningen började äntligen återinfinna sig!
Uppe i luften erbjöds det varken wifi eller läskande fika för oss bakom skynket
Det blev en lätt svajig inflygning mot VIE, men tyvärr inte pga fikat!
Vi landade strax innan 12:20, 12:22 står jag ivrigt i gången och väntar på att få kliva av. Hur ska detta gå?!