Senaste nytt

Senaste infon om SAS retrofit av Airbus A330/A340

Hej Jakob,
du fick ingen insyn i storleken på framtida (post 2018) långdistansflottan ? Nuläget enl SAS själva är
– Cabin upgrade on seven Airbus A330/A340s
– Four new Airbus A330-300s to be delivered in 2015 and 2016
– Eight Airbus A350-900s to be delivered from 2018 onwards with an option on an additional six

Trologen fasas befintliga 330/340s ut, det riktigt intressanta är väl optionen ?
Vi möttes på en mässa så det var inget organiserat eller så, lite småprat. Jag har ju träffat produktteamet rätt många gånger så det är inga obekanta människor. De är alltid intresserade att höra de senaste reaktionerna på BusinessClass och jag förstås hur det går hos dom.

En hel del av mässan handlade dock om precis det du frågar om, så det är diskussioner som garanterat pågår.

Någon som har info om vilka linjer som prioriteras?

Som jag förstod det på SAS pendlarmöte i Helsingborg så satte de den första på CPH-EWR.
Om nu en ytterligare är klar vilken linje är den på?

Tänkte försöka boka en 2-4-1 snart, vore ju trevligt om man kunde lyckas hamna på en kärra med nya kabinen..

Mest intressant är när du tänker flyga ;)

Till sommaren kommer alla fyra A330 vara retrofitade (om allt går som det ska). Och med stor sannolikhet kommer SAS gå tillbaka till normal rutthantering under sommaren (dvs ARN-ORD-ARN, och alla tre linjer till EWR kommer ha A330 i första hand). I händelse av strul blir det givetvis akutändringar och då kan A330n dyka upp på Washingtonlinjen också men sällan på någon av de andra linjerna. Till hösten kommer Hong Kong in i bilden och då kommer det nog ändras lite.

Skaffa ett abonemang på ExpertFlyer så kan du lätt se vilka rutter som är planerade att utföras med A330

På SK964 HKG-ARN den 14 sep är det följande konfig (A340-300) enl. sas.se och Expertflyer:
Business rad 1-6
Plus rad 14-18
Go rad 20-46

Vad är det för kärra?

Om det är OY-KBM, så skulle detta innebära att den inte är uppgraderad. Annars borde den väl ha fått en inredning som påmnner om uppgraderade 330. dvs Business 1-8, Plus 20-27 och Go 30-55.

Är det förresten någon som vet om de tre uppgraderade 340 kommer att ha samma inredning som 330, eller blir det några extra platser i Business, som det är med den gamla inredningen?

Toppen