Senaste nytt

Semlor i handbagaget

En vattenpistol?
Jag lyckades klanta till det ordentligt på Arlanda en gång. Några sena, stressade och oplanerade "bagageomstuvningar" gjorde att jag hade fått med mig en del i handbagaget som inte var så lyckat. Det första de hög ner på med all rätta var ett multiverktyg som jag dock hann checka in.

Det roliga var när de började studera en vattenpistol för trädgårdsbruk, liknande denna:
vatten.jpeg

Det blev en väldig diskussion mellan personalen men till sist verkade de bedöma "vapnet" som harmlöst. Det roligaste av allt var dock när jag kom fram och packade upp och hittade något liknande denna:
hacka.jpeg

Antingen hade de helt missat den eller också ansågs den OK...

Nu går vi väldigt OT, men på dagens flight var det bara Aftonbladet kvar i tidningsstället. Dagens "Vi 5" fråga på sista sidan var:

"Är det för många säkerhetskontroller vid flygningar"

Alla fem tillfrågade svarade "NEJ". En av fem ville ha mer kontroller.

Nu går vi väldigt OT, men på dagens flight var det bara Aftonbladet kvar i tidningsstället. Dagens "Vi 5" fråga på sista sidan var:

Tja, man kan ju ha åsikter om det är vettiga saker eller ej som kontrolleras och stoppas, men jag kan faktiskt inte tycka att säkerhetskontrollerna är något stort problem när jag flyger. Det är sällan det tar väldigt lång tid och jag tror trots allt att det hjälper till viss del.

Den som verkligen vill kommer nog alltid att kunna komma förbi och genomföra sina terror dåd, men jag har ändå en känsla av att det idag sker färre med attentat/kapningar än vad det gjorde lite längre tillbaka i tiden.... Någon som sitter inne på fakta kring hur vanligt det är/har varit?

Tja, man kan ju ha åsikter om det är vettiga saker eller ej som kontrolleras och stoppas, men jag kan faktiskt inte tycka att säkerhetskontrollerna är något stort problem när jag flyger. Det är sällan det tar väldigt lång tid och jag tror trots allt att det hjälper till viss del.

Den som verkligen vill kommer nog alltid att kunna komma förbi och genomföra sina terror dåd, men jag har ändå en känsla av att det idag sker färre med attentat/kapningar än vad det gjorde lite längre tillbaka i tiden.... Någon som sitter inne på fakta kring hur vanligt det är/har varit?

Jo, men nu blandar du äpplen och päron tycker jag. Det finns inget som säger att hårdare säkerhetskontroller skulle stå bakom en (eventuell) minskning av antalet incidenter.

Jo, men nu blandar du äpplen och päron tycker jag. Det finns inget som säger att hårdare säkerhetskontroller skulle stå bakom en (eventuell) minskning av antalet incidenter.

Så vad är det i så fall som har minskat antalet incidenter?

Så vad är det i så fall som har minskat antalet incidenter?

Har det minskat?

Jo, det har det förmodligen, men det skulle jag säga att terroraktivitet i största allmänhet också gjort i västvärlden i största allmänhet. Vi har en annan värld nu än exempelvis på 70-talet. Sen finns ju också de enklare säkerhetsförbättringarna som knappast drabbar passagerare (låsta cockpitdörrar etc.) som kan ha haft en inverkan på kapningar som var klart vanligare tidigare.

Och varför ska flyget vara så extremt mycket mer skyddat än andra möjliga mål. Med samma "arbetsinsats" kan man orsaka större skador genom att gå efter andra mål. Hur stor bomb kan man exempelvis ta med sig ombord på ett tåg i Sverige?

Oj, nu är vi långt från ursprungsfrågan om semlor i handbagaget. Är det förresten någon som vet var man kan få tag på semlor i juli, jag blev precis sugen...

*suck* Vi behöver inte mer kontroller - vi behöver bättre kontroller...

Toppen