Senaste nytt

[Semi-live] Tonton på överraskningsresa

Tonton

Medlem
Trevligt med en förstaklassrapport igen, nu ser man verkligen ljuset i corona-tunneln! Jag måste fråga, varför stod det på lappen till brorsan att incheckat bagage inte ingick? Är det verkligen så illa att Lufthansa inte längre inkluderar incheckat bagage när man flyger förstaklass?

Det handlar mest om att jag
1. Hatar incheckat bagage
2. Mina föräldrar har spridit någon konstig gen att det alltid ska överpackas. Jag har lyckligtvis inte drabbats, men brorsan var inte lika lyckligt lottad. @jerixon kan intyga :p

Gissningsvis så ingår det mer bagage än vad vi kan bära - så du ska inte vara orolig :)
 

Tonton

Medlem
Klockan är 07:00 lokaltid, och det är dags att summera gårdagen!

Efter att ha börjat dagen tidigt med att kolla på F1 så tog vi oss till Bosque de Chapultepec för att ta promenera runt och njuta lite av stadens oas. Här finns fik, flera konstgjorda sjöar, museum och en del intressanta statyer. Med sina 1600 hektar, så är parken nära dubbla storleken av Central Park i New York.

Screenshot 2021-10-11 at 06.09.52.png


Screenshot 2021-10-11 at 06.09.41.png


Screenshot 2021-10-11 at 06.09.34.png

I parken såldes en vinglös Aeorplane H620. Ser ut en som mix av A380 och B747! o_O


Det härliga med CDMX är att de varje söndag mellan 08-14 stänger hela Paseo de la Reforma, stadens kanske största aveny, samt några andra gator för all sorts motortrafik. Under denna tiden finns det tillgång till cirka 50km av motortrafikfria vägar att springa/promenera/cykla på igenom staden. Paseo de la Reforma ligger precis vid Bosque De Chapultepec, så det blev en perfekt startplats för dagens aktivitet.

Screenshot 2021-10-11 at 06.09.59.png

Många cyklister runtom och i parken!

Vi såg till att cykla runt och käka tacos! 17km cykling hann det bli under dagen runtomkring i CDMX, och vi hade tur med vädret. 26 grader och strålande sol. Enligt väderprognosen så skulle det komma lite regn och åska under dagen, men det såg vi aldrig någonting av. 4 olika ställen avklarades, och alla serverade olika sorts Tacos.

Cyklandes tog vi oss igenom staden!

Screenshot 2021-10-11 at 06.10.08.png


Screenshot 2021-10-11 at 06.15.13.png


Det första stället vi stannade på heter Molino el Pujol och drivs av den världskända kocken Enrique Olivera, som är skaparen av El Pujol, rankade som världens 9e bästa restaurang av The World's 50 Best.

En intressant artikel om hans sidoprojekt Molino el Pujol: Molino el Pujol, la tortillería de Enrique Olvera (y sus tacos de aguacate) finns här.

På Molino el Pujol serverades vi en vegetarisk taco. Bladet var ett så kallat scent leaf, och innehållet bestod av avocadostrimlor och kronärtskockakräm. Väldigt speciellt, och en rolig start på dagens ätande.

Screenshot 2021-10-11 at 06.10.16.png


Screenshot 2021-10-11 at 06.10.22.png


Screenshot 2021-10-11 at 06.10.28.png


Därefter så cyklade vi vidare mot nästa ställe, som ligger i Polanco - El Rey del Suadero! Här var det även dags för den först BC-fikan för dagen - det satt välbehövligt i värmen!

Screenshot 2021-10-11 at 06.10.43.png


Screenshot 2021-10-11 at 06.11.00.png


Brorsan han är nöjd!
Screenshot 2021-10-11 at 06.10.53.png


Med fika i magen så var det sedan dags att hoppa på cyklarna igen, för att ta ned längs Paseo de la Reforma mot det tredje stället för dagen - El Habanerito!

Screenshot 2021-10-11 at 06.14.50.png


El Habanerito bjöd på ruskig god Habanerosalsa i alla dess olika smaker.

Screenshot 2021-10-11 at 06.42.55.png


Screenshot 2021-10-11 at 06.14.58.png


Därefter var det dags för dagens sista ställe - Cariñito!

Mer Fika!
Screenshot 2021-10-11 at 06.15.23.png


Mer mat!
Screenshot 2021-10-11 at 06.15.30.png


Undertecknad är väldig nöjd.
Screenshot 2021-10-11 at 06.19.53.png


Efter detta så valde vi att dra oss tillbaka till hotellet för att ladda mobiler och vila upp oss lite. Avsaknaden av min muskelbil var inga problem. För här i CDMX så finns det en taxiapp med enbart Teslabilar!

Screenshot 2021-10-11 at 06.16.00.png


Screenshot 2021-10-11 at 06.16.06.png



Därefter så tog vi oss till La Condesa för att käka middag och dricka öl. La Condesa tillsammans med sin granne Roma Norte, kan på något sätt jämföras med Söder i Stockholm. Det är väldigt hippt, och det är här många barer och restauranger finns. Kvällens fokus låg på att dricka mexikansk craft beer, och det gjorde vi ordentligt! Utbudet av Mexikansk öl har fullkomligt exploderat sedan jag var i landet senast för snart två år sedan.

Vi tog ett långt pitstop på Drunkendog under kvällen!

Screenshot 2021-10-11 at 06.16.12.png



Nu är det sista dagen på vårt CDMX-äventyr! Vi ska göra det mesta vi kan av dagen, och jag återkommer med en uppdatering senare!

Klockan 18:20 avgår dagens flight. Där vi tar över stafettpinnen från @LSH som värmer upp 1K åt oss på vägen hit
 

Tonton

Medlem
Nu är det sista dagen på vårt CDMX-äventyr! Vi ska göra det mesta vi kan av dagen, och jag återkommer med en uppdatering senare!

Det gäller att vara effektiv när man är ute på denna sortens resor. Dagens mål blev att besöka UNESCO World Heritage Site - Pre-Hispanic City of Teotihuacan.

Teotihuacan ligger 50km ifrån CDMX och nås med taxi på cirka 1h. Här vandrade vi omkring, och försökte ta in så mycket historia som möjligt. Mexico är som alla vet, ett land med en mycket lång historia - så det finns alltid något nytt att lära sig :)

En liten bilddump från dagens besök:

Screenshot 2021-10-11 at 16.58.09.png


Screenshot 2021-10-11 at 16.58.16.png


Screenshot 2021-10-11 at 16.58.27.png


Screenshot 2021-10-11 at 16.58.33.png


Screenshot 2021-10-11 at 16.58.38.png


Screenshot 2021-10-11 at 16.58.44.png



Nu har vi precis anlänt till flygplatsen, där vi sitter i loungen och väntar på hemresan. Vi kommer att vara själva i First-kabinen, och i resterande del av flygplanet så kommer det att finnas ytterligare 14 passagerare. Helt galet. (Även om jag såklart förstår att Cargo is the real deal).

Screenshot 2021-10-11 at 17.05.04.png


Vi avslutar vår tid i Mexiko med att dricka en blaskig Mexikansk lager. Men som man säger - ett tick är ett tick! Jag ser fram emot att dricka lite vettigare öl i februari på https://www.businessclass.se/forum/...sa-till-brygge-lördag-5-februari-2022.101344/ tillsammans med BC-gänget!

Screenshot 2021-10-11 at 17.05.09.png



35 min till boarding - och nu taggar vi till för @LSH utmaning:

OK, jag planterar 3 saker på 1k. Får se vad städet hittar och vad @Tonton hittar....

Skattjakt och champagne - tråkigare flighter jag jag nog haft :)
 
...i resterande del av flygplanet så kommer det att finnas ytterligare 14 passagerare. Helt galet. (Även om jag såklart förstår att Cargo is the real deal).
Jag minns att jag flög samma sträcka i början på november 2020 och det fanns en svensk i besättningen som kom bort och pratade med mig (jag flög förstaklass). Jag minns att jag frågade hur det låg till med beläggningen och hur hög sådan de behövde för att gå med vinst på flygningen. Han sa att de gick i princip break-even på frakten och gick med vinst för varje passagerare. Vidare sa han att just den flighten var den första sedan corona började som det var helt fullsatt och besättningen var så glad för att de tolkade det som en vändning. Mycket trist att höra att planet går med 16 passagerare nu...
 

Tonton

Medlem
Mycket trist att höra att planet går med 16 passagerare nu...

15pax blev det tillslut efter en no-show :D

Hur går det med skattletandet? Två av dem är det stor risk att städet hittat. Den tredje har jag däremot ganska stor förhoppning på att ska överleva. Säg till om ni behöver ledtrådar.

Jag och brorsan letade febrilt - men hittade ingenting som vi kunde härleda tillbaka :(

Dissa inte Tecate, det är ju handhavande fel.

Tecate ska drickas ur 1,5 litersflaskor i glas i 38 graders värme. Annars går det ju inte. :p

Om du säger så... Då får jag väl hänga med till Monterrey nästa gång och testa!

Dags för frukost snart? Undrar om det finns någon kvar eller om Tonton slukat allt väster om Island!
Visa bifogad bild 122199

Fel flight ;) Vi var på 497 och ledde loppet tillbaka till Frankfurt. Men du ska inte vara orolig - Allt roligt slukades långt väster om island :D
 
Toppen