Senaste nytt

[Semi-live] "This is not a goodbye, my Starling, it is a thank you", eller "Thornado vs the volcano"

e929523cd2f47e77dc3f3fd3b25f3b59.jpg


"Riktiga" businesssäten på en 737a för 2h flight.

36387f61a8565bcd4194efbfb7af875a.jpg


Varm handduk, predeparture drink, snacks.
 
Last edited:
Flygningen gick utan problem och trots SN avfärd från Bali så landade vi förr tidtabell. Serverades en god middag på vägen.

bd244f6893f7a1ec18556f2d0c9a97c8.jpg


Nu är jag på CGK och tyvärr har jag inte fått jättepositiv bild av flygplatsen hittills.
När vi ankom var det dåligt skyltat och det tog ett tag innan jag insåg att vi anlänt landside så jag skulle behöva gå igenom säkerhetskontroll igen. Ganska lång promenad bort till international departures and ingen fast track för SkyPriority där, något jag kan tycka är lite udda på huvudhubben för ett av bolagen i alliansen. Hursomhelst inte jättelång kö, så var igenom ganska snabbt.

Även efter security och immigration var det dåligt skyltat och en hel del byggarbete på långa ställen. Hittade till slut Garudas lounge. Lite udda upplägg där de har denna entré, men den är obemannad och stängd och så en pil till vänster där man får gå genom en lång korridor för att komma till faktiska entrén. Kanske också beror på byggarbete.

2293f25c6f826e55162fe600629f4f28.jpg


Jag hade inte så höga förväntningar på loungen efter att ha läst recensioner online, men tyvärr blev jag ändå besviken. Matutbudet kändes trist och engagerat och dem fysiska loungen instängd och nedgången.

d223746e8edd3cf345d8b61a8e8014b0.jpg

62fe0f0220d6429a0c2dad0dfecdddbf.jpg


Såg inget som tilltalade mig riktigt så tog bara lite frukt och tänkte över att det är det här vi har fått istället för Eva, Thai, Singapore, ja till och med Air China. Nåväl. Efter ett tag började jag till och med överväga att göra något jag inte gjort på länge - betala för mat på en flygplats, hade ju ändå lite indonesiska kontanter kvar.

Gav mig ut på en liten promenad runt terminalen och sprang då på denna :

b402b67bba0b8a1bceeff6769bfb306b.jpg


Här kändes allt mycket mer premium. Bättre möblering, öppnare och luftigare, och hade en kock som tillagade olika rätter på beställning.

601d75b1cd56079216aeaa694ef8a17d.jpg

15024bf7674756c604ea199dcb4c9a5c.jpg

1fa189035e7c5af096b3295f1d789ee8.jpg


Nu har vi nästan boardat från "gate 10". Garuda delade gaten med en Emiratesflight som går lite senare och när vi gått genom gaten fick vi gå ner en våning och genom en lång korridor till det som egentligen är gate 11. Det var dock avspärrat bortanför gate 10 pga byggnationer i vanliga terminalen, så detta är väl en quick fix.

Ombord nu.

e77b63d687d6745528ba9e6b5bfd4646.jpg


Som sagt var tror jag inte den blir helt platt, men förhoppningsvis kan jag sova hyfsat ändå.n så länge har jag ingen granne iaf och ganska glest i kabinen.
 
Last edited:
Sov rätt så gott på flyget till Tokyo, även om jag vaknade till nu och då. Ganska mycket turbulens så skumoade tidvis påtagligt.

Vaknade "på riktigt" av att kapten sa att vi hade 30 minuter kvar till landning, så då blev det att skynda sig att göra toabesök och packa ihop sina saker.
Immigration och till på Haneda tog lite mer tid än på tidigare destinationer då jag hade missat att besöka Visit Japan och få en QR-kod, så jag fick fylla i gamla hederliga pappersformulär.

Sedan.monorail och Yamanote line till Shinjuku för att lämna av min väska på boendet (incheckning först 16) för att sedan direkt gå mot den andra saken under denna resa som jag hade förbokat (vulkanen var den första).
Sedan jag för ett par år sen såg en massa yiutubevideos av capybaras, så har jag fascinerats av dessa djur. Förra året insåg jag att det finns (mer än ett) capybaracafe i Tokyo, så jag gjorde ett försök då, men det var då fullbokat. Nu hade jag bokat i god tid.

636819a274ada2e5865ac610d553fb35.jpg

48ae6ca81560cdaecdd3ae24d6efd8fd.jpg

5cb661de65413b24b20b19b548c450fb.jpg

1e68acaa2b6d388ed1265320ffafd72c.jpg


Världens största gnagare, typ som jättestora marsvin. En väldigt avslappnad attityd och verkar kunna komma bra överens med i stort sett vilket annat djur som helst.
 
Efter capybataklappande så styrde jag kosan mot Akihabara. Nörden inom mig gör att inget Tokyobesök är komplett utan att åtminstone ha vandrat runt i Aki en stund.

23669482a1009d02f08b6d6e7860a75f.jpg


Blev även en snabb lunch där.

a430076667b3bfc4e71ff9edcf7f2d0c.jpg


Inga andra aktiviteter av särskilt stort allmänintresse resten av dagen. Lite shopping på "Donki" och Ramen på Ichiran (denna gång i Shibuya, har bara ätit hos dem i Shinjuku förut).

cd4387413acdd233088c5e89b5017909.jpg


Nu är det snart dags att sova innan det bär av mot Narita ganska tidigt imorgon. Jag har ju bott på kapselhotell ett flertal gånger tidigare och jag tycker det funkar väldigt bra, framförallt när man reser själv och bara ska bo en natt. Den här gången testade jag något lite annorlunda. Book and Bed Tokyo är typ ett kapselhotell, men det har ett bokhandel-/bibliotektema och alla kapslar är integrerade i bokhyllor.

e124b9836b21fdbdc8ee3ede06c6834e.jpg

8d296fc6bef101ee35cae0d52a9bebe7.jpg

96cd5645f3d6d9e8f73e536cd2843435.jpg

b2721f4c4a7c9789d02c1f139e1e444d.jpg


Det är inte riktigt den typiska japanska kapselupplevelsen (man behövde inte ens ta av skorna och det är blandat damer/herrar). Men jag ska nog kunna sova gott i.min lilla kapsel. Gäller bara att vakna i tid imorgon.
 
Well, det där var smidigt. Hade tänkt ta narita express eller keiko skyliner via Nippori till flygplatsen, men kollade lite snabbt Google maps innan jag lämnade hotellet och då visade den att det fanns en limousinebuss med avgång om 6 minuter från en hållplats 2 minuter bort. Värt ett försök att hitta/hinna, och den stod där och väntade och som tur var så hade jag kontanter på mig så kunde köpa biljett.
Det här tar kanske något längre än tågaltenativen, men jag är ändå ute i god tid och detta är ack så mycket bekvämare än att navigera shinjuku i morgonrusning med packning.

Det var ganska varmt i min kapsel, så sov inte jättegott och strax efter 5 gick jag ut och sprang en kort runda. Väldigt mycket liv även den tiden och hann titta in en sväng på Donki i närheten även nu.

På förra årets resa så var flyget från Tokyo en av de absoluta höjdpunkterna på hela resan då jag flög ANA F Suite NRT-ORD. Idag är det betydligt mindre upphetsande då det är Swiss C NRT-ZRH-ARN som står på agendan. Har bara flugit Swiss C en gång tidigare och var inte så imponerad då, men då var det någon äldre kabin i 2-2-2-config. Idag är det en 777-300ER, och med min matchade Senatorstatus så har jag ju kunnat välja tronsäte på rad 4 som jag förstår ska vara bästa valet.
 
Har du funnits en Turkish-lounge på Narita förut? Sitter i den nu, men kan inte minnas att jag har sett den vid någon tidigare gång här. Inredningen ser ut some att det har varit en ANA-lounge förut. Ganska liten och är ju bara frukostutbud än så länge så inte så mycket att göra en bra utvärdering gentemot. För personer som gillar ägg till frukost finns en kock som gör omelett och liknande på beställning.

Upplevelsen toppas av en dam som sitter i bilstol i "rest area" och pratar i telefon med högtalare på.
 
Tyvärr så blev det ingen upgrade till First i gaten (man kan ju alltid drömma), så det här blir mim plats de kommande timmarna. 4A, tronsäte längst fram i en "minikabin" på två rader så.känns hyfsat privat.

2d2dcc417ce6c1349cce4540806e0052.jpg


c14593b0efba02c600e1dc667e46e014.jpg



5b4e783dd9483a207647169af3bd01bd.jpg

4a971fa664cadbaf1e0f1752570f9c5b.jpg

65adc0838e4cf28489a7e357de49b603.jpg

f82f93bed043ffed63ba8889975a10e4.jpg

465ffc7b37070bc8cd6899eb15e62db9.jpg


Trevligt amenity kit i metall. Lite annorlunda än många andra man får.
4ad22a2875ad6af7d1c492666218adc6.jpg

92801e3277ab32d48b05273db7ac0971.jpg


Jag är dock inte säker på att jag förstår instruktionerna som kom med amenity kitet.

d586bb49b0eabf27624899d661b16c78.jpg
 
Last edited:
Snart hemma.
Måste säga att Swiss C i tronsäte var en riktigt trevlig upplevelse. Väldigt gott och plats, inte minst för benen, och extremt mycket förvaring. Nästan FÖR många fack för förvaring, så det gäller verkligen att kolla överallt innan man kliver av. Och som sagt var känns det väldigt privat. Eftersom det är längst fram i Business och galley och toaletter är bakom minikabinen så blir det i stort sett inget onödigt spring alls där, och eftersom det är så få personer i minikabinen så är det väldigt lugnt. Mittsektionen är nog också helt ok, men sitter man vid motsatt fönster med två säten där så är det ju inte lika kul. Om personen i aislesätet sover så krävs viss akrobatik av personen vid fönstret om den vill ta sig ut.

Effektiv men personlig service snabbt efter avgång.

386a720279628d64237dca9d42127465.jpg


Nötterna tyvärr inte varma.

c78334b8ba73663bfdc9aa40da36af80.jpg

af38a398da67b634059ff851687f19a4.jpg


Beställningen för för- och huvudrätt togs upp innan avgång. Goda, men hade föredragit att få mos eller gratäng istället för (under)kokt potatis till köttbiten.

77cf1d897db797ecd3892ea6b27bef7f.jpg


Såg klart filmen jag påbörjat under maten och sen sov jag gott med bara några kortare avbrott i 8-9 timmar. Vaknade till igen med ca 75 minuter kvar till landning och då hade jag sovit igenom andra serveringen. Fick en macka och lite fruktsallad.

4282f396c46ba831f14eeeac5c68e4b5.jpg


Vid ankomst till ZRH, först ett besök i Senatorloungen vid E gates. Extremt stillsamt där, bara ett fåtal andra passagerare och hon som städade fick gå och hämta kocken i köket för att jag skulle få min butter chicken.

c9e3c55a25e1b6616cd82b403ccfc292.jpg

24a5fbaa98610d38fe8a45d742c36fb6.jpg


Nu har jag förflyttat mig till loungen i A gates och om en knapp halvtimme påbörjas boarding mot Arlanda.
 
Toppen