Senaste nytt

[Semi-live] "This is not a goodbye, my Starling, it is a thank you", eller "Thornado vs the volcano"

Thornado

Medlem
Först en varning för känsliga läsare: Ingen champagne kommer konsumeras i denna reserapport och jag kommer inte vara en miljon poäng rikare när jag är klar.

Så, nu när förväntningarna är på rätt nivå kan vi sätta igång. För ungefär ett år sen så gjorde jag en episk resa som jag bokade strax efter att SAS annonserat att de skulle lämna Star Alliance. Den resan bokades som en slags farväl till *A och blev en RTW med diverse finflyg där den absoluta höjdpunkten var ANA Suite där jag var helt själv i F-kabinen. Detta var även första resan där jag skrev en reserapport här, trots att jag tänkt tanken många gånger och det var riktigt trevligt, inte minst som ett sätt att själv reflektera över hur bra man har det som kan göra sådana här resor och ett bra sätt att sätta minnen på pränt för framtiden.
Nu visar det sig att den resan kanske inte riktigt var mitt farväl till Star Alliance, utan jag hann med att boka ytterligare en rätt så bra *A-award i slutet av augusti, precis innan övergången till Skyteam skedde. Denna resa blir inte lika episk flygmässigt (ingen F-kabin och inte RTW), men troligtvis inte så dum ändå. Några favoriter i repris från förra året, några nya upplevelser. Och förutom Star Alliance så blir det även lite fulflyg och Skyteam.

Nu dags att stoppa ner de sista sakerna i väskan och sova några timmar innan jag behöver uträtta några viktiga ärenden, dagen till ära, innan jag beger mig mot Arlanda.

Resans första dag skulle kunna ha rubriken "I Ture Sventons fotspår", om ni kommer ihåg julkalendern med Ture Sventon där han har ett specialkylskåp för att kunna ta med sig sina (krympta) "temlor" på långresa.

Dagen påbörjades med en löprunda med tre stopp för att hämta upp förnödenheter inför dagen.

568902ca1ceec6dddf4a7eff7f02e6ce.jpg

Det är ju fettisdag och i vanliga fall får jag nog i mig 5-6 semlor en sådan här dag, men tyvärr blir det bara tre idag. (Och dessutom enbart från närområdet i Solna/Sundbyberg).

För att parafrasera [mention]Andreas Ekman [/mention]:
Köp en semla - gör en bagare glad.
Köp 3-4 semlor - gör dig själv glad.

Det är viktigt att inte få energibrist när man reser, så inledde dagen med en stadig feyklstsemla från kvartersbageriet Bullens.

c3fbdbe18daa36f32c8e19acd92f90c4.jpg

Nu på pendeln mot Märsta för vidare färd mot Arlanda med buss 583 (billigt och bra). Väskan är redo med tags från BC, Awardfares, och SAS. (Awardfares var för övrigt förstås till stor hjälp vid bokningen av denna resa).

e9b89caa794cad72231e0ad91b411160.jpg

Det är ju fettisdag och i vanliga fall får jag nog i mig 5-6 semlor en sådan här dag, men tyvärr blir det bara tre idag. (Och dessutom enbart från närområdet i Solna/Sundbyberg).

För att parafrasera [mention]Andreas Ekman [/mention]:
Köp en semla - gör en bagare glad.
Köp 3-4 semlor - gör dig själv glad.

Det är viktigt att inte få energibrist när man reser, så inledde dagen med en stadig feyklstsemla från kvartersbageriet Bullens.
Åh, fina Bullens!
Bättre start på en reserapport får har jag nog inte sett! Den stora frågan... Vilken var bäst? Bullens, Passion eller Droppens?

Åh, fina Bullens!
Bättre start på en reserapport får har jag nog inte sett! Den stora frågan... Vilken var bäst? Bullens, Passion eller Droppens?

Jag får återkomma till det, än så länge har jag bara ätit den från Bullens. Droppens semlor har jag dock också ätit flera gånger, så det är Passion som är den nya bekantskapen för idag.

Nu framme på Arlanda och avgång om 45 minuter. Direkt när man kom genom säkerhetskontrollen möttes man av kärran som [mention]simon_says91 [/mention] anlände med i morse.

e1d2154ba69ef40da2313c495aa83239.jpg

Har hunnit med ett första besök i nya SAS-loungen vid F-piren. Helt klart en förbättring vad gäller frukosten (ge mig bacon så kan jag ha överseende med det mesta), men ska jag sitta i loungen en längre tid så väljer jag nog den andra.

c94a9d4ff4dc8731535d6857d515c411.jpg

Noterar att de har ett samarbete med FlowLife, kan vara passande för trötta ben efter en lång resa.

60de1bed4e512896e9b28ad22bf98e3e.jpg

Det blir ju inga flyg i F-kabin på denna resa, så då får man se till att man kommer i rätt stämning av strumpvalet istället.

cda36e85175d0054c41c77b04af5c6ae.jpg

Två timmars ganska skumpig flight hit ner till Wien där jag nu har drygt fem timmar till nästa flight. Omeletten som bjöds på i business class såg inte så lockande ut, så jag bad om att bara få en kopp te istället. Jag hade ju bättre förtäring själv....

2bfa7a9fe686fc03193ac8ef1f965003.jpg

c0d47908b4e6fd1785f5f1aa2f8fbbaf.jpg

Nu parkerat mig i en vilstol här i den tysta delen av Vienna lounge.

d0342cd0b8540a2a14e605fdc68d67f7.jpg

Stannar nog här några timmar innan jag går genom passkontrollen och byter miljö till Austrians lounge. Den har ju inte varit så inspirerande förut, men läste att den har renoverats, så får väl se...

Hurdan respons fick dina bakverk i security? Kan inte vara varje dag som sådant ska skannas? :D

Ingen alls faktiskt. Jag kan inte tänka mig att jag är den enda som reser med semlor idag.
Väskan/backen åkte på extrakoll så antog att det var semlorna, men de struntade i dem och ville kolla en nagelklippare istället.

Och inga kommentarer när jag packade upp min semla på planet heller.

Jag är ganska konservativ när det gäller mitt semmelätande (förutom vad gäller antalet), så jag undviker de flesta moderna avarter.
Detta blir därför kanske det närmaste jag kommer en wienersemla, dvs en vanlig semla, men som äts i Wien.

88fa9bbb5809f8207d5589d03e632adc.jpg

För att sammanfatta. Semlorna från Bullens och Droppen är mer "klassiska" med slät mandelmassa medan den från Passion är mer modern med rostade mandelbitar i mandelmassan.

Den från Bullens har en god bittermandelsmak i mandelmassan, men den från Droppen har tyvärr lite väl söt mandelmassa. Droppens semla är dock gigantisk, medan den från Passion är av det något mindre slaget.
På det stora hela skulle jag säga att den från Passion var godast, men den var dock även nästa 50% dyrare än den från Bullens och dessutom mindre. Bäst SPK-index (semla per krona) får alltså Bullens.

Nu är det tyvärr slut på semmelcontent för denna resa (om jag inte springer på något svenskt bageri i Asien...).

Toppen