Senaste nytt

[Semi-live] Taggen testar hotell i Bangkok

Kamrater,

Det här med semi-live sket sig rätt snabbt tyvärr... ber om ursäkt för detta för jag sitter redan nu Royal Silk Prestige lounge som påminner mest om svunna storhetstider då denna lounge brukade vara relativt full nu vid de sena kvällsavgångarna till olika destinationer i Europa. Deprimerande att se men förhoppningsvis går vi mot bättre tider trots... ja, ni vet. Jag skall försöka skriva så mycket det går om min mini-semester i Bangkok utan att svettas för mycket.

Avspärrat 1
Visa bifogad bild 127396

Avspärrat 2
Visa bifogad bild 127397

En svunnen tid som inte ser ut att komma tillbaka snart. Att med lätthet boka First hos Thai airways a la 2016 kommer vi nog inte se igen så de flesta (om inte alla) Thais A380 ligger ute för försäljning.
Visa bifogad bild 127398

Inplastad mat
Visa bifogad bild 127399

Gourmet? Nja, något iaf även om det inte såg aptitligt ut.
Visa bifogad bild 127400

Nåväl, snart hemåt direkt till ARN och inte via Phuket och det blir nog full attack på sovandet då jag inte har semester imorgon... o_Oo_O
Mer avspärrat än det var i början på december!
Var skönt att slippa trängas i den delen där maten serverades, tomt och skönt där inne till vänster!

Loungen är stängd så ett clubrum är bortkastade pengar. Jag testade bara Vertigo som du betalar för utsikten i princip. Frukosten var en besvikelse för att vara Asien med ganska taskigt utbud med Asiatiska mått. Saffron är high-end Thai mat bara öppen på helger men den testade jag inte. Thaihei är omakase sushi och japanskt. Sedan finns en Kina-restaurang och Romsai där frukosten serveras som inte verkade speciellt imponerande. Barerna domineras av Moon Bar givetvis men det finns en lobbybar och Saffron sky garden och Vertigo Too som ligger precis under Vertigo såg mysig ut. Bangkok är full med bra restauranger så den enda jag velat besöka var Saffron som har legat på top50 worlds best restaurants men det blev Shuring istället. Rummet var bra med mycket stort badrum. Jag blev uppgraderad till ett Oasis retreat rum. Måste nog säga att Banyan Tree gav bra värde för pengarna med tanke på att du kan få rum för under 1000-lappen.

Loungen är stängd så ett clubrum är bortkastade pengar. Jag testade bara Vertigo som du betalar för utsikten i princip. Frukosten var en besvikelse för att vara Asien med ganska taskigt utbud med Asiatiska mått. Saffron är high-end Thai mat bara öppen på helger men den testade jag inte. Thaihei är omakase sushi och japanskt. Sedan finns en Kina-restaurang och Romsai där frukosten serveras som inte verkade speciellt imponerande. Barerna domineras av Moon Bar givetvis men det finns en lobbybar och Saffron sky garden och Vertigo Too som ligger precis under Vertigo såg mysig ut. Bangkok är full med bra restauranger så den enda jag velat besöka var Saffron som har legat på top50 worlds best restaurants men det blev Shuring istället. Rummet var bra med mycket stort badrum. Jag blev uppgraderad till ett Oasis retreat rum. Måste nog säga att Banyan Tree gav bra värde för pengarna med tanke på att du kan få rum för under 1000-lappen.
Tack för snabbt svar! Får se om jag väljer detta när jag är tillbaka i BKK eller det blir något annat då. Billigt och stor chans att bli uppgraderad är ett plus.

17:e Mars igen....

Jodå, det är alltid spännande om man skall till Arlanda från centrala Stockholm och vägarna ser ut så här ut från stan:

Traffic.JPG

Jag hade dock gott om tid och hade beslutat mig för att ta en UBER i Sverige för första gången någonsin då Taxi Stockholm nått min smärtgräns med 650 SEK i fastpris vilket iofs. inte är dyrast i stan längre och då syftar jag inte på 9999. Uber har bättre priser när dit inte är surge-taxa så det fick bli en sådan.

Min första UBER resa blev i en Mercedes GLB. Vi kom fram i god tid då traffikstockningen gick i södergående riktning på E4:an som tur var. 527 Spänn istället för 650.
IMG_5077.JPG

Arlanda.... tja, gick snabbt att checka-in idag mitt på dagen och i vanlig ordning kollade de om jag hade Thai-passet och PCR-testet i ordning. Säkerhetskontrollen var bara att passera på några minuter. Dock var det en hel del folk trots att det var en torsdag i mars och SAS Gold loungen var nästan packad med folk. Det fanns dock en förklring till det och det var att det var ju korv-torsdag.

IMG_5079.JPG

Måste säga att maten i denna lounge är lite kontrastrik då den mer eller mindre är vegetarisk förutom på torsdagar. Nu vet ju alla iofs. att korn inte innehåller så mycket kött så den är i praktiken vegetarisk. Detta var nog första korven för mig och jag måste säga att jämfört med all annan skum mat som SAS "lagar" till så var det inte sådumt.

Den här gamla slogan borde bytas ut till "We are rabbits" med en liten undertext "Men inte på torsdagar".
IMG_5098.JPG

Mer SAS lounge... spännande eller hur? Ingen som tagit bilder tidigare i denna lounge. Fullt idag. Sveriges pensionärer skiter numera högaktligen i Covid.

IMG_5081.JPG

Jodå, grönt är skönt tycker SAS. Protein är överskattat.
IMG_5082.JPG

För den söte.

IMG_5084.JPG

Billigt Rödtjut uppställt så det nästan ser drickbart ut.
IMG_5085.JPG

Vita hörnet med vin och champagne.
IMG_5086.JPG

Jag hade inte så lång tid som jag trodde så 30 min var den tid jag stannade i loungen för sedan var det dags för ökenvandring bort till F-piren över Sveriges längsta parkettgolv.

IMG_5087.JPG

Smidigt gick det då det var inte mycket folk i denna delen av Arlanda och sedan var det dags att gå omborg på TG963 till Bangkok via Phuket.
IMG_5090.JPG

Dagens körning skulle inte ta mer tid i anspråk än normalt trots omvägar över mera vänligt sinnade territorium som Iran. Lite fylle körning över det hela.

rutt.JPG

Dagens åk.

IMG_5141.PNG

Obligatorisk.

IMG_5121.JPG

Toppen