Senaste nytt

Semi-live reserapport till Whistler

Johan F

Medlem
Hej alla BC:are! Inspirerad av bla @Tamas så kommer här en semi-live reserapport från min skidresa till Whistler, Kanada.

Förutsättningar
Resväg: ARN - LHR - YVR - LHR - ARN bokat våren 2022
Plats: 1D - 1K - 2A - 1D
Datum: 25:e januari - 1:a feb (=5 skiddagar)
Bokningsklass: Awardbokning med SAS Plus och Air Canada Business (Signature Class) i båda riktningarna
Kostnad: 65000 poäng + 1 st AMEX 2-4-1 (skatter kan jag inte komma ihåg)
Status: EBD
Transfer till Whistler: Shuttle-buss tor YVR
Boende: Studio på Cascade Lodge i centrala Whistler Village

SK531 till LHR går 11.10 så det var ingen stress på morgonen. Taxin kom som den skulle, inget folk på ARN varken i check-in eller i säkerhetskontrollen så från att taxin hade släppt av mig tills dess att jag var igenom security så tog det ca 15 min. Klart godkänt men sen blev jag lite besviken; hade sett fram emot att köpa med mig en halvflaska Tullamore Dew men det fanns ingen att tillgå, faktiskt inga halvflaskor whiskey alls - möjligt att jag inte kollade tillräckligt noga men framme vid kassorna hittade jag en mindre flaska på 200ml som åkte med av bara farten. Nåväl - en kopp kaffe i en halvtom guldlounge kl 09.40 råder bot på det mesta. Ingen kö i passkontrollen vid F-piren och vi gjorde push-back från F61 enl tidtabell trots att Flightradar visade att vi skulle vara 15 min sena.

Flyget till London var händelsefattigt, inget wifi vilket var synd för jag hade tänkt att få en del jobb gjort + att posta det ni nu läser. Gissar att kabinfaktorn var runt 75% och besättningen var engelsk, lite opersonlig men ändå korrekt. Maten var helt OK med kallrökt lax och pastasallad och till det drack jag en förhållandevis välsmakande tysk riesling. Det enda jag inte gillar med serveringen på intra-Europa är att det dröjer relativt länge från det att maten serveras tills dess att drycken till maten serveras. Jag gillar att ha måltidsdrycken till maten och inte efter, förvisso inget stort problem eftersom det vanligtvis serveras en kall rätt men finns det något SAS kan förbättra så är det just detta. Positivt att seatblock verkar ha fungerat.

Nästa uppdatering blir om några timmar på planet till Vancouver - första gången i business på AIr Canada så det ser jag verkligen fram emot!




E8098024-79E0-4A28-87FB-03999EA912D1.jpeg
 

Johan F

Medlem
Pga dimma på LHR landade vi 15 min sent. Ni som känner till LHR T2 vet att man måste passera en säkerhetskontroll samt en boardingpasskontroll för att komma till ’International Transfer’, inga direkta köer men två moment som tar tid. Samt att gå en lång bit till ’International Transfer’ men tack vare en snabbmarch som tom hade gjort Kapten Mårtensson stolt så hann jag med ett snabbt besök i Air Canada loungen och måste säga att jag blev positivt överraskad - ljust och luftigt med stora fönster ut mot planen, snygg inredning och en välförsedd bar med egen bartender. Hann med att njuta av en half-pint av Carlings innan det var dags att gå till gate B44 där man redan börjat boarda. Som tur var låg loungen och gaten vägg i vägg.

När jag satt mig tillrätta så serverades ett glas bubbel (sparkling) samt att purser kom förbi och presenterade sig. Mycket trevligt och personligt. Jag är lite kluven till konfigurationen av business-kabinen; Air Canada använder sig av ’reverse herringbone’ vilket innebär att man sitter snett mot färdriktningen vilket jag tycker känns lite konstigt samtidigt som det var ren njutning att det alltid föll sig naturligt att titta ut genom fönstret. Oavsett vilket så slår ju 1-2-1 konfigurationen 2-2-2 som tex LH eller TK har på vissa flyg.

Väl uppe på marchhöjd så kom vagnen med fördrink, denna dag blev det en välsmakande GT med småljumna nötter - klassiskt och gott!

655BEC38-F5D1-41C8-9ED9-117ED2503958.jpeg


Till förrätt serverades en mangosalsa med rökt lax och räkor, helt i min smak särskilt med ett glas riesling från Kanada till det. Till varmrätt valde jag ’Braised beef’ som ackompanjerades av en klick potatismos och lite broccoli. Med lite extra peppar och ett glas rött från Australien så kunde jag inte klaga på någonting.


3B2E33CA-5D3D-48B8-B650-C6F8BECE44F7.jpeg


0149B099-98D8-4ECB-B1D0-4F2C50016200.jpeg



Middagen avslutades med en ostbricka och en frukttallrik. Samt självfallet kaffe och whiskey.
2D855DB2-1E69-4CB1-86A8-F619F6711567.jpeg


9212B267-51FE-4334-8F3D-ADE758144AD0.jpeg


Nu är det dags för ’Bullet Train’ med Brad Pitt och lite sömn (säkert under filmens gång).

Återkommer!
 

Tamas

Medlem
Hej alla BC:are! Inspirerad av bla @Tamas så kommer här en semi-live reserapport från min skidresa till Whistler, Kanada.

Förutsättningar
Resväg: ARN - LHR - YVR - LHR - ARN bokat våren 2022
Plats: 1D - 1K - 2A - 1D
Datum: 25:e januari - 1:a feb (=5 skiddagar)
Bokningsklass: Awardbokning med SAS Plus och Air Canada Business (Signature Class) i båda riktningarna
Kostnad: 65000 poäng + 1 st AMEX 2-4-1 (skatter kan jag inte komma ihåg)
Status: EBD
Transfer till Whistler: Shuttle-buss tor YVR
Boende: Studio på Cascade Lodge i centrala Whistler Village

SK531 till LHR går 11.10 så det var ingen stress på morgonen. Taxin kom som den skulle, inget folk på ARN varken i check-in eller i säkerhetskontrollen så från att taxin hade släppt av mig tills dess att jag var igenom security så tog det ca 15 min. Klart godkänt men sen blev jag lite besviken; hade sett fram emot att köpa med mig en halvflaska Tullamore Dew men det fanns ingen att tillgå, faktiskt inga halvflaskor whiskey alls - möjligt att jag inte kollade tillräckligt noga men framme vid kassorna hittade jag en mindre flaska på 200ml som åkte med av bara farten. Nåväl - en kopp kaffe i en halvtom guldlounge kl 09.40 råder bot på det mesta. Ingen kö i passkontrollen vid F-piren och vi gjorde push-back från F61 enl tidtabell trots att Flightradar visade att vi skulle vara 15 min sena.

Flyget till London var händelsefattigt, inget wifi vilket var synd för jag hade tänkt att få en del jobb gjort + att posta det ni nu läser. Gissar att kabinfaktorn var runt 75% och besättningen var engelsk, lite opersonlig men ändå korrekt. Maten var helt OK med kallrökt lax och pastasallad och till det drack jag en förhållandevis välsmakande tysk riesling. Det enda jag inte gillar med serveringen på intra-Europa är att det dröjer relativt länge från det att maten serveras tills dess att drycken till maten serveras. Jag gillar att ha måltidsdrycken till maten och inte efter, förvisso inget stort problem eftersom det vanligtvis serveras en kall rätt men finns det något SAS kan förbättra så är det just detta. Positivt att seatblock verkar ha fungerat.

Nästa uppdatering blir om några timmar på planet till Vancouver - första gången i business på AIr Canada så det ser jag verkligen fram emot!




Visa bifogad bild 138327
Tack för cred!
Vancouver och The Canadian Rockies står på min bucket list så följer din äventyr med stort intresse!
 

Gus

Medlem
Riktigt bra rapport hittills. :) Extra kul med Whistler, som jag besökte 2012. Air Canada verkar riktigt bra, skulle gärna åka med dem i business. Helt rätt val med GT som fördrink.

Du reser själv som jag förstår det? Hur tycker du det är att resa själv på en (skid)resa? (Jag har flera gånger funderat på att resa själv men det har aldrig blivit av)
 

Lauda 777

Medlem
Trevlig rapport, tackar!
Reverse herringbone känns ju ändå schysst... Kolla däremot på icke-reverse som Air New Zeeland kör. Riktigt skumt!
 

Johan F

Medlem
Trevlig rapport, tackar!
Reverse herringbone känns ju ändå schysst... Kolla däremot på icke-reverse som Air New Zeeland kör. Riktigt skumt!
Tack för feedback. Att åka på snedden stör mig inte när man är uppe i luften, snarare väldigt trevligt att sitta vänd mot fönstret för visst är jorden väldigt vacker ovanifrån.

Har hittills lyckas undvika rad 1 på ATR till Visby, där är ett säte vänd baklänges…
 

Johan F

Medlem
Riktigt bra rapport hittills. :) Extra kul med Whistler, som jag besökte 2012. Air Canada verkar riktigt bra, skulle gärna åka med dem i business. Helt rätt val med GT som fördrink.

Du reser själv som jag förstår det? Hur tycker du det är att resa själv på en (skid)resa? (Jag har flera gånger funderat på att resa själv men det har aldrig blivit av)
Tack för positiv pep. Stämmer att jag åker själv, hade naturligtvis varit roligare om en kompis eller familjen varit med men om alternativet är att sitta hemma så åker jag hellre själv. Förra året var jag i Colorado själv (Breckenridge och Keystone) och det är ingenting som jag ångrade - du kan stå först i liftkön utan att familjen tycker du är hetsig, du bestämmer middagen själv etc så det finns många fördelar. Men som sagt, delad glädje är dubbel glädje.

Jag var även i Whistler 2018 över påsken med just familjen. Alla tre gillande ’byn’ (inom citationstecken för det är verkligen en by byggd för semesterlägenheter) samt att skidområdet var suveränt - enkelt och snabbt att ta sig upp + att det var smidigt att ta sig mellan Whistler och Blackcomb (vet inte om Peak2Peak liften fanns när du var där) och det var en stor skillnad mot Breckenridge förra året där det tog lång tid att ta sig från ena delen av området till det andra. Så det skall bli väldigt kul att återuppleva Whistler.
 

nissefalk

Medlem
Tack för kul live rapport, Jag var själv i Whistler sommaren 2018 tror jag det var, ser fram emot att se lite bilder på hur det ser ut på vintern
 
Toppen