Dags att sammanfatta min dag här i Longyearbyen! Efter frukost gick jag iväg till North Pole Expedition Museum, handlade mest om olika expeditioner och kanske inte så intressant iaf för mig.
Visa bifogad bild 105782
Visa bifogad bild 105783
Näst på tur att besöka stod Svalbard Museum. Det tyckte jag var betydligt mer intressant, man fick lära sig en hel del om historien kring Svalbard och Longyearbyen.
Visa bifogad bild 105784
Visa bifogad bild 105785
Visa bifogad bild 105786
Visa bifogad bild 105787
Därefter promenerade jag bort mot gågatan för att hitta lunch.
Visa bifogad bild 105788
Det är inte helt kolsvart mitt på dagen ändå
Visa bifogad bild 105789
Longyearbyens "huvudgata"/gågata
Visa bifogad bild 105790
Valet föll på Kroa restaurang, dock hade bara en lunchmeny fram till kl 16 och inte så spännande rätter att välja på men burgaren smakade bra

Dessutom är Kroa riktigt mysig med trevlig inredning och jag skulle gärna göra ett besök här på kvällen.
Efter ett besök på Svalbardbutikken och Nordpolet där jag köpte några öl från Svalbard bryggeri att ta med hem gick jag åter mot hotellet där jag skulle bli upphämtad för en sightseeing jag bokat.
Det visade sig bara vara jag som bokat dagens tur så det blev privatchaufför i nästan 2 timmar

Vi åkte runt i Longyearbyen och körde även upp till bla Adventsdalen och gruvan där.
Visa bifogad bild 105791
Givetvis ett stopp vid denna klassiska skylt
Efter sightseeingen besökte jag Svalbar, byns bar. Det blev ett par öl med lite tilltugg, väldigt trevligt ställe!
Visa bifogad bild 105792
Imorgon är det dags att åka hem igen, det har varit en trevlig vistelse på Svalbard och jag kan absolut tänka mig att komma tillbaka men då när det inte så kallt och lite ljust ute