Senaste nytt

[Semi live] Från gamla First till Nya England

Då var det dags, senast undertecknad med vapendragaren GP var ute på äventyr var 2019 (https://www.businessclass.com/forum/threads/semi-live-en-roadtrip-i-flyover-country.97514/)
Sen kom en pandemi och vi trodde att sagan om First var slut med tanke på att Lufthansa gått från award-släpp 14 dagar innan till några få dagar.

Nådens år 2023 var det dags att ut och resa igen, och vi hade ställt oss in på SAS Business. Dock så började vi titta lite på First ju närmare vi kom avresa, och inser att det fanns en liten liten chans att få First i alla fall ut. Den trånga sektorn verkade vara att komma ner till Frankfurt eller Munchen från Köpenhamn.

I onsdags så fick vi lön för vår tid vi lagt att hålla koll på First-släppet. GP ringde in och biljetterna blev reserverade. Sen följde 1,5 dygn och ett antal samtal till SAS. För inga biljetter kom, och första agenten sa att allt var ok, andra att det blivit fel men att det skulle ordna sig, tredje att de nog kunde fixa biljetterna (nog?!), fjärde att de skulle prata med EB-avdelningen, osv. Torsdag kväll kunde vi andas ut, biljetterna blev utställda!

Dock var inte spänningen över, jag hade ingen ESTA (på grund handhavandefel…). Klockan var 1630 dagen innan avfärd 0610, snabbt in för att ansöka om ett nytt ESTA. Samtidigt fick jag roliga meddelanden från GP att han var på väg med tåget. Vad skulle jag göra, berätta för honom direkt, eller avvakta? Jag avvaktade, och runt 1830 så får jag ett mail, statusen på mitt ESTA har uppdaterats. Jag loggar in och lycka, approved!

Uppgång 0300, och på Kastrup 0435. Dagens första flight tar oss till den stora flygplatsen PUY, Pula i Kroatien.

Incheckning på Kastrup, en massa knappande och tid för att få oss incheckade. Bagaget taggat hela vägen men vi fick bara boardingkort för första flighten, så Pula-Munchen skall vi hämta ut vid gaten. Hon sa att det inte var några problem. Får hoppas det stämmer så att hon inte bara ville bli av med oss..

Var ett tag sedan jag nöjesflög nu, och hade glömt att SAS Fasttrack inte öppnar kl 5 en helg. Istället fick vi ställa oss i den någorlunda långa kön till vanliga security. Tog runt 20 minuter, och det är ju egentligen ingen tid, men när magen kurrar och man inte fått kaffe så gäller det att andas i fyrkant för att få lite mindfulness.

Boarding 0550 och vi var vid gate 0555, då var vårt bagage på Standby och vi var absolut sist på.

Pula flygplats exakt så stor som vi trodde. Ingen transfer så vi fick gå ut igen, se den långa kön till security och hämta våra nya boardingkort. GP frågade lite försynt om det fanns fast track till security, damen vid incheckningen skrattade till och sa nej. I nästa andetag sa hon ”But it is ok, come with me”, och sen stegade hon fram till början av kön och sa till personalen att vi skulle gå igenom security direkt. Väldigt bra service, och det lönar sig oftast att vara trevlig och inte krävande. Man får fråga med ett leende och man får ta det svar man får (också med ett leende).

Det viktigaste, vi är ute på äventyr igen, finns förhoppningar om att detta blir en bra dag!

För de som mot förmodan undrar vad vi skall göra på resan så kan det sammanfattas i några få punkter
  1. Njuta av livet
  2. Äta hummer
  3. Äta kycklingvingar
  4. Njuta av livet
  5. Äta BBQ
  6. Dricka öl på bryggerier
  7. Spela minigolf
  8. Bowla
  9. Njuta av livet
Kommer uppdatera sporadiskt, och som 2019 så skall vi försöka ha en positiv spinn på det som händer. Vi kommer inte prata hårdvara eller ondgöra oss över sämre necessär på Lufthansa. Vi kommer inte bli upprörda om de inte tilltalar oss med efternamn på planet.. Tycker ni det är jobbigt med mindfulness och positivt tänk så måste ni inte läsa vidare.

Nu ÄR det bra!

Och här skulle jag en bild på en anka vara infogad, men tydligen så klarar inte forumet av lika stora bilder som tidigare. Den ligger med som en attachment.

Attachments

• 945EB2D0-0CF3-43C8-80DD-44AC78DEF0A2.jpeg
    945EB2D0-0CF3-43C8-80DD-44AC78DEF0A2.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 152

Dock var inte spänningen över, jag hade ingen ESTA (på grund handhavandefel…). Klockan var 1630 dagen innan avfärd 0610, snabbt in för att ansöka om ett nytt ESTA. Samtidigt fick jag roliga meddelanden från GP att han var på väg med tåget. Vad skulle jag göra, berätta för honom direkt, eller avvakta? Jag avvaktade, och runt 1830 så får jag ett mail, statusen på mitt ESTA har uppdaterats. Jag loggar in och lycka, approved!
Radiotystnad från @Golfkillen blev detta ett reellt problem vid immigration i form av ombyte till orange jumpsuit följt av chartrat flygplan till den amerikanske bestickningen på sydöstra Kuba?

Toppen