Senaste nytt

Semi-live: Besöker tre europeiska huvudstäder under fem dagar

rsimon

Medlem
Vad kunde vara mer lämpligt att avsluta denna europamässiga tur med att flyga schweiziskt för att få med ytterligare en nation?

Enklare frukost på The Loft på Bryssels flygplats innan boarding på den trevliga A220-100 som flög oss till Zürich.

IMG_3792.jpeg

IMG_3793.jpeg

IMG_3795.jpeg

Man kunde skymta en LOT-kärra i retro livery.

IMG_3799.jpeg

Ombord serverades kall frukost med champagne. Purser på detta flyg var en schweiziska gift med en svensk så vi talade svenska. Jag kände igen henne och hon mig. Mycket trevligt.

IMG_3800.jpeg

IMG_3801.jpeg

Trevligt med alpvy.

IMG_3802.jpeg

Nu i Swiss Alpine Lounge.

IMG_3804.jpeg

IMG_3803.jpeg
 

rsimon

Medlem
2024-02-04. Zürich-Stockholm
12.50 Swiss LX 1250, A320
Business Class, 2F

Rullbandsromantik på ZRH.

IMG_3805.jpeg

En fyraårig A320neo packades full med gäster. Personalen i gate hovrade runt i gateområdet och konfronterade gäster med mer än ett handbagage. De vägde väskor också. Uppskattar att cirka 10 pax fick lov att checka in bagage.

Vi var 16 gäster i business class fördelade på 4 rader, fullt alltså. Två maîtres de cabine servade oss väldigt uppmärksamt och generöst.

Bilden nedan. Alppanorama efter take off. Den lilla flygplatsen nedtill i bilden är militärflygplatsen Dübendorf. Här parkerade Swiss många plan under pandemin.

IMG_3809.jpeg

Först fördrink o snacks. Champagnen var Jacquart Mosaïque Brut. På flighten från Bryssel var det Nicolas Feuillatte.

IMG_3810.jpeg

Varm lunch. Kyckling stroganoff med spätzle och spenat. Gott.

IMG_3811.jpeg

Därefter fika.

IMG_3812.jpeg

Nu på pendeltåget mot Älvsjö för vidare resa till hemmet.

Tack till er som följt med på denna intensiva tur som med detta inlägg formellt tar slut.

Jag gör ett uppföljande inlägg senare ikväll och svarar på några frågor o kommentarer.
 
Last edited:

rsimon

Medlem
Härligt, du verkar ha det fint!
Tack @Johan Gott! Jag hade det fint nästan hela tiden! Det var mellan Wien och Stuttgart som kunde ha varit bättre.

Kul att läsa, fortsätt skriva bara!
Jag har åkt mycket tåg i Europa, jättebra sätt att ta sig runt. Tyvärr bara kan planeringen vara jobbig.

Har du vägarna förbi Helsingfors för opera följer jag gärna med dig, hör av dig i så fall!
Tack för det @Gnopps! Jag var ju nyligen på ett par konserter i Helsingfors, men jag ska försöka komma ihåg din inbjudan! Roligt!

Angående planering tycker jag det är skoj också. Nattågsbiljetterna här släpptes förhållandevis sent och det fanns en sovvagn på min sträcka. Så där gällde det att kolla varje dag på ÖBB.

Kul att följa med! Har själv som ambition att ta mig ned till kontinenten och tåga runt lite vid något tillfälle, dum fråga från en novis; medhavt bagage, finnes plats för detta även på dagtåg när man köper stol, på nattåg bör det väl gå att klämma in i kupén tänker jag.
Kul att du gillade det @chazzie! Har åkt olika tågtyper runt om i Europa och har aldrig varit med om brist på bagageplatser. Iaf inte om man reser med en kabinväska (stor kabinväska). Det är nog på våra egna X2000 som bagagehyllorna för större väskor är sämre, kanske sämst eller minst i Europa.

Underbar kontrast också - från ungerskt nattåg till Waldorf Astoria!
@FilipJ, ja. Det var kontrastrikt. Kan säga att det gungade hela resten av dagen t.o.m. när jag la mig efter konserten.

Mera fina bilder och inspirerande text, så tack.
Så här såg nämnda konserthus ut när jag gick förbi, för några år sedan.
Tack, @Resenären! Nästa gång går du in och hör något också ; )
Så fin akustik!

Tack för en inspirerande reseberättelse. När det gäller resor har iaf jag ofta svävat iväg långt långt bort vilket egentligen inte behövs eftersom vårt Europa bjuder på så mycket att uppleva. Och många kontraster.
@dino_81 Europa är verkligen en skatt och nere på kontinenten är avstånden jämförelsevis korta. Tåg är praktiskt och komfortabelt men man får inte ha bråttom om man reser en längre sträcka.
@rsimon vilken livsnjutare du är, hur många poäng gick det åt på boendet?
Trevligt med tågresor, jag har ju själv haft förmånen att resa med dig på tåg, kanske inte var så långt.

Trevlig fortsättning på resan.
@011430121 Det blir vad man gör det till! Musik är min passion och att eftersom jag gillar att planera och göra resor så är det ett nöje. Bokar man i tid så får man bra priser också.

På WA betalade jag 110 000 poäng per natt. Jag fick en trippeluppgradering och fri frukost som ännu varandes Diamondmedlem. Bara frukosten ”A taste of Waldorf” med etagers, varmrätt och fri dryck hade ett värde om 55 EUR. Mitt rum såldes som rack rate för 965 EUR per natt. Bra värde tycker jag. Det var verkligen en hotellupplevelse.


Bonusbild: Välkomstgåva på WA var dessa praliner av färgad vit choklad i form av träskor. Fyllningen var en himmelsk karamellkola. Underbart.

IMG_3749.jpeg
 

Johan Gott

Medlem
Bonsoir från Bryssel där jag ankom nästan enligt tidtabell efter en kort men komfortabel resa.

Jag bor på norska hotellet Thon som ligger vid Place Rogier - nära både operan och Norra station. Efter WA är detta som att gå från laxsnittar till medhavd matlåda. Fick rum på 25 våningen av 29.

Visa bifogad bild 150152

I dag stod Valkyrian på programmet och det blev mitt första besök på La Monnaie - Myntoperan. Härlig salong, riktigt bra sång och musik. Uppsättningen gav mer att önska. Någon form av inferno med vita duvor i andra akten och under valkyrieritten var det hästuppvisning. Ovanligt, ja. Men måttligt imponerande. Varmkorv i pausen verkade vara deras grej.

Visa bifogad bild 150153

Visa bifogad bild 150154

Visa bifogad bild 150155

Visa bifogad bild 150156

Nu är öronen mättade efter cirka fyra timmars musik. Bra alternativ till mello verkar det ha varit av många kommentarer att döma.

I morgon bär det hemåt, men häng med då också vetja.

Jag skulle säga att det mesta är bra alternativ till ”mello”. ;)

Tack för en väldigt välskriven rapport!
 
Toppen