Senaste nytt

Semi-live: Besöker tre europeiska huvudstäder under fem dagar

Gnopps

Medlem
Kul att läsa, fortsätt skriva bara!
Jag har åkt mycket tåg i Europa, jättebra sätt att ta sig runt. Tyvärr bara kan planeringen vara jobbig.

Har du vägarna förbi Helsingfors för opera följer jag gärna med dig, hör av dig i så fall!
 

rsimon

Medlem
En timma på Stuttgart Hbf, en av de mindre attraktiva tyska stora stationerna jag besökt. Nu vidare norrut...

2024-02-01 Stuttgart-Köln
09.51 ICE 612
1. Klasse, vagn 11, plats 64

IMG_3695.jpeg

IMG_3696.jpeg
 

Resenären

Medlem
I city igen och kaffe och tårta på Imperial…
Tack för en inspirerande och välskriven rapport.
Ja, Hotel Imperial är ett imponerande hotell, med vacker interiör och tillika exteriör.
Jag åt födelsedagsmiddag där för något år sedan. Minns väl när det serverades Tryffel, till någon rätt. Man vägde Tryffelklumpen både före och efter servering. Det blev inte många skivor, men kalaset gick på 35 €. Gott var det.

Imperial.jpg
 

chazzie

Medlem
Kul att följa med! Har själv som ambition att ta mig ned till kontinenten och tåga runt lite vid något tillfälle, dum fråga från en novis; medhavt bagage, finnes plats för detta även på dagtåg när man köper stol, på nattåg bör det väl gå att klämma in i kupén tänker jag.
 

Gnopps

Medlem
Kul att följa med! Har själv som ambition att ta mig ned till kontinenten och tåga runt lite vid något tillfälle, dum fråga från en novis; medhavt bagage, finnes plats för detta även på dagtåg när man köper stol, på nattåg bör det väl gå att klämma in i kupén tänker jag.
Jodå, det finns bagagehyllor. En bra faktasida är https://www.seat61.com/. Ta också en titt på tips från svenskt perspektiv här: https://www.facebook.com/groups/tagsemester
 

rsimon

Medlem
Waldorf Astoria.
Incheckad två nätter här! :D

IMG_3703.jpeg

IMG_3710.jpeg

IMG_3705.jpeg

IMG_3706.jpeg

IMG_3707.jpeg

IMG_3708.jpeg

En piccolo rusade ut och tog väskan när jag kom fram till trappan.

Incheckningen med val av förfriskning, varm handduk, val av rumsparfymering. Ett glas vatten kom som ett skott. Eskortering till rummet. Väskan kom en minut senare. De verkar vara experter på att läsa gäster här. Jag fick ett väldigt professionellt och genuint trevligt bemötande, men varken påträngande eller fånigt.

Suger ut det sista av Diamondnivån. Poängbokning. Uppgraderad tre snäpp till King Grand Premier with Canal View.

#yolo #asmr
 

rsimon

Medlem
Duschat och vilat på hotellet men nu dags för Sankta Cecilia att rycka in. På plats i Konserthuset - Concertgebouw! En fördel med detta konserthus är att garderob och drycker före o i pausen ingår i biljettpriset.

IMG_3711.jpeg

IMG_3712.jpeg

Det är mer än 100 år sedan som Arnold Schönbergs kantat ”Gurre-Lieder” spelades av Concertgebouworkestern i Amsterdam. Enligt dem kommer 317 pers att delta i framförandet så ytterligare ett verk för massorna. Ovanligt instrument: Järnkedjor/kättingar.

Tomt på podiet nu, men de kommer bli fler.

IMG_3713.jpeg

Originaltexten är faktiskt på danska och historien förlagd till Gurre slott som låg utanför Helsingör. Men det är en översättning på tyska som Schönberg (skulle fyllt 150 år i år) använde.

Går även på reprisen i morgon.
 
Toppen