Senaste nytt

Semi-live: Besöker tre europeiska huvudstäder under fem dagar

rsimon

Medlem
2024-01-30 Odenplan-Arlanda C
18.10, SL 2256
Economy

Resan har smygstartat, en fyramilsetapp redan avklarad. Nu en natt på Comfort.

IMG_3625.jpeg

IMG_3630.jpeg

Häng med!

@AABack2ARN och @Johan Gott vet redan lite.. sssch! :cool:
 

rsimon

Medlem
2024-01-31 Stockholm-Wien
06.35 Austrian OS 318, A320
Business Class, 2F

Smärre kö till loungen kl. 4.58.

IMG_3631.jpeg

När de öppnade fungerade inga grindar så de fick granska alla boardingkort och bonuskort manuellt. Visade upp mitt Austrian boardingkort där SK*G framgick, fick svaret: ”Du har inte lagt in ditt Eurobonuskort”.

IMG_3632.jpeg

IMG_3634.jpeg

Som en medlem jag mötte på pendeltåget i går konstaterade: ”Ska du ut och flyga? Till Wien? Kanske en konsert?” :p
 

rsimon

Medlem
Förmiddagen tillbringades på Leopold Museum. För den som gillar expressionism är detta museum ett måste.

IMG_3637.jpeg

Denna gång en utställning med Gabriele Münter och Max Oppenheimer. Verken nedan av GM.

IMG_3640.jpeg

IMG_3644.jpeg

IMG_3638.jpeg

En avstickare till västra Wien och Franz-Schmidt-Park för besök hos just Franz Schmidt. Kvällens huvudperson är han och han skulle ha fyllt 150 år detta år.

IMG_3656.jpeg

IMG_3657.jpeg

Sen lunch o tidig middag på Plachutta. Kejsarens favoriträtt Tafelspitz.

IMG_3665.jpeg

IMG_3664.jpeg

IMG_3666.jpeg

Verdammt gut!
 

rsimon

Medlem
Påväg från krogen i Nußdorf mot stan passerades Spittelau med detta fjärrvärmeverk konstnärligt utformat av Friedensreich Hundertwasser. Ett utsökt exempel på offentlig konst i gigantformat.

IMG_3662.jpeg

Nåväl. I city igen och kaffe och tårta på Imperial…

IMG_3672.jpeg

…följt av mer gott att dricka…

IMG_3677.jpeg

IMG_3674.jpeg

Imperial ligger lämpligt nog på krypavstånd från konserthuset Musikverein där det nu blir musik.

IMG_3669.jpeg

IMG_3668.jpeg

IMG_3678.jpeg

På programmet ett verk av en kompositör som knappt är känd utanför Wien och som nästan aldrig spelas. Franz Schmidt och hans oratorium "Boken med sju insegel" från 1937. Det blir ingen föreläsning här men det är ett enastående verk i en magnifik form och det är av den anledningen jag åkte hit i dag.

Texten? Ja, den kan man förhålla sig till beroende på vad man tror eller inte tror på, men här blir det musikdramatik - nästan som opera!

IMG_3675.jpeg

En verkligt bra dag!
 

rsimon

Medlem
Mycket bra konsert. En dam tuppade av och fick bäras ut. Själv fick jag gådhud i en riktig höjdpunkt och det är ovanligt för egen del.

Men hotell? Finns inte det i Wien?
Jo, massor.

Men nu bär det vidare...

2024-01-31 Wien-Stuttgart
23.28 Euronight EN 50462 “Kálmán Imre”
Sovkupé Single, vagn 263, plats 11

Några intryck från ÖBBs lounge på Wien Hbf. Alkoholfria drycker och snacks men framförallt generöst öppet. Dagligen till 23.30. Vid vissa försenade nattåg även längre ad hoc.

IMG_3679.jpeg

IMG_3681.jpeg

IMG_3680.jpeg

Rullande hotell, alltså sovtåg som jag provar för första gången som vuxen. Senaste gången var för drygt 30 år sedan Göteborg-Stockholm.

IMG_3688.jpeg

IMG_3689.jpeg

IMG_3691.jpeg

Frukost serveras i morgon 7.30. Återkommer med recension.
 

rsimon

Medlem
En ganska speciell natt!

Pga en olycka i Ungern blev tåget i det närmaste en timma sent från Wien.

Jag antar därför att det klassiska "nattågsgunget" som jag hört talas om uteblev till förmån för högsta tillåtna hastighet och vi rusade därför fram rätt stötigt till Salzburg där tåget delades upp och kopplades ihop med delar från andra tåg.

Det var ändå när detta skedde som det var lugnt. Fram tills kl. 4.25 då tysk gränspolis knackade på alla kupéer och ville se ID. Jag trodde inte detta skedde inom Schengen, i synnerhet inte på nattåg. Förr samlade man in pass och visum för att förebringa gränspolis och det gjorde man tyvärr inte i går.

Sängen lämnade en del att önska. Är du längre än 170 cm är denna ungerska vagn inget för dig. Bredden på sängen är smalare än sängen i hytten på Finlandsbåten. Hård är den också.

På den positiva sidan... luftkonditionering/ventilatilon funkar utmärkt och man får en enkel - men där och då rimlig frukost. Toaletterna var rena och i ordning. Förseningen är inkörd också.

Vill också nämna att detta inte är Nightjet-konceptet som verkar mkt bättre utan ett äldre Euronight som uppehålls på denna relation och trots egen kupé är klassen 2. klass här.

IMG_3694.jpeg


IMG_3692.jpeg
 
Toppen