Senaste nytt

[Semi-live] All Nippon Airways/ANAs nya kabin på Heathrow (LHR) - Hanada (HND)

Flög SQ i affärsklass från Haneda till Singapore igår. Hade en längre sittning i ANAs businesslounge och fick bla annat se R2D2 (ett av star wars-planen) göra pushback och lyfta mot Wien.

Man kallade till ombordstigning i loungen först efter att ekonomi gått ombord så vi var ca 20 pax i business/first som kom sist. Mitt boardingkort piper och lyser rött. Hon provar några gånger och frågar sedan: "Du bor i Sverige?" - Ja. "Men du ska flyga till Danmark?" - Ja. "Har du visum dit?". Jag drar förmodligen lite på smilbanden här och tar det lugnt trots att jag nu är den enda kvar som inte gått ombord. Jag försöker lugnt förklara schengensamarbeten och nordisk passfrihet, med det hjälper förstås inte när "computer says no". Försöker också utbilda henne lite genom att säga att hon inte behöver bry som om var jag bor utan vilket pass jag har (Norskt) och vilka regler som gäller för Danmark. Nu blir hon förvirrad på riktigt och samtliga 7-8 personer i gaten kommer nu och försöker lösa problemet. Vet inte vad de gjorde men de löste det till slut utan någon längre försening. Kan tänka mig att många mindre vana resenärer hade blivit lite nervösa här...

Toppen