Senaste nytt

[Semi-live] Ännu än tomte till Chicago (eller vem drog proppen ur SK-IT)

Taggen

Medlem
Och där kom ett SMS från SAS att SK946 är inställd och att jag är ombokad i bokningsklass J på United via Bryssel istället. och landar 12:10 på måndag. Jag ser många fördelar med detta dock:

1. Senare avgångstid från Chicago ger mer timmar att bli trött på
2. United avgår från T1 vilket innebär Polaris utan att behöva ta mig mellan terminalerna
3. Bokningsklass J innebär om jag har tur, fler statuspoäng
4. Jag landar på Arlanda 12:10 = 4,5 timme senare = 600€ så jag kanske får större delen av resan finansierad
5. Jag har aldrig flygit på United på Long Haul så det blir en ny upplevelse.

Blir nog bra det här trots allt. :)
 

Taggen

Medlem
Och där kom ett SMS från SAS att SK946 är inställd och att jag är ombokad i bokningsklass J på United via Bryssel istället. och landar 12:10 på måndag. Jag ser många fördelar med detta dock:

1. Senare avgångstid från Chicago ger mer timmar att bli trött på
2. United avgår från T1 vilket innebär Polaris utan att behöva ta mig mellan terminalerna
3. Bokningsklass J innebär om jag har tur, fler statuspoäng
4. Jag landar på Arlanda 12:10 = 4,5 timme senare = 600€ så jag kanske får större delen av resan finansierad
5. Jag har aldrig flygit på United på Long Haul så det blir en ny upplevelse.

Blir nog bra det här trots allt. :)
Bokningsklass J på United skall ge 150% enligt SAS så 6 000 baspoäng bör det bli ORD-BRU.
 

Taggen

Medlem
Kanonväder idag om än med inslag av snö på marken. Utsikt från Willis Tower.

D38FD69B-0430-4F31-AF46-7DD8A568F2AC.jpeg


F4E40558-A864-4FA2-BFA7-1A9F829E1B0F.jpeg


CBCF5054-4A6C-4626-B641-33BED0230659.jpeg
 

Mr Basic

Medlem
2. De var extremt osynkade med serveringen.
3. Det var långsamma med serveringen trots nattflyg.
5. De sprang runt som yra höns och verkade inte ha fantastisk koll.
Instämmer helt med ovanstående och med tanke på vad man läst/förväntningar så var EVA en besvikelse. Att bara lasta (typ) en flaska champagne på en 10+ timmar flight var ju direkt svagt.
8. Säga vad man vill om SAS lounger men det är bättre än EVA Infinity och Star lounge på TPE.
Som en som endast har tillgång till SAS business-lounge håller jag inte med, milsvid skillnad till EVA:s fördel.
 

Taggen

Medlem
Touchdown enligt tidtabell på Chicago O'Hare och jag vet ej om de gjort det medvetet för att de vet att man har suttit still på ett plan i 9 timmar men man kan lugnt säga att det blev en lång promenad från gate till passkontroll. JAg gick säkert 15-20 min innan man var framme för kontroll. Idag var det dock 0 före i kön så det gick fort genom kontrollen efter de vanliga "Business or Pleasure" samt "When are you leaving" frågorna samt inlämning av tulldeklaration och obligatorisk väsk-sniffning av div. fyrbenta figurer.

Jag var riktigt äventyrlig denna gång och tog ingen Uber för jag räknade med att det skulle vara rusningstrafik runt 18:30, utan det blev CTA Blue Line för 5$ istället för 50$ för en Uber. Att åka tunnelbana i Chicago är.... intressant. Nu var det inte altför sent på kvällen men det var en del intressanta figurer som dök upp under resans gång framförallt när jag skulle byta till sista stoppet. Man stod ut om man var hel och ren och med väskor samt inte luktade piss om vi säger så utan att gå in på detaljer. Ännu bättre blev det när jag kom upp från tunnelbanan och inte fattade att Magnificent Mile låg upphöjd från den gata jag kom ut på så jag irrade runt under vägen istället och det var inte en plats jag kan rekommendera efter mörkrets inbrott men det gick vägen och fattade till slut att jag skulle upp för en trappa och sedan var hotellet där.

Oändliga gångar

IMG_7384.JPG


Väl framme på Intercontinental Chicago, Magnificent Mile så blev det en stor överaskning när min efterlängtade välkomstpresent som IHG Ambassadeur presenterades som visade sig vara en flaska vatten extra.... lycka.:rolleyes: Nu är det USA så jag antar att var och varannan gäst har status men kom igen. Nåväl, jag hade trots allt blivit uppgraderad och följade privilegier listade:

IMG_7449.JPG


Nu hade jag bokat med Points & Cash så kunde inte välja poäng som ankomstgåva. Betalade 7200 IHG poäng samt 448 USD = 1183 SEK/Natt (4 nätter) men sedan tillkom givetvis skräpavgiften på 15 USD/natt för Wifi och pool access samt skatterna som debiterades när jag checkade in så det blev totalt 1495 SEK/natt vilket jag fann ok med tanke på läget. Jag fick dessutom tillbaka hela 600 IHG-poäng som Welcome Bonus Points. Det är en del bollande med siffror innan ett amerikanskt hotell kan skita ur sig ett slutpris.

Jag hade fått en uppgradering till Premier City View Room men kategorin skulle istället varit Premier TV Room då TV:n var nog den största jag sett i ett hotellrum. Tror den var nog på 75" och upptog nästan hela skrivbordet. Som alla amerikanska hotellrum så är det en del egenheter som t.ex. den konstanta bakgrundsaromen av rengöringsmedel och div skumma lösningar.

Mycket yta men inte så mycket som täcker den

IMG_7385.JPG


Premier TV room

IMG_7386.JPG


Amerikanskt badrum

IMG_7387.JPG


Kul lösning 1. Är alla amerikaner dvärgar? Kranen gick bara dessutom åt ett hål vilket innebär att du inte kunde reglera vattentrycket utan att reglera temperaturen.

IMG_7391.JPG


Kul lösning 2. Stående saftey-box. Genial lösning för att förvara din laptop. Ingen annanstans i världen så har man denna modell på box.

IMG_7390.JPG


Provade poolen också som höll en förvånansvärt hög temperatur. Energi måste vara ruskigt billigt i USA med tanke på åtgången för en inomhuspool i februari. Nåväl, krashade i säng efter varit vaken i 24 timmar i sträck och sängen var skön så det var ett ok rum.
 

Taggen

Medlem
Efter 12 timmar var det dags att kliva upp och klockan var då närmare 11:30 på morgonen. Snabbt ner till Starbucks för en extremt prisovärd frukost och då det regnade extremt mycket fanns inte så mycket att välja på än att knalla över till Nordstrom och handla ett paraply vilket skulle visa sig lite halvt meningslöst då det också blåste riktigt ordentligt.

Intercontinental i regn. Ser ännu mer deprimerande ut.

IMG_7397.JPG


Det fick bli inomhusaktiviteter denna torsdag så kultur skulle konsumeras i form av Art Gallery och det var faktiskt en hyfsat imponerande samlig de hade fått/köpt ihop. Flera kändisar för oss europeer var representerade som Monet, Van Gogh, Renoir, Rembrandt, El Greco för att nämna några.

Konst

IMG_7402.JPG



IMG_7407.JPG



IMG_7409.JPG


IMG_7412.JPG



IMG_7406.JPG



Nåväl. Denna upplevelse balanserades senare med det som de flesta amerikaner kallar kultur nämligen NBA-match mellan Chicago Bulls och Millwaukee Bucks. JAg har tidigare varit på hockey och baseball i USA och detta var väl något liknande upplevelsemässigt om man ser till intresset hos publiken då de flesta var nog där bara för att dricka öl och äta Nachos för dyra pengar. Som vanligt var det mer underhållningen mella kvartarna som folk var intresserade av. Bulls fick stryk igen så storhetstiden med MJ i spetsen kändes långt borta.

Widescreen
IMG_7428.JPG



Uppställning
IMG_7420.JPG


Segrar för Bulls

IMG_7421.JPG


Segrar för Blackhawks

IMG_7422.JPG


Jodå, med 20 millar i årslön så äter spelarna säkert stora mängder French Fries eller French Toast som är höjden av fransk matlagning.
IMG_7423.JPG


Där nere pågår en basket match som jag betalat 150$ att se. De finaste biljetterna gick loss på 995$.

IMG_7415.JPG


Kul blev det när jag skulle hem också då vädret var lysande. Vad de gjort bra dock var att inrätta en Uberzon där man kunde vänta på sin Uber under tak och i värme så det var extremt välorganiserat.

United Center Uber-zon.

IMG_7443.JPG


Pissväder

IMG_7445.JPG


En bra dag mot sitt slut avrundades med Netflix på jätte TV:n.

Redan i Polaris-loungen på ORD så eftersläpningen är ett faktum då det blir sova nu.
 
Kranen gick bara dessutom åt ett hål vilket innebär att du inte kunde reglera vattentrycket utan att reglera temperaturen.
Jag har tolkat sådana kranar som att vattnet alltid är fullt tryck. Det enda man reglerar är temperaturen och av/på. Med det sagt är det en otroligt dum lösning som inte känns särskilt lyxig.

Edit, nu läser jag på lite så verkar det faktiskt vara så att man ofta reglerar just temperatur och tryck samtidigt. Antar tryckförändringen ofta varit så liten när jag testat att det har gått mig förbi.

Vissa amerikaner blir till och med förvånade när de kommer till ett i-land och upptäcker att man på vissa ställen kan reglera dem separat! https://www.reddit.com/r/mildlyinteresting/comments/vhkxoi
 

Taggen

Medlem
Dag nummer två bjöd på betydligt bättre väder men betydligt kyligare så nu blev det promenerande till Willis Tower som fick sitt namn efter skådespelarens insats i den kända skyskrapsactionfilmen Die Hard. Namnet har alltså inget med ett bolag som hyr en stor del av skrapan som kontor.

Frukost hade jag inte valt på hotellet då amerikanska hotellfrukostar är något av ett mysterium för mig hur man kan få till det så illa. Har mardrömmar från en upplevelse i Washingtom där det slutade med att ost och någon form av stekt kött var det enda som gick att äta om man inte gillar donuts och flingor med pulvermjölk. Valet föll på Starbucks Reserve ett stenkast upp på Magnificent Mile från Intercontinental som jag av en slump hade läst om på ett annat reseforum. En av de större Starbucks jag varit på då det var 4 våningar och höst upp fanns också en bar för de som vill starta dagen med en GT. Längst ner var för de som bara ville ha med sig kaffe och på våning två fanns större delen av maten medans våning tre bara hade bakverk och baren fanns på 4:an.

Kafferosteri

IMG_7452.JPG



Krubb

IMG_7455.JPG



IMG_7456.JPG



IMG_7457.JPG


Frukost för resonabla 29$

IMG_7459.JPG


Utanför Starbuck reserve

IMG_7462.JPG


Arkitekten kompenserar?


IMG_7465.JPG


Han med namnet kompenserar?

IMG_7473.JPG


Millenium park

IMG_7483.JPG


Annan vinkel

IMG_7490.JPG


Upp i Bruce Willis tower. Över 500 m högt inkl. förlängarna på taket.

IMG_7492.JPG


Platt söderut

IMG_7496.JPG


Michigansjön

IMG_7500.JPG



IMG_7501.JPG


IMG_7502.JPG


Platt norrut

IMG_7503.JPG


Ner från Willis tower och vidare mot Field Museum. På vägen delar av The Loop och den uplyfta spårvägen.

IMG_7521.JPG


Chicago Board of Trade

IMG_7526.JPG


Stadsvy

IMG_7532.JPG



IMG_7535.JPG


Jag hann bort till Field Museum en sväng också som kan mest liknas vid en amerikansk motsvarighet till Naturhistoriska. Hyfsat imponerande utställning om man gillar magra dinosaurier. Spenderade näst två timmar här vilket var för lite men nu var det eftermiddag.


IMG_7539.JPG



IMG_7541.JPG


IMG_7545.JPG


Middag blev det inte något amerikansk inte utan Russian Tea Time mitt i stan. För att kompensera världspolitiken så hade de bytt ut den ryska vodkan mot ukrainsk samt tonat ner det ryska för att känsliga ätare inte skall påverkas. Kan säga att det var gott om folk. För min del blev det en österoupeisk klassiker "sill under päls" som kan liknas vid svensk julmat paketerad i en rätt alltså sill, rödbetssallad och ägg i samma rätt. Till huvudrätt blev det "kyckling Kiev", alltså du rullar en kycklingfilé runt en kryddsmörbit, panerar och bakar. Tung rätt men god.

Sill under päls

IMG_7553.JPG


IMG_7554.JPG


Trump by night

IMG_7556.JPG


På kvällen blev det shopping av nyttigheter på Whole Foods och Netflix på jätte TV då jag varit ute och gått i 8 timmar blev det lugnt.
 

Taggen

Medlem
På lördagen blev det äventyr igen genom att ta CTA Blue Line ut till O'Hare då @palmen landat för ett snabbt stopp på sin komprimenrade version av Jules Vern's "Jorden runt på 80 dagar". Jag tror mest han stannade till i Chicago pga. törst då enligt postad information i sin egen tråd om refererad resa, indikerade att öl-utbudet inte var helt lysande på alla flygningarna och därmed bör frekventa stopp planeras för vätskepåfyllning. Valet som Philias Fogg had gjort hette Crust Brewing och låg ett stankast fågelvägen från O'Hare. Men som vi alla vet att i USA betyder inte kort distans fågelvägen att den verkliga transportsträckan är lika kort. Framförallt inte om man anländer ej bilburen. För min egen del slutade det med en Uber från stoppet Rosemount som var en kort sträcka på 5,50$ men att gå var inte att tänka på med tanke på hur mycket Amerikaner hatar gångtrafikanter.

Rosemount upp till höger och Crust nere till vänster.

1679205715180.png


Nåväl, Phileas Fogg dök upp så det blev årets minsta BC-träff och ölprovning samt ett nachosberg för inga pengar (host).

IMG_7563.JPG


Jag är inte experten i ämnet men det var varierande samtycke från min sida när det gäller uppställningen. Tveksamt om det är värt enbart en resa från downtown och hit bara för Crust. När Phileas tyckte det var dags att dra sig tillbaka och hoppa på resan över atlanten så tog jag mig tillbaka med Blue Line levande tillbaka till betongdjungeln. Jag insåg att akvariet hade öppet i ett par timmar till så det blev en snabbvisit för att titta på fiskar och andra arter som trivs som fisken i vattnet.

Crocs

IMG_7564.JPG


Störig

IMG_7567.JPG


Inte speciellt sportintresserad.

IMG_7571.JPG


Vitvalar

IMG_7577.JPG


Delfinpool som var deadpool just då men de gömde sig bara.

IMG_7575.JPG


Det skulle också visa sig att fler BC-are var på ingående så helt plötsligt hade @squeezen och brorsan landat och var också törstiga. Deras vistelse var dock den mer permanenta typen så de hade bokat hotell i downtown. Det blev ett besök på Kerryman pub som låg mitt emellan våra hotell avståndsmässigt för en större BC-träff då vi var 3 personer. Herrarna hade den goda smaken att bjuda så tack för det. Dock blev det en kort kväll då jag skulle upp 03:30 för att vara riktigt trött till min eftermiddagsfligtht och de var tydligen jetlaggade och vill kolla fotbollsmatch kl 0700 på morgonen.

Innan dagen var slut dock hann SAS ställa in SK946 (no shit) så det skulle visa sig att det fick bli United Polaris till Bryssel och SAS därifrån hem inklusive en försening på 4,5 timme (=600€). Sedan visade det sig dock att den här dök upp på flightradar:

IMG_7581.PNG


Detta är alltså maskinen som skulle flugit mig hem som SK946 som ändå lyfte mot Chicago och sedan flög hem som SK946 men tydligen så var vi inte välkomna på den flighten. Det var några till från ett känt FB-forum som också blev ombokade. Klagar dock inte då Unitedflighten inte gick förrän kl. 18 istället vilket innebar längre tid att bli trött på innan det var dags att sova sig över atlanten men först alarmet satt till 03:30.
 
Toppen