Senaste nytt

Semesterdagar i lönesamtal

Enda jag kan tänka mig i uttalandet "antal semesterdagar påverkar lönen negativt" jag kan tänka mig är tjänstepensionavsättningar som är baserade på lönen, väljer man då mindre löneökning och mer ledighet så får man ju ta hänsyn till denna del också. Vanligt är 30% efter gränsen för statlig skatt. Annars ser jag nog mest fördelar, ledigheten blir ju mer värd än pengar när man passerat gränserna för statlig skatt och värnskatt.

Lite olika procentsats beroende på hur många dagar man har från början dock, det är ju i princip en årslön delat på hur många arbetsdagar man normalt har ett år så har du normalt 35 dagars semester så blir det annorlunda än om du har 25. Men det finns i ditt kollektivavtal så bara ta en titt där!

Men som andra skrivit, har du övertidsersättning är det oftast klart bättre att nyttja den tiden eller pengarna än att förhandla bort det... Förhandla bort övertid ska man ju bara göra om man själv har makt att styra över sin tid och kan se till att man tjänar på det, annars är det bara ett billigt sätt för arbetsgivaren att slippa administrationen och ha en chans till gratis arbetskraft vid arbets-peakar

@TomJ Jobbar privat sektor och har inget kollektivavtal idag ingen övertid mot en vecka extra så 30dagar
Har du koll på procentsatsen eller tips på hur jag ska räkna i det fallet?

@TomJ Jobbar privat sektor och har inget kollektivavtal idag ingen övertid mot en vecka extra så 30dagar
Har du koll på procentsatsen eller tips på hur jag ska räkna i det fallet?

Då skulle jag köra på unionens avtal. De bygger väl på 25 dagar och det är ju var din grundlön är baserad på så de 5 extra är bara en ersättning för övertiden.

Lite beroende på bransch så kanske det kan skilja sig men sikta på ett fack i liknande bransch. De brukar ha sina villkorsavtal eller liknande tillgängliga online.

Man ska komma ihåg att det kan skilja rejält mellan branscher i dessa avtal, i ena där ex. helgjobb är ovanligt kan ersättningen vara klart bättre än t.ex. hotell där ob en lördag är skrattretande. Likaså är det ju med extra semester

Väldigt vanligt är ju tyvärr extra vecka mot att jobba övertid "free of charge". Av de jag känner som accepterat det har de blivit blåsta.
Men i slutändan är det nog väldigt individuellt. Och förutom semester, som jag ser som en egen del i förhandlingen, kan du också löneväxla mot t ex pensionsavsättningar.

@jumbooze, Eftersom du inte har kollektivavtal kan du ju räkna såhär:

Värdet av en arbetstimme i kr är månadslön/172
(172 är arbetstimmar på en månad, då man ofta räknar 40h i veckan * 4,3 veckor på en månad. Du kan kolla med ditt lönekontor exakt hur många timmar/månad de räknar med. )

I procent av månadslönen är varje arbetstimme i så fall 0,58% (1/172). Dvs förhandlar du om 8 lediga timmar i månaden är det 8x 0,58 = 4,64% i "löneökning".

Siffran Unionen anger är som den är för att de flesta avtal innehåller ett sk semesterlönetillägg. Några av mina anställda är unionare och de har t.ex. 0,8% tillägg per dag oavsett hur många dagar de har.

En fördel med att jobba statligt är att man själv kan växla lön mot semesterdagar utanför löneförhandlingen om man nu anser sig behöva fler. Har även varit med om kollegor (privat) som frågat om semesterdagar istället för löneförhöjning och fått igenom deg

Det är dock ingen rättighet utan en "möjlighet" :/

Toppen