Senaste nytt

Security och/eller tull vid transfer på Newark med Continental?

Det är också min erfarenhet, men det är inte alltid jag hittar någon snabbkö! :confused: På ORD verkar den alltid vara stängd när det är dags för ORD-ARN-flyget.

Nu var det rätt länge sedan jag var på T5 ORD, och jag minns det var lite struligt där. Men eftersom UA inte använder T5 för avgångar finns inte deras Premier Access där i alla fall :)

Men på EWR borde det inte vara ett problem

Passerade EWR terminal C i lördags kväll och kan meddela att man som EBG (och i mitt fall även mina tre familjemedlemmar på samma bokning) har Premier Access både vid incheckning och säkerhetskontroll vid resa med United i Economy. Detta gäller enligt skyltar på flygplatsen och Uniteds hemsida även *A silvermedlemmar. Ingen dålig silverförmån i vissa lägen. För oss var det visserligen skönt att veta att vi hade tillgång till Premier Access men i praktiken inte nödvändigt eftersom det i princip inte var någon kö alls, varken vid bagagedroppen eller säkerhetskontrollen.

Reser med BA/AA via EWR till MIA.

Är immigration på EWR eller på MIA?
Går bagaget direkt eller måste man krångla med det på EWR?

Flyger man via Miami och en handful andra flygplatser (DFW, IAH ?) behöver man inte plocka ut baggaget
men man måste igenom immigration.

DFW stämmer, de hade nån crew där som plockade ut väskorna från bandet och skickade de vidare. Däremot så måste man som sagt gå igenom security och immigration.

Ok, då ska jag alltså igenom immigration på EWR och sedan ta ut väskorna för att gå till incheckning och lämna väskorna igen. Vidare till säkerhetskontrollen och sedan hinna med mitt inrikesflyg.

Hur lång tid tar hela proceduren normalt?

Nej, nej, absolut inte ut till incheckning, om du har allt på en biljett får du väskorna taggade hela vägen. Du ska plocka upp dem från ankommande bagageband, dra dem genom tullen och släppa dem på ett nytt bagageband efter det. Det som kan ta tid är (1) kö till immigration, vilket är väldigt svårbedömt eftersom det beror på om ni anländer efter ett plan från Långbortistan med visumresenärer och (2) vänta på ankommande väskor. Totaltid kan vara allt mellan 0:45 och 2:45.

Passerade EWR i början av Januari på väg till Toronto från Oslo med United. Brukar normalt undvika transfer i USA men den här gången var det så pass mycket billigare att jag frångick den principen. Jag hade 2 h på mig vilket visade sig vara ekvivalent med kötiden till immigration. Missade min anslutning så det sjöng om det och tog mig hem först efter en nagelbitande väntan på att få standbyplats på kvällens sista (överbokade) plan. Kan tillägga att kön till immigration inte alls svämmade över av visumresenärer från Långtbortistan utan i stort sett enbart bestod av européer. Problemet var istället att endast 3 av 20+ immigrationbås var bemannade samt att det tar en eländig tid när alla måste lämna fingeravtryck och bli fotade. Det här var i Terminal C, det är möjligt att det går snabbare i Terminal B. Dessutom var det Söndag vilket säkert kan ha påverkat.

Toppen