Senaste nytt

SEB Kort vill inte ha mig som kund, bara gilla läget?

FFlash

Medlem
Ansökte nyss om SAS mastercard för FlyPremium samt Strawberry mastercard (kampanj)
Hörde inget inom 2 veckor och ringde dom. De bara beklagade och sa ingenting om ansökan.

Sedan fick besked att komplettera ansökan med arbetsgivarintyget. Skickade mitt arbetskontrakt. Fick svar nej, det ska vara intyg som inte är mer än 2 veckor gammalt (och mitt kontrakt hade förstås äldre sign datum). Skaffade och skickade intyget. Svar nej, intyg skall verifiera ditt årsinkomst. OMG, skaffade ny och skickade. Nästa svar: du verkar ha flyttat eftersom det är olika address i din profil, vi har därmed förkastat dina ansökan, du ska göra ny ansökan om du vill ha kortet.

Hurraa-stämningen växer…

Okej, lungt nu, jag gör ny ansökan om båda korten, skickar in bevis på en gång till det address de gav mig för att speeda på behandlingen.
Men nej, nu efter några dagar ber de om senaste lönesedlar för att kunna behandla ansökan.

Nejnejnej. Jag uppfattar allt detta som de inte vill ha mig som kund, men jag fattar inte såna människor som inte kan säga rakt på sak ”jag vill inte ha dig” men istället fular med onödigt arbete som bara driver mig galen

Jag har ju även haft sebkort mastercard tidigare för ett tag sen och skött mitt liksom 150% så de borde ha data på mig från tidigare som kund
 

FFlash

Medlem
Ja jag vet inte varför jag skrev om detta här…nåja fråga kan man väl om jag gör nånting fel med ansökan?

Har inga betalningsanmärkningar el dyl, är s a s ”modellexempel” på en god medborgare :)
 
Söker du om en hög kreditgräns i förhållande till årsinkomst? Är din uppgedda årsinkomst väldigt mycket högre än än du hade nät du sist hade SEB-kort? Är din uppgedda årsinkomst mycket högre än vad senaste deklarationen säger (och som därmed borde vara vad som syns på kreditkollen)?

Att söka om två kreditkort exakt samtidigt från samma utgivare kan nog även det trigga några varningsklockor då det kanske ses som att du förbereder för en hit-n-run?

Ta ett steg tillbaka, sök om ett kort i taget med en rimlig kreditgräns så ska det nog trilla igenom.
 

FFlash

Medlem
Söker du om en hög kreditgräns i förhållande till årsinkomst? Är din uppgedda årsinkomst väldigt mycket högre än än du hade nät du sist hade SEB-kort? Är din uppgedda årsinkomst mycket högre än vad senaste deklarationen säger (och som därmed borde vara vad som syns på kreditkollen)?

Att söka om två kreditkort exakt samtidigt från samma utgivare kan nog även det trigga några varningsklockor då det kanske ses som att du förbereder för en hit-n-run?

Ta ett steg tillbaka, sök om ett kort i taget med en rimlig kreditgräns så ska det nog trilla igenom.

Jag lade ribban lågt map kreditgräns

Kanske jag borde inte ansökt båda samtidigt…
 

airac

Medlem
Du har hamnat i manuell kreditbedömning av någon anledning. Anledningen kan bara du ha en kvalificerad gissning till och bara SEB veta. Bara att ge de informationen som behövs för att göra handläggningen. Det låter som att flera kontroller pågår och att informationsinhämtningen följer deras process hellre än vad som är smidigt för dig.

Söka två kort samtidigt ses utan tvekan som en risk faktor, framförallt om de saknar insikt i dig som bankkund (antar att du inte har SEB som huvudbank).

Jobbar ej på SEB kort men har god insikt i processen från två andra kreditgivare.
 

FFlash

Medlem
Uppfattar det som att du har skickat in fel dokument vilket gör dem osäkra på din förmåga, tyvärr.

Ja och nej.
Den info de ville ha med arbetsgivarintyget finns i arbetskontraktet som jag skickade i första hand. Men det dokumentet hade ”fel rubrik”, och var ”tekniskt sett för gammalt”, så jag fick besvära arbetsgivaren att skriva ett nytt separat intyg. Känns som idioti tyvärr i min bok…

Och därefter kommer med nya krav ett efter annat på nya dokument och kastar första ansökan på ”stilfel” istället för att direkt säga till mig alla dokument som kan behövas är, tyvärr i min bok, som att fa/ittas med mig nåjoo jag måste släppa det här, fick pusta ut den mesta irritation här nu
 

FFlash

Medlem
Du har hamnat i manuell kreditbedömning av någon anledning. Anledningen kan bara du ha en kvalificerad gissning till och bara SEB veta. Bara att ge de informationen som behövs för att göra handläggningen. Det låter som att flera kontroller pågår och att informationsinhämtningen följer deras process hellre än vad som är smidigt för dig.

Söka två kort samtidigt ses utan tvekan som en risk faktor, framförallt om de saknar insikt i dig som bankkund (antar att du inte har SEB som huvudbank).

Jobbar ej på SEB kort men har god insikt i processen från två andra kreditgivare.
Förstår…

Undrar om jag borde ringa dem och be kasta ansökan om SAS kortet? Strawberry är det deadline tom Juli, SAS kortet hinner man ta senare…
 

TP12

Medlem
Ja och nej.
Den info de ville ha med arbetsgivarintyget finns i arbetskontraktet som jag skickade i första hand. Men det dokumentet hade ”fel rubrik”, och var ”tekniskt sett för gammalt”, så jag fick besvära arbetsgivaren att skriva ett nytt separat intyg. Känns som idioti tyvärr i min bok…

Och därefter kommer med nya krav ett efter annat på nya dokument och kastar första ansökan på ”stilfel” istället för att direkt säga till mig alla dokument som kan behövas är, tyvärr i min bok, som att fa/ittas med mig nåjoo jag måste släppa det här, fick pusta ut den mesta irritation här nu
Minns jag rätt i ett du nyligen flyttat hit från Finland? Är väsentligt jobbigare process innan du har haft ett år med svensk deklaration odyl. så blir nog att antingen gå dem till mötes med allt vad de kan tänkas vilja ha eller vänta ett år.
 
Toppen