Senaste nytt

Seatblock som EBS!?

Nystrom

Medlem
Jag tror att vi kan döda diskussionen om seatblock. Råkar platsen brevid dig vara ledig så är det mer ett tecken på en icke fullbokad kärra alternativt en "no-show". Jag har som EBP inte märkt av "seat-block" annat än när kärran inte är riktigt full. Däremot har jag märkt att 1E är väldigt attraktiv trots att det finns mer space några rader bak i PLUS-kabinen
 

johhenrik

Medlem
Jag har till o med hört dem i gaten diskutera seat-block. Var en ny kille som lärdes upp och kvinnan som stod o knappade förklarade varför det var en seatblock mellan mig o en annan. Vi reste båda vidare i SAS Business och var EBG båda två. Resten av kärran var helt full och jag är ju rätt säker på att det var fler EBG på planet, då det var ARN-CPH. Så iaf på den flighten så blockades 2B pga ovanstående anledning.
 
Block blir ikke lastet før flighten lastes inn i sjekk-inn systemet(ca 36 timer før avgang). Så folk kan velge 1E når de booker billetten, så sant den er booket mer enn 36 timer før avgang.
 

Nystrom

Medlem
Block blir ikke lastet før flighten lastes inn i sjekk-inn systemet(ca 36 timer før avgang). Så folk kan velge 1E når de booker billetten, så sant den er booket mer enn 36 timer før avgang.

Givetvis har du rätt i detta. Men, vill man från bolagets sida visa att man tillämpar "seat-block" så kan man förfara på olika sätt, tex blocka hela rader, endast tillgängliga för vissa kategorier eller flytta på passagerare och ha en bra förklaring till det osv. Har du ledigt mittsäte så envisas jag med uppfattningen att det inte är pga seat-block. Jag har vid ett flertal tillfällen upplevt att mittsätet har varit ledigt till ca en-två timmar före avgång men vid boarding upptaget. SAS strävar efter att fylla kabinen så gott det går och passagerarna att sitta så långt fram som det går (känt fenomen)
 

Camorra

Medlem
Block blir ikke lastet før flighten lastes inn i sjekk-inn systemet(ca 36 timer før avgang). Så folk kan velge 1E når de booker billetten, så sant den er booket mer enn 36 timer før avgang.
SAS opererer også med en egen seatblock i setereservasjonssystemet før OLCI åpner.

Skulle sjekke setereservasjonen en uke før reise her om dagen, og til min store forskrekkelse trodde jeg en idiot hadde satt seg ved siden av meg selv om så mye var ledig. Men neida, det var bare seatblock... :)

479e764bc19c0b23cb83992961b37f2f.png
 

SK989

Medlem
På två flygningar i rad har jag noterat seatblock för mig som EBS. När jag checkat in och valt fönstersäte kan min kollega (i annan bokning) inte välja mittsätet utan bara sätet vid gång. Jag själv kunde dock byta från fönstersätet till mittsätet, så det var ingen annan som av någon outgrundlig anledning valt mittsätet trots att massa andra platser vid fönster och gång var lediga.
 

skoeld

Medlem
När jag var EBS så hände det att jag fick en ny sittplats vid incheckning/gaten på transatlantflygningar, typ en rad längre fram men med ingen bredvid mig.
 
Kan nog bekräfta rätt starkt att EBS inte har Seatblock. Har haft flera flygningar denna månaden där jag rest själv, men fått ett sällskap på 2 bredvid mig. Trots att flyget har haft HELT lediga rader, och fyllnadsgraden runt 50%.
 

palmen

Moderator
Kan nog bekräfta rätt starkt att EBS inte har Seatblock. Har haft flera flygningar denna månaden där jag rest själv, men fått ett sällskap på 2 bredvid mig. Trots att flyget har haft HELT lediga rader, och fyllnadsgraden runt 50%.
Den som valt sätet bredvid dig kan ha varit EBG+ och då gäller av förklarliga skäl inte någon block för EBS.
Det går inte att säga något om detta till 100% då det finns okända parametrar, i ditt fall så vet du inget om statusen på de på sätena bredvid dig.
Även om man har block bredvid sig så kan de i checkin overridea detta, har hänt mig där jag blev flyttat bakåt i kabinen från nödutgång då ett sällskap på 6 ville sitta på samma rad, var uppenbart att dessa personer hade blivit placerade där och de flyttade på mig av någon anledning.
 
Toppen