Hej, jag behöver lite hjälp från forumet efter att Lufthansa har råddat till mina bokningar för höstlovet.
Jag hade bokat Arlanda - Pisa den 30/10 för 3 personer, Fly with Me Business:
LH801:
09:35 h Stockholm Arlanda (ARN)
11:50 h Frankfurt Frankfurt (FRA)
LH 7400 operated by:Air Dolomiti
15:30 h Frankfurt Frankfurt (FRA)
16:55 h Pisa/Florence Florence/Pisa (PSA)
Jag fick en schedule change på LH 7400 enligt
08:00 h Frankfurt Frankfurt (FRA)
09:25 h Pisa/Florence Florence/Pisa (PSA)
Så att flighten inte gick ihop längre (landade efter avgång) och ombads ringa service center i mail.
Efter många om och men med Lufthansa service center bokades (?) följande den 29/10:
LH803:
15:30 h Stockholm Arlanda (ARN)
16:55 h Frankfurt Frankfurt (FRA)
LH 7402 operated by:Air Dolomiti
16:15 h Frankfurt Frankfurt (FRA)
17:45 h Pisa/Florence Florence/Pisa (PSA)
Problemet är att när biljetteringen kom, så var status på LH803:
RESERVATION WAITLISTED, BUSINESS (D)
Efter att ha pratat med service center idag, så är jag inte riktigt klar på vad som gäller. De kunde inte göra något åt waitlist på flyget, verkar vara helt fullt i business, De alternativ de hade:
a) åk ut till flygplatsen så får de hantera waitlist
b) ev kunde jag åka ner med kvällsflyg till Frankfurt (LH805) och ta LH7400 söndag morgon
Mina frågor som jag skulle uppskatta svar på:
1) När jag är på waitlist, har Lufthansa ett ansvar att ta mig till Pisa pss som om det hade varit confirmed? (det lät så på agenten, men känns otryggt).
Isåfall inklusive EU261/2004 också om de inte lyckas?
[Edit, efter att läst på 261/2004 så säger Article 3.2a:
have a confirmed reservation on the flight concerned and,
except in the case of cancellation referred to in Article 5,
present themselves for check-in.
Och den första ändringen här blir väl en cancellation>14 dagar i förväg]
2) I alternativ b) ovan, så lät det inte som Lufthansa kunde tänka sig att stå för hotell, och det är väl inte en framkomlig väg?
3) Finns det något annat jag kan föreslå för Lufthansa?
Jag hade bokat Arlanda - Pisa den 30/10 för 3 personer, Fly with Me Business:
LH801:
09:35 h Stockholm Arlanda (ARN)
11:50 h Frankfurt Frankfurt (FRA)
LH 7400 operated by:Air Dolomiti
15:30 h Frankfurt Frankfurt (FRA)
16:55 h Pisa/Florence Florence/Pisa (PSA)
Jag fick en schedule change på LH 7400 enligt
08:00 h Frankfurt Frankfurt (FRA)
09:25 h Pisa/Florence Florence/Pisa (PSA)
Så att flighten inte gick ihop längre (landade efter avgång) och ombads ringa service center i mail.
Efter många om och men med Lufthansa service center bokades (?) följande den 29/10:
LH803:
15:30 h Stockholm Arlanda (ARN)
16:55 h Frankfurt Frankfurt (FRA)
LH 7402 operated by:Air Dolomiti
16:15 h Frankfurt Frankfurt (FRA)
17:45 h Pisa/Florence Florence/Pisa (PSA)
Problemet är att när biljetteringen kom, så var status på LH803:
RESERVATION WAITLISTED, BUSINESS (D)
Efter att ha pratat med service center idag, så är jag inte riktigt klar på vad som gäller. De kunde inte göra något åt waitlist på flyget, verkar vara helt fullt i business, De alternativ de hade:
a) åk ut till flygplatsen så får de hantera waitlist
b) ev kunde jag åka ner med kvällsflyg till Frankfurt (LH805) och ta LH7400 söndag morgon
Mina frågor som jag skulle uppskatta svar på:
1) När jag är på waitlist, har Lufthansa ett ansvar att ta mig till Pisa pss som om det hade varit confirmed? (det lät så på agenten, men känns otryggt).
Isåfall inklusive EU261/2004 också om de inte lyckas?
[Edit, efter att läst på 261/2004 så säger Article 3.2a:
have a confirmed reservation on the flight concerned and,
except in the case of cancellation referred to in Article 5,
present themselves for check-in.
Och den första ändringen här blir väl en cancellation>14 dagar i förväg]
2) I alternativ b) ovan, så lät det inte som Lufthansa kunde tänka sig att stå för hotell, och det är väl inte en framkomlig väg?
3) Finns det något annat jag kan föreslå för Lufthansa?
Last edited: