Senaste nytt

Schedule change och fulla flyg

plover

Medlem
Hej forumet, en fråga till har en Business 2-for-1 revenue kampanj ARN-JNB via ZRH i november, fick en mindre justering på hemresan sista benet ZRH-ARN. Där fick jag en föreslagen ombokning till LX1250 som avgår söndagar kl 12.45. Det finns ju en LX1248 också osm avgår kl 1005, kollade att det finns två säten i C på den via LH bokningssida, men när jag ringde och ville ha en ombokning till denna flight sade agenten att det var fullt. Vad handlar det om ? ser att det är minst 5 lediga platser den dagen. Tycker att det vid en ofrivillig ombokning så borde jag få en av de "riktiga" C platserna även om jag har en rabatterad businessbiljett.
 

palmen

Moderator
Hej forumet, en fråga till har en Business 2-for-1 revenue kampanj ARN-JNB via ZRH i november, fick en mindre justering på hemresan sista benet ZRH-ARN. Där fick jag en föreslagen ombokning till LX1250 som avgår söndagar kl 12.45. Det finns ju en LX1248 också osm avgår kl 1005, kollade att det finns två säten i C på den via LH bokningssida, men när jag ringde och ville ha en ombokning till denna flight sade agenten att det var fullt. Vad handlar det om ? ser att det är minst 5 lediga platser den dagen. Tycker att det vid en ofrivillig ombokning så borde jag få en av de "riktiga" C platserna även om jag har en rabatterad businessbiljett.
Hur ser du att det finns 2 säten i C?
 

plover

Medlem
Expertflyer, men det var ju en killgissning, 9 stolar lediga framför skynket bara…

Jag har P på mina biljetter som blev ombokade, gissar att de har lägre points intjäning.
 

plover

Medlem
hmm, den förstod jag inte, men jag kan boka två stolar i C på sajten i alla fall så minst två finns det…
 

palmen

Moderator
hmm, den förstod jag inte, men jag kan boka två stolar i C på sajten i alla fall så minst två finns det…
Det är fullt möjligt att boka 20 platser i Business utan att välja säte. Om det då är 5 rader business så är det fullbokat även om ingen valt plats.

Att du kan boka 2 biljetter innebär bara att Swiss vill sälja 2 biljetter, det behöver inte finnas lediga platser då flygbolagen brukar överboka flighter.

Men i just ditt fall är det troligt att det finns platser i Business då det är långt fram i tiden. Varför Swiss inte låter er boka om till dessa när de ställt in är en annan fråga.
 

plover

Medlem
Tack Palmen för klargörandet, skall kontakta dem nästa vecka just nu är det kaos med kundservice tack vare strejken i onsdags, detta är inget akut men bara nyfiken på hur det funkar. Originalbokningem ZRH-ARN var avgång 1030.

Kan ju också fråga om frivillig downgrade, 6 timmar i ZRH är för kort att åka in till stan och för lång tid i Loungen. :)
 
Last edited by a moderator:

plover

Medlem
Hej, fick nu kontakt med deras kundtjänst, och precis som någon skrev så har de två olika kategorier av tillgänglighet i C, en för full fare och det är där jag kan se på deras sajt att det är tillgänglighet för 2 pax på den tidigare flighten. Blev lite förvånad när hon meddelade att jag vid en ofrivillig ombokning inte kan få dessa biljetter, trots att jag har en business biljett. Är det lönt att bråka om detta och hur gör jag det bäst i så fall ?
 

i6niol

Medlem
Hej, fick nu kontakt med deras kundtjänst, och precis som någon skrev så har de två olika kategorier av tillgänglighet i C, en för full fare och det är där jag kan se på deras sajt att det är tillgänglighet för 2 pax på den tidigare flighten. Blev lite förvånad när hon meddelade att jag vid en ofrivillig ombokning inte kan få dessa biljetter, trots att jag har en business biljett. Är det lönt att bråka om detta och hur gör jag det bäst i så fall ?

Jag fick en flight till Nice cancellerad i september. Jag var bokad i P-klass vilket verkar vara Business Saver. Jag ringde in och bad om att bli ombokad på en senare flight samma dag och ser i appen att de nya flighterna är bokade i D-klass vilket verkar vara en klart högre klass. Det enklaste är kanske att ringa in igen och hoppas på att en mer flexibel medarbetare svarar?
 

Hachans

Medlem
Jag fick en flight till Nice cancellerad i september. Jag var bokad i P-klass vilket verkar vara Business Saver. Jag ringde in och bad om att bli ombokad på en senare flight samma dag och ser i appen att de nya flighterna är bokade i D-klass vilket verkar vara en klart högre klass. Det enklaste är kanske att ringa in igen och hoppas på att en mer flexibel medarbetare svarar?

Om jag minns rätt så är de rätt kinkiga just vad gäller 2-4-1-kampanjerna. Jag vill minnas att andra också rapporterat att Swiss bara ville boka om till samma bokningsklass på de kampanjbokningarna, medan vanliga businessfares blir ombokade som vanligt även till andra bokningsklasser.
 
Toppen