Senaste nytt

Scandic vill städa rum på 45 sekunder

Haha, delikat fråga i branschen...
Nu kan jag inte Scandics rutiner, men allmänna principen för ett stanna-rum i Sverige är faktiskt att man snabbt inspekterar lakanen efter spår av "förorenande aktiviteter". Syns inga sådana hänger lakanen med i 3 nätter, t o m 4 nån gång.
Detta är rätt okänt, man är i branschen duktig på att få lakanen att kännas nya varje kväll.

Hmmm… Då ska jag hädanefter smeta choklad, kakor, rödvin eller vad som helst på morgonen när jag kliver upp från min hotellsäng inom rikets gränser. Jag är visserligen inte någon van hotellsovare i Sverige (har däremot haft över 130 nätter vissa år utomlands) men det låter ju inte särskilt fräscht att låta lakan hänga med så länge – åtminstone inte hotell!
Eller så är vi bara extra bortskämda här hemma med renbäddning två gånger i veckan? :confused:

Hmmm… Då ska jag hädanefter smeta choklad, kakor, rödvin eller vad som helst på morgonen när jag kliver upp från min hotellsäng inom rikets gränser. Jag är visserligen inte någon van hotellsovare i Sverige (har däremot haft över 130 nätter vissa år utomlands) men det låter ju inte särskilt fräscht att låta lakan hänga med så länge – åtminstone inte hotell!
Eller så är vi bara extra bortskämda här hemma med renbäddning två gånger i veckan? :confused:

Tycker det känns helt rätt att inte byta lakan efter varje natt och till och med bara byta efter var tredje om de ser bra ut. Inte minst för att försöka spara lite miljön.
Sen ser jag ingen skillnad i att byta lakan efter var tredje natt eller två gånger i veckan som du nu är van med?

Jag tycker att det verkar vara ganska vanligt på hotell runt om i världen att de numera inte byter lakan varje natt (om man inte ber om det genom något kort eller liknande som läggs på sängen). Genomgående så hänvisas det till hotellets miljöprogram vid dessa tillfällen.

Personligen så tycker jag det är helt ok. För inte byter jag lakan hemma varje natt! Och jag undrar hur många andra som gör det...

Tycker det känns helt rätt att inte byta lakan efter varje natt och till och med bara byta efter var tredje om de ser bra ut. Inte minst för att försöka spara lite miljön.
Sen ser jag ingen skillnad i att byta lakan efter var tredje natt eller två gånger i veckan som du nu är van med?

Nej, ingen skillnad jämfört med hemma möjligen men på hotell ska det ju inte vara som hemma. Men nu vet jag precis hur jag ska göra för att undkomma att sova i lakan som redan använts en natt (även om jag gör det som en trotsig tonåring…).

Det där med "spara på miljön" tycker jag bara att vi skippar eftersom alla andra här flyger runt med byten på sträckor där det finns direktflyg så det är inget argument som passar in här på forumet.

Lite OT - Hotell Savoy i Mariehamn/Åland, byter inte alltid lakan mellan olika gäster...förra veckan fick jag ett rum där underlakanet inte var bytt, vilket framgick tydligt!

Det där med "spara på miljön" tycker jag bara att vi skippar eftersom alla andra här flyger runt med byten på sträckor där det finns direktflyg så det är inget argument som passar in här på forumet.

Men då måste man ju väga upp med något annat... Som att spara på tvätten... Eller resa med mindre packning...

Men då måste man ju väga upp med något annat... Som att spara på tvätten... Eller resa med mindre packning...

Ja, möjligtvis. Och jag som aldrig varken har tid eller lust att byta flygplan fler gånger än absolut nödvändigt kan alltså med gott samvete slösa med hotelltvätt och resa med mina 3*23/32 kg + 1-2*8 kg väskor. :)

Det är ett argument som hotellen använder för att det är väldigt legitimt. Dom måste vara jublande glada när dom ser att dom kan minska kostnaderna och samtidigt använda argument som kopplas till en bättre miljö. X-ton tvätt mindre per år, X min mindre tid på rumsstädning, det blir mycket stålar på ett år:cool:

Lite OT - Hotell Savoy i Mariehamn/Åland, byter inte alltid lakan mellan olika gäster...förra veckan fick jag ett rum där underlakanet inte var bytt, vilket framgick tydligt!

Det lät inte speciellt fräscht. Jag antar att det bara var en engångsföreteelse och inte något de har som standard?

Toppen