Senaste nytt

Scandic Burger - Index

Johannes

Medlem
Scandic Roskilde

Har hört bra saker om Roskildes restaurang,

Burgarn är bra. Men det finns förbättring

Bröd -7
Kött -6 för stekt men bra röksmak
Pommes -8
Grönt -6
Coleslow - 8 riktigt bra och "hemmalagad"

I allt en bra men inte fantastisk upplevelse.
 

Attachments

  • IMG_1875.JPG
    IMG_1875.JPG
    100,4 KB · Visningar: 437
Det är dags att avsluta rapporteringen av sommarens Scandicburgare, denna gång på mitt lokala Scandic i Kalmar. Medan frun var bortrest på kontinenten så tog jag med mig två små barn och checkade in. Lite BC-varning är det när man bor på hotell enbart (nästan) för att testa hamburgare. Tyvärr så blev det inte många rätt, snarare tre fel!

Att äta på restaurang ensam med två barn är en utmaning, är det även för sent för dem så är det dömt att misslyckas. Således så kollade jag upp menyn i förväg, tog med mig barnen och beställde en hamburgare att ta med till rummet. På menyn såg det bra ut: "Scandics vanliga, ost som tillval" och vis av erfarenhet så bad jag om en något rosa burgare. "Inga problem!" Men det var sen det började...

Väl tillbaka på rummet undersökte/åt jag burgaren.
  • "Hmm, persiljedipp, något är fel. Det här är ju sommarburgaren." Menyn på hemsidan var inte uppdaterad. Någon kanske kommer ihåg från några inlägg tillbaka att jag testade den tidigare och kom fram till inte igen. Jovisst..! (FEL 1)
  • Ost hade jag beställt som tillägg, fått, samt fått betala extra för. Bara för att sedan se i menyn att ost ingår ju redan i sommarburgaren. Tack för det! (FEL 2).
  • Och tror ni att den var ens det minsta rosa? Se bild! (FEL 3).
Hade jag varit modigare, inte redan gått tillbaka till rummet och varit ensam med barnen så hade jag kanske klagat, men nu blev det inget med det. Det är ju trots allt bara en hamburgare ;)

Tillägg: 3 - Comtéost
Bröd: 4 - Torrt briochebröd
Kött: 4 - Ok burgare, men inte rosa som jag önskat!
Pommes: 8 - Krispiga och goda!
Grönt: 6 - Tomat, lök, rikligt med sallad
På sidan: 3 - Persiljedipp (mindre persilja än senast vilket är bra)

Slutbetyg: 4 - Barnen slukade pommesen och egentligen var det inget "fel" på burgaren mer än att det inte var vad jag trodde att jag beställt, samt att den inte var tillagad enligt önskemål.

Jag hoppas att ni läser detta med glimten i ögat. Det finns stora problem i världen, detta är inte ett av dem! Nu avslutas kapitlet med sommarens Scandic-burgare. Nu är det höst. Till helgen blir det premiär på nya Scandic No 53 i Stockholm. Får se vad jag ska äta då...

IMG_2572.JPG
IMG_2573.JPG
 
Här kommer en hamburgare från Scandic No. 53. En helg spenderades där i höstas, samtidigt som hotellet övergick från att vara ett HTL-hotell till ett renodlat Scandic. Receptionisten var osäker på det nya konceptet, men mycket trevlig. Restaurangen däremot levererade en mycket bra hamburgare!

Tillägg: 9 - Manchego-ost och "smoked bacon" (typ rökt sidfläsk), vitlökssås och tomataioli
Bröd: 6 - Ganska ordinärt
Kött: 8 - En burgare som tillagades rejält rosa, helt enligt önskemål
Pommes: 8 - Riktigt krispiga och goda
Grönt: 4 - Lite sallad
Tillbehör: 6 - Dippsås och cornichoner

Slutbetyg: 8 - Av tidigare erfarenhet så anser jag att stekgraden är något av det viktigaste för en lyckad hamburgaren, men också något som många kockar verkar ha svårt med (älskar Gordon Ramsay och Hell's Kitchen!). På frågan om medium rare blev bra drog jag till med "gärna ännu lite mer rosa". Och det blev den verkligen. Nästan lite för rosa, men hellre det... Denna kock hade stenkock på stekningen, så jag hade inte behövt ta i extra. :)

Sidfläsket var också det en riktigt höjdare! Jag var rädd för att det skulle vara segt och göra burgaren svår att äta, men det var RIKTIGT mört och gott!

Det enda negativt var att den serverades på ett pappersunderlägg. Inte helt idealt när man försöker äta en rejält såsig hamburgare med bestick.

IMG_2665.JPG
IMG_2666.JPG
 
Vänner,

Nu ligger jag efter i rapporteringen igen, och eftersom det finns chans för en ny hamburgare i helgen så måste jag klara av de två senaste; först ut blir Scandic Upplandsgatan. Detta hotell bjöd på ytterligheternas hamburgare, på både gott och ont. Som ni kanske vet så ber jag alltid om att få min hamburgare rosa. Denna gång möttes jag av ett minst sagt förvånande svar: "Tyvärr, av säkerhetsskäl har vi bara en stekgrad på köttet"!? (Kanske någon insatt har en förklaring:)). Den andra ytterligheten bestod av en mycket serviceinriktad kypare. När jag förklarade att jag önskade ta med mig maten till rummet, där ett sovande barn väntade, erbjöd han sig att leverera maten till rummet när den var färdig. Tack för det! (Jag avrundade notan uppåt...)

Tillägg: 6 - Ost
Bröd: 6 - Ganska ordinärt
Kött: 5 - Rejäl burgare, men tyvärr helt genomstekt!
Pommes: 6 - Tjocka pommes, men goda
Grönt: 5 - Sallad, tomat, lök
Tillbehör: 8 - Coleslaw och Scandics egna sås

Slutbetyg: 6 - Det här är en hamburgare som man själv lagar vid grillen på sommaren; sallad, tomat, lök och en överstekt burgare ;). Den något rökiga Scandic-dressingen är god, och tillsammans med en krämig coleslaw blir det en helt ok burgare.

IMG_2867.JPG
 
Sedan blev det en natt på Haymarket by Scandic och en hamburgare från restaurang Paul's. Där hade jag nog dessvärre lite för höga förhoppningar... Hotellet var trevligt, men hamburgaren var långt ifrån värd sitt pris (210 kr).

Tillägg: 7 - Karamelliserad lök, saltgurka och Gryere
Bröd: 5 - Ordinärt bröd med sesamfrön
Kött: 8 - En burgare som tillagades rejält rosa, helt enligt önskemål
Pommes: 6 - Tjocka, inte så krispiga men goda
Grönt: 1 - Inget, förutom saltgurkan
Tillbehör: 6 - Russian dressing

Slutbetyg: 5 - Köttet var saftigt och rosa, men utöver det, njae... Jag förväntar mig inget fancy, men något mer finess hade varit önskvärt.

Nu väntar mitt stamhak, Scandic Alvik. På återseende!

/Magnus

IMG_2893.JPG
 

DOEL

Medlem
Käkade burgaren på Scandic st Jörgen härom dagen, den var schysst men sällskapet som käka samma burgare blev några timmar senare matförgiftad så man kanske bör undvika deras burgare framöver...
 

WongHauw

Medlem
Det ska komma en kampanj med "sommarburgare" (20 % medlemsrabatt hela sommaren fr.o.m. mitten av juni) men vet inte vad är egentligen skillnaden till den vanliga Scandic-burgaren. Också oklart om man kan få vanliga burgaren under kampanjtiden.
 

Knut-Olav

Medlem
Worst ever...?

I you want to pay Grand Hotel prices for a burger - go to Scandic Klarälven in Karlstad/Sweden.

The burger is terrible.

Bread - 6
Meat - 6 hard fried
Fries - 7
Vegetables - 4 not fresh at all, maybe left overs from breakfast
Coleslow - 7 "supermarket"-version
Pricelevel - very high compared to the served plate

Conclusion - never again
 
Toppen