Senaste nytt

SAS WIFI - Internet installeras på SAS Boeing 737-800 med start i december

Troligtvis kommer telefonsamtalen bli såpass dyra att det hela blir ungefär lika påfrestande som det är idag med satellittelefonerna som finns på vissa bolag.

Ringa via wifi blir väl inte dyrt...

Nej, att man kunde ringa via datorn glömde jag faktiskt av (gör aldrig det själv, nämligen). Man får väl i sådana fall det blir påfrestande med samtal mitt i natten försöka begränsa det hela med hjälp av tillsägelse från kabinpersonal (vilket väl ändå fungerar i de flesta fall). Annars får man väl gå så långt att man blockerar Skype och liknande.

Jag hoppas de inte blockar skype (som lufthansa gör). Reser man i jobbet och blir sen etc kan det vara guld värt att kunna ringa ett snabbt samtal.

Mitt mardrömsscenario är att det som idag är en avkopplande tillflyktsort kommer bli en plågoresa bredvid någon som skriker i en telefon. Hur högt måste man inte skrika för att överrösta bakgrundsljudet i en kabin? Hoppas verkligen att de liksom Lufthansa tar bort möjligheten :)

Bra att ge möjlighet att kommunicera från luften, särskilt long-haul, men finns risk att det går överstyr och mycket prat. Skälj tänker jag fortsätta vara konservativ och använda göra anteckningar i anteckningsblock och catch-up på läsning av glättiga magasin :)

Någon som flugit med Norwegian, hur funkar det där?

Jag ser verkligen fram emot Wifi ombord, men för guds skull: tillåt inte mobilnät/Skype/Lync etc! Flighterna är mer eller mindre ända stunden man har utan att behöver störas av andras högljudda mobilsamtal. Jag har förövrigt noice reduction lurar som fungerar otroligt bra på flygplansljud men inte så bra på röster...

Tror att det kommer vara begränsat med bandbredd och mer eller mindre bekvämt att surfa, chatta, mejla, twittra men omöjligt att köra streaming, VoIP och köra något över VPN. Tänk bara på att det blir minst 100 pax som vill Youtuba, Facebooka, Spotify, 10-20 som ska jobba med VPN. Vadå, ska SAS dra en fiberkabel till varje flygplan eller?

Toppen