jurgenb
Medlem
Trött man blir..
Flög precis med en av få 738or OSL-ARN som hunnit få in-flight WIFI installerat. "Få" i den meningen att min vän på SAS nämnde att det är just den enda som har det?! Tyckte få passar bra om personen i fråga inte är uppdaterad med senaste status om antal
Hur som helst.. upplevelsen var .... inte bra som rubriken redan uttryckt.
Anledningen och upplevelsen var enligt följande;
Jag tänkte nyttja min iPhone (4S i det här fallet) för lite tidsfördriv...
Väl i luften så kopplas WIFI igång strax efter bältesskylten släckts.. (precis som hos DY)
1. Anslut till SASWIFI - inga problem (IP nr osv kom snabbt in)
2. Redirect till SAS Welcome sida.. (www.saswifi.com/laptop) sidan är givetvis inte anpassad för mobiler överhuvudtaget - som URLen iofs antyder.. men märkligt 2012..
3. Nu börjar det riktigt dumma.. man har en "Tryck här för att fortsätta" knapp som tar dig till ytterligare en sida med en "Security
Check"
4. Denna securitycheck är absolut inte anpassad för iPhone eller mobiler överhuvudtaget (just att jag nämner iPhone är att SAS själva gör reklam för sin SASWIFI just med en iPhone). Captcha koden som dyker upp och dess input fält därunder är så klantigt utformat - framförallt för en iPhone att när du klickar på input fältet så - precis som brukligt på en iPhone - zoomas du in till fältet - i samma veva så försvinner captcha koden bort från skärmen.. jodå.. klipskt ingenstans, du måste zooma ut igen för att se båda koden samtidigt som du kan knappa in i fältet..
5. Typsnittet som används för "captcha" koden är inte heller genomtänkt för just "captcha", ex är versala M bara ett stort "m" inte ett "M", u och v är 50-50 att gissa sig till då man ex inte ser båda bokstaväverna vid samma tillfälle osv.. massa bokstäver som är hard-2-guess helt klart. Ex fick jag i mitt första försök inga bokstäver som ens visade att det fanns gemener och versaler att fundera kring.
6. Efter 6-7 försök började jag fundera om det var något fel.. el om jag var full redan innan jag ens luktat på sprit..
7. Min kollega som satt bredvid hade kommit in utan problem med en exakt likadan telefon.
8. Han erbjöd sig tom att knappa in captchan själv, såklart utan framgång på min telefon..
9. Jag prövade div åtgärder, koppla från WIFI helt, renew DHCP lease, starta om Preferences appen, starta om Mobile Safari osv osv osv...
10. Vad f-n började bli ett vanligt förekommande uttryck från min sida.. jag funderade på om det var så att dom hade en otroligt dåligt implementerad Input Field som krävde US keyboard el något sådant skumt (ej UTF-8 support tex?!) Men inte heller det löste problemet, DOCK uppstod det tillslut en illröd liten text som sa att man hade kört för många inloggningsförsök och nu var blockad.. "try again later" avslutades den röda texten med.. ingenting om NÄR el hur lång lockout man fick
11. Nu blev jag lack och körde in ett statiskt IP - då kunde man fö börja nya försök.. aha det är enbart IP tilldelningen dom lockar på (bra att veta för framtiden månne?)
12. Ok vad f-n igen, vad är fel.. började titta i Safari inställningarna.. cookies.. jag hade min Safari inställd på "Never" accept cookies.. ändrade till "Visited Sites".. SE PÅ FAN då funkade det..
Så.. vad har SAS gjort fel i ovan.. i tur och ordning enligt mig.
1. Man skall MAX ha en "Godkänn" tryckning så är du inne på wlanet, som hos Norwegian, eller som dom själva hade 2005 med Connexion - som förövrigt fungerade bättre (hastighetsmässigt) än vad jag till slut fick när jag lyckats logga in..
2. SAS har INGEN som helst notering i sin inloggning el FAQ om att Cookies måste vara påslaget i webbläsaren, detta pga att dom troligen inte har en aning om att man ens behöver cookies för någon IT pajas som satt upp skiten utformat systemet med cookies vilket är helt fel..kan lika gärna göras på DHCP Leasetime och eller MAC-adress nivå.
3. SAS har totalt glömt att informera användaren om hur lång en sån där lockout jag fick efter för många inloggningsförsök faktiskt är... "Try again later..." om 1min, 1h, nästa år ? Och nej det hjälper inte att begära ny DHCP lease då även den tiden är helt okänd..
4. Nätkvalitén.. väl inne prövade vi båda att köra Bredbandskollen - och lite orättvist mot en in-flight WIFI kanske men likväl så var det kbps vi pratade om... inte Mbps som man kunde förvänta sig i någon mån...sen har det såklart att göra med div omständigheter så denna punkt behöver jag inte hålla hårt kring men de Norwegian flighter jag prövat har haft betydligt bättre hastighet vid samtliga tillfällen..
Flög precis med en av få 738or OSL-ARN som hunnit få in-flight WIFI installerat. "Få" i den meningen att min vän på SAS nämnde att det är just den enda som har det?! Tyckte få passar bra om personen i fråga inte är uppdaterad med senaste status om antal
Hur som helst.. upplevelsen var .... inte bra som rubriken redan uttryckt.
Anledningen och upplevelsen var enligt följande;
Jag tänkte nyttja min iPhone (4S i det här fallet) för lite tidsfördriv...
Väl i luften så kopplas WIFI igång strax efter bältesskylten släckts.. (precis som hos DY)
1. Anslut till SASWIFI - inga problem (IP nr osv kom snabbt in)
2. Redirect till SAS Welcome sida.. (www.saswifi.com/laptop) sidan är givetvis inte anpassad för mobiler överhuvudtaget - som URLen iofs antyder.. men märkligt 2012..
3. Nu börjar det riktigt dumma.. man har en "Tryck här för att fortsätta" knapp som tar dig till ytterligare en sida med en "Security
Check"
4. Denna securitycheck är absolut inte anpassad för iPhone eller mobiler överhuvudtaget (just att jag nämner iPhone är att SAS själva gör reklam för sin SASWIFI just med en iPhone). Captcha koden som dyker upp och dess input fält därunder är så klantigt utformat - framförallt för en iPhone att när du klickar på input fältet så - precis som brukligt på en iPhone - zoomas du in till fältet - i samma veva så försvinner captcha koden bort från skärmen.. jodå.. klipskt ingenstans, du måste zooma ut igen för att se båda koden samtidigt som du kan knappa in i fältet..
5. Typsnittet som används för "captcha" koden är inte heller genomtänkt för just "captcha", ex är versala M bara ett stort "m" inte ett "M", u och v är 50-50 att gissa sig till då man ex inte ser båda bokstaväverna vid samma tillfälle osv.. massa bokstäver som är hard-2-guess helt klart. Ex fick jag i mitt första försök inga bokstäver som ens visade att det fanns gemener och versaler att fundera kring.
6. Efter 6-7 försök började jag fundera om det var något fel.. el om jag var full redan innan jag ens luktat på sprit..
7. Min kollega som satt bredvid hade kommit in utan problem med en exakt likadan telefon.
8. Han erbjöd sig tom att knappa in captchan själv, såklart utan framgång på min telefon..
9. Jag prövade div åtgärder, koppla från WIFI helt, renew DHCP lease, starta om Preferences appen, starta om Mobile Safari osv osv osv...
10. Vad f-n började bli ett vanligt förekommande uttryck från min sida.. jag funderade på om det var så att dom hade en otroligt dåligt implementerad Input Field som krävde US keyboard el något sådant skumt (ej UTF-8 support tex?!) Men inte heller det löste problemet, DOCK uppstod det tillslut en illröd liten text som sa att man hade kört för många inloggningsförsök och nu var blockad.. "try again later" avslutades den röda texten med.. ingenting om NÄR el hur lång lockout man fick
11. Nu blev jag lack och körde in ett statiskt IP - då kunde man fö börja nya försök.. aha det är enbart IP tilldelningen dom lockar på (bra att veta för framtiden månne?)
12. Ok vad f-n igen, vad är fel.. började titta i Safari inställningarna.. cookies.. jag hade min Safari inställd på "Never" accept cookies.. ändrade till "Visited Sites".. SE PÅ FAN då funkade det..
Så.. vad har SAS gjort fel i ovan.. i tur och ordning enligt mig.
1. Man skall MAX ha en "Godkänn" tryckning så är du inne på wlanet, som hos Norwegian, eller som dom själva hade 2005 med Connexion - som förövrigt fungerade bättre (hastighetsmässigt) än vad jag till slut fick när jag lyckats logga in..
2. SAS har INGEN som helst notering i sin inloggning el FAQ om att Cookies måste vara påslaget i webbläsaren, detta pga att dom troligen inte har en aning om att man ens behöver cookies för någon IT pajas som satt upp skiten utformat systemet med cookies vilket är helt fel..kan lika gärna göras på DHCP Leasetime och eller MAC-adress nivå.
3. SAS har totalt glömt att informera användaren om hur lång en sån där lockout jag fick efter för många inloggningsförsök faktiskt är... "Try again later..." om 1min, 1h, nästa år ? Och nej det hjälper inte att begära ny DHCP lease då även den tiden är helt okänd..
4. Nätkvalitén.. väl inne prövade vi båda att köra Bredbandskollen - och lite orättvist mot en in-flight WIFI kanske men likväl så var det kbps vi pratade om... inte Mbps som man kunde förvänta sig i någon mån...sen har det såklart att göra med div omständigheter så denna punkt behöver jag inte hålla hårt kring men de Norwegian flighter jag prövat har haft betydligt bättre hastighet vid samtliga tillfällen..
Last edited: