Senaste nytt

SAS wetleasar en BAa 146-200 från WDL Aviation

Försvarets DC3 eller varför inte Hercules ?

/ TT

Tyvärr var det länge sedan försvarsmaktens DC3 försvann så det får nog bli ”Herkan”

Åkte Novair L1011 till Miami för många år sedan och det var en riktigt fin kärra. I mina ögon bättre än DC10/MD11

Jag åkte ett par gånger med TWA från ARN-JFK med L1011. Riktigt bra, tre klasser, billig F klass.

Tyvärr var det länge sedan försvarsmaktens DC3 försvann så det får nog bli ”Herkan”

Jag åkte ett par gånger med TWA från ARN-JFK med L1011. Riktigt bra, tre klasser, billig F klass.
BWIA flög några vändor en vinter med L1011 Stockholm - Barbados. Vet inte om de var reguljära men chartern till Barbados flögs med dem så kanske (troligen) endast charter.

Den missade man ju och satt istället på Scanairs härliga DC10 a till Barbados.

Editor: detta måste varit typ 1991 som BWIA flög....

Last edited:
  • Gilla
Reactions: Alf
Minns du ungefär när detta var?

Det var i slutet av 1990. TWA avvecklades senare och delar av bolaget köptes upp av American Airlines 2001.

Vad jag kommer ihåg var att TWA biljettkontor i Stockholm hade en lustig prissättning. När vi köpte resorna i jobbet betalade vi strax under 10000 kr för F klass till LAX via JFK. På biljetten var det angivet ett pris på drygt 20000 kr. Jag kollade någon gång med TWA varför det var på detta viset och då fick jag svaret för att man inte kunde visa det lägre priset för konkurrenter och Luftfartsinspektionen. Det kanske skulle gått att göra sig en hacka på detta om biljetten såldes tillbaka i ett annat land för då är det ju priset på biljetten som gäller:)

Vad jag kommer ihåg var att TWA biljettkontor i Stockholm hade en lustig prissättning. När vi köpte resorna i jobbet betalade vi strax under 10000 kr för F klass till LAX via JFK. På biljetten var det angivet ett pris på drygt 20000 kr. Jag kollade någon gång med TWA varför det var på detta viset och då fick jag svaret för att man inte kunde visa det lägre priset för konkurrenter och Luftfartsinspektionen. Det kanske skulle gått att göra sig en hacka på detta om biljetten såldes tillbaka i ett annat land för då är det ju priset på biljetten som gäller:)

Tiden innan avregleringen..... Minnen minnen....

Aeroflot körde också det knepet, ett helt annat pris på biljetten än vad som hade betalats. Vad jag kan minnas så stod det "form of payment: invoice" på biljetten. Folk med IATA kunskaper hävdade då att det skulle vara svårt att kräva återbetalning med annat än att referera till just denna invoice....

Fast hur denna statskontrollerade "penningtvätt" från både öst och väst kunde pågå är ju ett mysterium.....

Jag flög med TWA ARN-JFK ToR i April 1990. Då var det en L-1011.
Minns att jag fick ont i öronen av dom synnerligen kassa hörlurarna man fick köpa för $5 (eller vad det nu var) som behövdes för att se på den ännu sämre filmen...

/ TT
Kom på att första gången jag flög med L-1011 (Eller Tristar som den också kallades) var med British Airways mellan LHR-CPH sommaren 1975.

/ TT

Jag flög med TWA ARN-JFK ToR i April 1990. Då var det en L-1011.
Minns att jag fick ont i öronen av dom synnerligen kassa hörlurarna man fick köpa för $5 (eller vad det nu var) som behövdes för att se på den ännu sämre filmen...

/ TT
Hade de samma gamla härliga stetoskop lurar som fanns i vissa 747-100? Såg exakt ut som ett stetoskop man tryckte i proppar i öronen sen gick Plastslangar ner till en liten högtalare som satt inne i armstöden.

Det lät ju inge vidare.... Men det funkade.

Hade de samma gamla härliga stetoskop lurar som fanns i vissa 747-100? Såg exakt ut som ett stetoskop man tryckte i proppar i öronen sen gick Plastslangar ner till en liten högtalare som satt inne i armstöden.

Det lät ju inge vidare.... Men det funkade.
Jepp, exakt sådana var det. Väldigt sköra dessutom så de flesta hann gå sönder innan ankomst JFK...

/ TT

Toppen