Senaste nytt

SAS Webshopping

fiffig

Medlem
Det är beroende på summan, då det annars blir fel i redovisningen. Kostar iPhone för 18k och du köper presentkort för 18k så är det ok, men köper du för 16790:- och redovisar presentkortsköpet för 17k så kan det bli problem i redovisningen. Eller om du köpet presentkort för 16k och sedan lägger till ytterligare 790:- på kortet så behöver du bifoga två kvitton, men det är beroende på hur hård redovisning ni har.
Tanken var inte att redovisa presentkort-köpet utan redovisa kvittot på köpet där det står ”betald med presentkort” = likställs det om jag hade betalt med mitt privatkort eller kontant och räkna mot avräkningskontot eller är presentkort man äger privat obrukbar som utlägg mot företaget? Om det gör någon skillnad så är jag ensam ägare på ett AB.

Jag har köpt saker privat på tex netonnet med presentkort där det står då på kvittot tex 1000kr - presentkort 1000kr = totalsumman 0kr varav moms 200kr. Jag måste göra 3 separata köp pga elgiganten accepterar max 5st presentkort men om jag ska redovisa presentkort-köpet så kan man väl köpa närmsta summan av total + resten på privatkort utlägg, tex 47800kr = 5000kr presentkort x 9, 2000kr x 1, 500 x 1 sen resten på kortet.
 
Gör det enkelt och redovisa inköpen med varje inköpskvitto som om du hade gjort ett vanligt utlägg med ett vanligt kort. Spelar ingen roll om det står AMEX, MC eller presentkort på kvittot. Att redovisa presentkortet i sig känns väldigt stökigt och blir nog helt fel i denna situation.
 
Ett viktigare tillägg till ovan: på köp över 4 tkr som man redoviserar som utlägg behöver företagsnamnet stå med för att ha rätt att lyfta momsen. Brukar gå enkelt via sajt eller på plats i butik om man frågar om det.
 

fiffig

Medlem
Gör det enkelt och redovisa inköpen med varje inköpskvitto som om du hade gjort ett vanligt utlägg med ett vanligt kort. Spelar ingen roll om det står AMEX, MC eller presentkort på kvittot. Att redovisa presentkortet i sig känns väldigt stökigt och blir nog helt fel i denna situation.
Det är så jag hade tänkt först, att redovisa inköpen med varje kvitto, fast när man använder presentkortet så ”nollas” priset på kvittot på något annat sätt på kvittot än att ha använt kort eller kontant därav frågan. Det var svårt att hitta samma situation på Google men hittat några nu. Detta krångel är nog värd 25000p i min värld.
 

Ilmu90

Medlem
Någon mer som upplever problem med hemsidan onlineshop efter att de gjorde om den? Kommer inte vidare till butikernas hemisda när jag klickar mig vidare.
 
Toppen