Senaste nytt

SAS vinstvarnar

varva77

Medlem
Jag ändrade tiden att flyga hem, dröm om min förvåning, SAS skulle ha 1:- för ändringen fullständigt vanvettigt ta minst 50:- allra helst 100:-, det är inte konstigt att man inte tjänar pengar.
Resans pris

Ursprungligt köp
Totalpris

Stockholm (ARN) - Oslo (OSL)
ti 13 maj 2014
Vuxen 0 SEK
Oslo (OSL) - Stockholm (ARN)
on 14 maj 2014
Vuxen 1 SEK

Ombokningsavgift 0 SEK

Att betala: 1 SEK
Skatter, avgifter och tillägg för denna resa: 729 SEK
Tidigare skatter, avgifter och tillägg: 728 SEK

Eftersom de anser att Norwegian är deras främsta konkurrent så är det de måste förhålla sig till men då måste de som sagt gå hela vägen med outsourcing osv. För tillfället verkar de ju bara anpassa (försämra) sin service och priser till en nivå som bara gör att de inte tjänar pengar. Mellanmjölkbeskrivningen är verkligen rätt men jag är tveksam till att den är helt fel om man iställer väljer att se det som att de kan passa alla i NORDEN. Det är ju bara att inse att marknaden för att ta ut något extra för service och "lyx" inte tycks finnas här. Undantag är företag som kan tänka sig lite dyrare biljetter för bra tider, eller man kanske snarare skall säga acceptera än tänka. Det är så inbankat i folk ögon och öron att SAS är dyra och har gammal flotta att det inte går att ändra på. har tex kollegor som flyger väldigt mycket men så fort de skall åka privat så tittar de enbart på Ryan och DY. Gav tex mitt guldkort från Diamond till en som kommer att flyga på USA mer eller mindre en-två ggr per månad närmaste året för att jag hoppades att det skulle ge effekt på annat resande också. Det har dock inte hittills blivit mer än "Åh, flyger SAS till Thessaloniki, undra om Ryan gör det också..". Dessutom verkar de ju inte kunna matte eftersom det i slutändan inte blir dyrare utan många ggr tvärtom. Framförallt med nya EB där även en med "vanligt" resmönster kan få ut mycket ur ett medlemskap med lite taktik med kort, kampanjer etc.
De verkar ju dock fylla planen lite bättre så förhoppningsvis har kanske människor förstått att de är ett alternativ för alla sorts resor.
 

Nemo

Medlem
FRÅGA Går det att dra 1:- från kortet, och vad kostar det i så fall SAS??? Märklig historia.
Jag gissar att det är ett sätt att identifiera kunden. Betalar du med VISA/MC/etc, om så bara en krona, är det mindre risk att det är någon annan som kapat dina reseuppgifter och som bokar om.
 

agehall

Medlem
Jag gissar att det är ett sätt att identifiera kunden. Betalar du med VISA/MC/etc, om så bara en krona, är det mindre risk att det är någon annan som kapat dina reseuppgifter och som bokar om.

Jag tror mer att det handlar om att skatterna ändrats pga valutaförändringar sedan ursprungsbokningen gjordes.
 

AABack2ARN

Medlem
De borde i rimlighetens namn sätta en gräns på att plus/minus 10 kr inte återbetalas eller krävs in. Det kostar dem otroligt mycket mer än det smakar att hantera så små belopp.
 

nilsson

Medlem
De borde i rimlighetens namn sätta en gräns på att plus/minus 10 kr inte återbetalas eller krävs in. Det kostar dem otroligt mycket mer än det smakar att hantera så små belopp.

Fast flygbolag är väl ganska särbehandlade av kreditkortsbolagen (de får ju biljettnummer, bokningsklass, delsträckor m.m. inrapporterade), så det är inte säkert att det kostar något att flytta runt pengar innan avgång. Flygbolaget får väl inte pengarna förrän planet lyfter, har jag för mig från tidigare diskussion på BC.
 

chrisljo

Medlem
Fast flygbolag är väl ganska särbehandlade av kreditkortsbolagen (de får ju biljettnummer, bokningsklass, delsträckor m.m. inrapporterade), så det är inte säkert att det kostar något att flytta runt pengar innan avgång. Flygbolaget får väl inte pengarna förrän planet lyfter, har jag för mig från tidigare diskussion på BC.

Jeg er rimelig overbevist om at SAS får pengene før flyet. Forhåndsbetaling er en finansieringakildenen til flyselskap, og var vel en av grunnen (i tillegg til at leverandører krever forhåndsbetalt) at forhandlingene med fagforeningene måtte gå så raskt (når bookingene slutter blir cash flow raskt dårlig).
 
Toppen