Senaste nytt

SAS vill utöka sin långdistansflotta ytterligare från 2026

Trevligt.

Om jag minns rätt så sitter man väl med 3 stycken A330 "old classic" och 5 stycken A330E, där de gamla är över 20 år. Kanske dessa ska i pension och ersättas av något lite nyare?

Trevligt.

Om jag minns rätt så sitter man väl med 3 stycken A330 "old classic" och 5 stycken A330E, där de gamla är över 20 år. Kanske dessa ska i pension och ersättas av något lite nyare?

Stämmer - 3 st A330 Classic och 5 st A330 Enhanced idag :)

• Gilla
Reactions: fcx
Borde inte en kombination av A330 NEO, A350 och A321 funka bra för ett SAS som är lite större än vad det var för några år sedan? Där de mindre planen både kan upprätthålla vissa mindre destionationer och nödvändiga långdistansrutter från ARN/OSL (i.e. New York och någon mer stad).

Trevligt.

Nej, de letar i detta fall efter fler gamla "bättre begagnade" flygplan eftersom det tar så lång tid att få nya från Airbus! ;) (Fast de kan ju ändå förses med ny kabin.) Kul i alla fall, hoppas de inte behöver betala ett överpris nu när det råder viss brist på marknaden.
"Över 20 år" är de befintliga SAS A330 dock inte än på ett bra tag. De äldsta tre levererades från fabrik 2012-2013:

Inredningen på A330 både de som levererades nya från fabrik 2015-2016, samt de gamla renoverade börjar bli ganska trött. Undrar om det finns planer på uppfräschning eller rent utsagt nya kabinprodukter?
Om inte annat kanske man kan hoppas på stolarna från 350 även i dessa 330. Åtminstone i C. De kan ju inte gärna ha ett stort lager av de gamla, och om man ändå måste köpa nytt.... Jag har dock ingen aning om ifall de skiljer sig så mycket i montering och liknande att det inte funkar.

Håller med om att de börjar bli slitna. Och visst vore det trevligt med en helt ny kabin, säg med dörr som många nya har nu. Men även utan det tycker jag den nuvarande kabinen är en av de bättre som går på tatl fortsatt, bortsett från slitaget.

Toppen