Senaste nytt

SAS vd Anko van der Werff lämnar SAS i början på 2027!

Är det inte lite märkligt att han stannar kvar som VD istället för att lämna direkt? Eller ser man det som två helt olika marknader, så att det inte spelar någon roll att han jobbar kvar tills han går över till Air Canada. Man är ju van vid att när en VD går till ett annat bolag så sker det nästan på dagen. Kanske funkar flygbranschen annorlunda där övergångar behöver vara mer långsiktiga?
Jag tänkte på samma sak.

Hos min arbetsgivare behöver man inte ens vara VD. Går man till en konkurrerande verksamhet så får man lämna på dagen. De tar t o m din dator och telefon direkt när de får reda på det och följer dig ut.

Håller med om det märkliga. Jag förstår att man ibland behöver stanna kvar för att avsluta något men det handlar om dagar i så fall.

Det måste dock vara så att man inte anser att Air Canada är en konkurrent på det sättet vi kanske tänker. De är aktiva på helt olika marknader och överlappningen är liten.

Som passagerare har jag varit nöjd med Ankos tid vid rodret. Gustafsson-strategin hade nått vägs ände i en nedåtgående spiral. Det fanns flera vägar vidare, och jag tror att man valde rätt med AFKLM-spåret. Jag tror inte att någon internrekrytering eller en ägarpolitruk hade uppnått samma resultat.

Lite märkligt att han får vara kvar så länge på nuvarande post, men det finns kanske inga hemligheter att avslöja? Sen finns det en hel del saker som fortsatt måste hanteras och då måste det finnas en handlingskraftig CEO på plats. Men, han blir ju så klart lite av en lam anka i internpolitiken framöver. Jag gissar att så fort efterträdaren tillkännages så försvinner Anko ganska snabbt efter det, och det kan ju ske tidigare än januari.

AFKLM vill såklart helt själva utse ny VD, och det kan dom inte göra riktigt än. Jag blir inte förvånad om allt sker väldigt snabbt efter att köpet godkänts av myndigheterna. Typ dagen efter köpet är klart utses en ny CEO från det egna ledet och Anko lämnar samma dag. Vad tror ni, i september?

Men, han blir ju så klart lite av en lam anka i internpolitiken framöver. Jag gissar att så fort efterträdaren tillkännages så försvinner Anko ganska snabbt efter det, och det kan ju ske tidigare än januari.
Exakt, jag tror inte det direkt har varit en nyhet för styrelsen då hans specialitet ju har varit att fixa bolag vid ruinens brant. Det ska bli intressant att se vad som händer med AC med ny styrning. Det kändes lite som att AF/KLM kom in från sidan och snodde det från Apollo – kanske blir det en ny CH11 och Apollo får chans att sätta klorna i AC.

AFKLM vill såklart helt själva utse ny VD, och det kan dom inte göra riktigt än. Jag blir inte förvånad om allt sker väldigt snabbt efter att köpet godkänts av myndigheterna. Typ dagen efter köpet är klart utses en ny CEO från det egna ledet och Anko lämnar samma dag. Vad tror ni, i september?
Danskarna sitter kvar med 20%, och jag tror att det skulle vara politiskt inkorrekt att utse en egen CEO som om man ägde hela bolaget. Här blir det nog en kompromiss med någon som är lojal med affärsupplägget, men fortfarande tillräckligt oberoende på pappret för att danskarna ska känna sig tillgodosedda. Antingen det eller sätta Lars Løkke Rasmussen som styrelseordförande.

Exakt, jag tror inte det direkt har varit en nyhet för styrelsen då hans specialitet ju har varit att fixa bolag vid ruinens brant. Det ska bli intressant att se vad som händer med AC med ny styrning. Det kändes lite som att AF/KLM kom in från sidan och snodde det från Apollo – kanske blir det en ny CH11 och Apollo får chans att sätta klorna i AC.
Sitter AC med dåliga finanser och behöver en nystart? Det är inte riktigt så jag upplever dem, de är mer av en fet monopolistkatt.

Lite märkligt att han får vara kvar så länge på nuvarande post, men det finns kanske inga hemligheter att avslöja?
SAS-mässigt antagligen inte eftersom överlappet i marknad i princip är en linje.

Däremot känns det som större risk att han (och därmed sas) inte får vara med i diskussioner gällande Skyteam längre (pga att han går till star alliance), eller till och med JV. Och det kan omöjligt vara bra för sas.

Toppen