Senaste nytt

SAS varslar 5000 pga corona

Att följa turordningsreglerna är ju vedertaget hos de flesta flygbolag. Man följer ju även senioritetslistor stenhårt hos piloterna. Jag ser inga problem med detta. Det är betydligt lättare att hitta nytt jobb om man är yngre än för 50 åringar. Jag håller inte alls med ditt resonemang. Det behövs en äldre erfarenhet också inom alla yrken oavsett om elden börjar slockna. Jag vill inte se två finniga 20 åringar i cockpit.

Det är nog vanligt att man gillar orättvisa till ens egen fördel med diffusa argument.

Edit: Men det kommer bli tufft för Sas att komma tillbaka om detta går igenom sedan när efterfrågan återvänt.

Last edited:
Det går att flyga SAS också och tjäna poäng:
Operating flights | SAS

Det går också att ta ut bonusresor på SAS. Det verkar dock som vi diskuterar två olika frågor. En medlem skrev: "Finns nog anledning att tro att de snart även skrotar eurobonus..." Mitt argument var att även under rådande omständigheter så är Eurobonus en tillgång som generar intäkter och kassaflöde så jag har svårt att se att SAS skulle skrota detta i närtid eller över tid om SAS överlever.

Däremot att insamling av SAS Eurobonuspoäng i närtid för oss som fokuserar på detta känns riskabelt och vi inte ser att vi kan lösa in detta i närtid är jag med på. Frågan är om den lilla medlemsgruppen på BC är helt representativ för allmänheten? Men för mig är detta två helt olika frågor: hur vi agerar och prioriterar som individer och hur SAS resultat- och balansräkningen påverkas om SAS stänger ner EuroBonus nu är olika frågor.
Okej, ja, vi kan diskutera att SAS flyger enstaka flyg som svenska kunder kan nyttja i nuläget och naturligtvis tjäna och spendera poäng på.

Men både du och jag vet att nästan hela verksamheten ligger nere, och för de allra flesta innebär det i praktiken att verksamheten ligger helt nere. Så vi kanske kan hålla oss till det generella och undvika det specifika och undantagen i nuvarande situation.

Jag förstår hur du menade, visst kan EuroBonus vara en tillgång såklart. Databaser är alltid bra för företag. Men det bygger på att det finns något att göra med datan. Om någon skulle ge mig en databas nu över hur alla ICAs kunder handlar, så skulle jag inte kunna använda den till något vettigt. Den hade säkert varit väldigt värdefull om jag drivit mitt eget butiksimperium. Men det gör jag inte. Hade kunnat sälja databasen. Men då måste det finnas någon som vill köpa den och det gör det inte. Likaså - vad har kunderna för nytta av att vara medlemmar hos mig? Jag säljer ingenting. Lycka till att få dem att lägga pengar på mig.

Likaså är EuroBonus värdefullt, men bara så länge SAS faktiskt har flyg i luften. Eller deras konkurrenter har flyg i luften. Just nu är värdet på det hela noll och intet. Varför skulle någon anstränga sig för att samla poäng nu? För att köpa trisslotter i Eurobonusshoppen?

Självfallet kan värdet öka igen om trafiken kommer igång.

Okej, ja, vi kan diskutera att SAS flyger enstaka flyg som svenska kunder kan nyttja i nuläget och naturligtvis tjäna och spendera poäng på.

Men både du och jag vet att nästan hela verksamheten ligger nere, och för de allra flesta innebär det i praktiken att verksamheten ligger helt nere. Så vi kanske kan hålla oss till det generella och undvika det specifika och undantagen i nuvarande situation.

Jag förstår hur du menade, visst kan EuroBonus vara en tillgång såklart. Databaser är alltid bra för företag. Men det bygger på att det finns något att göra med datan. Om någon skulle ge mig en databas nu över hur alla ICAs kunder handlar, så skulle jag inte kunna använda den till något vettigt. Den hade säkert varit väldigt värdefull om jag drivit mitt eget butiksimperium. Men det gör jag inte. Hade kunnat sälja databasen. Men då måste det finnas någon som vill köpa den och det gör det inte. Likaså - vad har kunderna för nytta av att vara medlemmar hos mig? Jag säljer ingenting. Lycka till att få dem att lägga pengar på mig.

Likaså är EuroBonus värdefullt, men bara så länge SAS faktiskt har flyg i luften. Eller deras konkurrenter har flyg i luften. Just nu är värdet på det hela noll och intet. Varför skulle någon anstränga sig för att samla poäng nu? För att köpa trisslotter i Eurobonusshoppen?

Självfallet kan värdet öka igen om trafiken kommer igång.

Tror du behöver 1) läsa på om lönsamheten i bonusprogrammen för flygbolagen (det är mer än en databas av kunder) och 2) sluta gå utanför frågeställningen, som var att SAS skulle lägga ner Eurobonus. Du argumenterar för värdet av ett bonusprogram ur medlemmarnas/ditt perspektiv, det är inte synonymt med SAS perspektiv.

Tror du behöver 1) läsa på om lönsamheten i bonusprogrammen för flygbolagen (det är mer än en databas av kunder) och 2) sluta gå utanför frågeställningen, som var att SAS skulle lägga ner Eurobonus. Du argumenterar för värdet av ett bonusprogram ur medlemmarnas/ditt perspektiv, det är inte synonymt med SAS perspektiv.
Så här är det.

Lönsamheten i bonusprogrammen finns bara, och endast, om de används. De har inget inneboende värde. Det är tillgång och efterfrågan där som överallt annars. Värdet påverkas av världsmarknaden, och just nu är det monetära värdet noll på EuroBonus. Möjligen kan SAS ha någon nytta av statistiken för att veta vilka linjer de ska starta först och så, men i resultaträkningen är det just nu enbart en belastning och inte en tillgång.

De rapporterna som du liksom jag läst gäller bara under normala omständigheter när inte världen står still som den gör nu.

Förstår jag det rätt att du tänker att om du har en bil som går på diesel, och diesel skulle gå från jättebilligt till att inte finnas så skulle bilen fortfarande vara värd lika mycket?

Så här är det.

Lönsamheten i bonusprogrammen finns bara, och endast, om de används. De har inget inneboende värde. Det är tillgång och efterfrågan där som överallt annars. Värdet påverkas av världsmarknaden, och just nu är det monetära värdet noll på EuroBonus. Möjligen kan SAS ha någon nytta av statistiken för att veta vilka linjer de ska starta först och så, men i resultaträkningen är det just nu enbart en belastning och inte en tillgång.

De rapporterna som du liksom jag läst gäller bara under normala omständigheter när inte världen står still som den gör nu.

Förstår jag det rätt att du tänker att om du har en bil som går på diesel, och diesel skulle gå från jättebilligt till att inte finnas så skulle bilen fortfarande vara värd lika mycket?
Med all respekt, men du jämför inte ens päron och äpplen - du hasplar fram en veritabel fruktsallad. Såhär:

För SAS: Säljer fortfarande poäng till webshoppar, Amex, osv. EuroBonus-programmet är allltså i högsta grad lönsamt. Att poängen knappt går att använda - pga inga flyg, samt begränsingar om 5000 poäng/dag - gör EuroBonus ännu mer lönsamt, och viktigt, för SAS i det korta perspektivet.
= EuroBonus är extremt positivt för SAS i dagsläget.

För EuroBonus-medlemmen: Kan fortfarande dra in poäng, men knappt använda dem. Om SAS slutar flyga på intressanta destinationer eller försämrar värdet på poängen så blir programmet än mindre intressant. I det långa loppet kanske folk slutar jaga EuroBonus-poäng, och det skadar SAS (lönsamhet).
= EuroBonus är i dagsläget ganska blekt för den enskilde medlemmen men förhoppningsvis så reser sig SAS som fågel Fenix.

Som flera skribenter har noterat: SAS säljer poäng för pengar (svårt behövda likvida medel), och behöver knappt motprestera. Varför skulle SAS ta livet av sin egen guldkalv?

Oavsett om EuroBonus är lönsamt för SAS idag eller om vi som medlemmar finner det användbart för tillfället så hänger dess överlevnad snarare på hur värdefullt det kan tänkas vara i framtiden. Jag tror det är uteslutet att EuroBonus läggs ned, men väldigt sannolikt att vi får se ytterligare devalveringar.

Toppen