Senaste nytt

SAS väljer (sannolikt) Airbus för mellandistansplan

Känns som om det inte kommer några order på A319 så får SAS ett stort glapp på maskiner mellan 90-160 passagerare, för de äldsta av SAS 737 är väl 700 or och 600 och de sist nämnda blir ju färre och färre. 800 har nog något lägre genomsnitts ålder
SAS A319 börjar väl närma sig 10 års strecket, så de kan flyga några år till, men de är ju bara 4 maskiner.
Scandinavian Airlines flotta – Wikipedia
A321 OY-KBE ser ut att ha fått ny kabin
 
Frågan där är väl var gränsen går där det är bättre med att flyga ett lite större plan mer tomt bara för att få en mer enhetlig uppsättning maskiner. Samma cockpit även på 319 gör ju att det inte kostar så mycket i personal att ha olika, men det blir ju svårare och mindre flexibel flotta att flytta runt.

Se tex på bolag som Norwegian och Ryan. De har bara en storlek, och kan därmed fritt flytta runt flygplan mellan de olika linjerna med extremt kort varsel vid behov. Det finns det naturligtvis ett stort värde i. Sedan exakt hur stort är en annan fråga..

Och på några punkter kanske det redan idag egentligen är för stort med en -600, men det är det som finns. Där kan man isåfall tänka att man istället använder fler crj via underleverantör.

I slutändan tror jag det hänger väldigt mycket på statistik som nog bara existerar inne på sas och som vi inte kan se...
 
Det skulle ju inte vara helt omöjligt att CRJ hos underleverantör kompletteras med C-series hos underleverantör för att ha något i gapet mellan CRJ och A320, även om SAS bara köper A320/A321 till sin egna flotta.
 
Frågan där är väl var gränsen går där det är bättre med att flyga ett lite större plan mer tomt bara för att få en mer enhetlig uppsättning maskiner. Samma cockpit även på 319 gör ju att det inte kostar så mycket i personal att ha olika.
..
Nu har väl Norwegian och Ryan kabinbeläggning på 85-90 %, SAS ligger runt 75% rekordet är väl 89% för ca 1,5 år sedan. Det går åt fler anställda i kabinen om man flyger en A320 i stället för Airbus 319 eller Boeing 737-600/700.
SAS har ”alltid” haft maskiner i flottan som har tagit runt 110-120 pax DC9-41, MD87 och senast 737-600
Det blir spännande och se vart det landar!!
 
Toppen