Senaste nytt

SAS utökar med ny lounge på Arlanda i början av 2025! :)

Trevligt med ny lounge. Samma utbud som i övriga lounger. Mindre bra att den inte ligger efter passkontrollen. Det saknas en bra lounge non schengen på Arlanda, om de vill locka fler långdistans-bolag hit.
Jag tror ifall G-piren byggs och man centraliserar alla SAS och partners icke-Schengen avgångar på F/G, då kan det bli sant. Men lite höna/ägg problematik är det.

Trevligt med ny lounge. Samma utbud som i övriga lounger. Mindre bra att den inte ligger efter passkontrollen. Det saknas en bra lounge non schengen på Arlanda, om de vill locka fler långdistans-bolag hit.
Finns det någon non Schengen lounge? Bra eller dålig?

Påminner om mannen som har det yttersta ansvaret och mer än 500 000 kr i månadslön.

Jonas Abrahamsson, nöjd (över lönen) men förhoppningsvis inte stolt över vad han skapat.

Finns det någon non Schengen lounge? Bra eller dålig?

Påminner om mannen som har det yttersta ansvaret och mer än 500 000 kr i månadslön.

Jonas Abrahamsson, nöjd (över lönen) men förhoppningsvis inte stolt över vad han skapat.
Menar du att Swedavia ska börja driva lounger i egen regi, snarare än att agera hyresvärd, som de gör för andra restauranger och lokaler på flygplatsen? Jag vet att Spanska AENA gör så på vissa av sina flygplatser, men överlag är det väl ganska ovanligt att statliga flygplatsbolag driver lounger?

Min bild är tyvärr att en Swedavia-VD (sedan 2017, verkar det som), oavsett lön, inte har haft något större inflytande över bl.a. flygskatten, Greta & flygskammen, företag/myndigheter/organisationers resepolicys, SAS ekonomiska läge eller deras pilotförenings agerande, utbrottet av covid med tillhörande kollaps av resandeantalet, globala covid-reserestriktioner 2020-ca 2022, Putins invasion av Ukraina och stängningen av det ryska luftrummet eller A-Trains avtal & prissättning - för att nämna några saker som påverkat Arlandas förutsättningar de senaste åren. Jag antar att du känner till att Swedavia ackumulerade flera miljarder i förluster under pandemiåren? Ska de öka sina driftskostnader hoppas jag att de snarare lägger mer pengar på toalettstädning och småreparationer än på egna lounger (som säkert ändå skulle bli väldigt mediokra).

Nej såklart det, men dealbreaker för non-Schengen lounge att det är för lite non-Schengen avgångar. Och att de som finns, är utspridda bakom olika passkontroller.

Absolut. Men det är ju en konsekvens som man valt när man trots ombyggnationer i massor av faser fortfarande inte sett till att det finns förutsättningar att ha all icke-Schengentrafik från F-piren utan man hellre vill sprida ut den på minst tre olika ställen på Arlanda.

Menar du att Swedavia ska börja driva lounger i egen regi, snarare än att agera hyresvärd, som de gör för andra restauranger och lokaler på flygplatsen? Jag vet att Spanska AENA gör så på vissa av sina flygplatser, men överlag är det väl ganska ovanligt att statliga flygplatsbolag driver lounger?

Min bild är tyvärr att en Swedavia-VD (sedan 2017, verkar det som), oavsett lön, inte har haft något större inflytande över bl.a. flygskatten, Greta & flygskammen, företag/myndigheter/organisationers resepolicys, SAS ekonomiska läge eller deras pilotförenings agerande, utbrottet av covid med tillhörande kollaps av resandeantalet, globala covid-reserestriktioner 2020-ca 2022, Putins invasion av Ukraina och stängningen av det ryska luftrummet eller A-Trains avtal & prissättning - för att nämna några saker som påverkat Arlandas förutsättningar de senaste åren. Jag antar att du känner till att Swedavia ackumulerade flera miljarder i förluster under pandemiåren? Ska de öka sina driftskostnader hoppas jag att de snarare lägger mer pengar på toalettstädning och småreparationer än på egna lounger (som säkert ändå skulle bli väldigt mediokra).
Du får gärna försvar människan hur mycket du vill.

Han har det yttersta ansvaret för vad som på detta forum kallats norra Europas sämsta flygplats.

Om han nu är en sådan duktig hyresvärd borde han skakat fram några lounge lokaler på F piren för att ersätta de som han rev.

Men det står dig fritt att tycka att han gör ett utomordentligt jobb och åstadkommit norra Europas bästa flygplats.

Så fick man provat den loungen också. Riktigt bra frukost, ett klart lyft mot den gamla. Dessutom verkar inte så många ha hittat dit än så det var riktigt lugnt och skönt i morse, trots rusning.

Däremot håller jag med tidigare, den är inte bra för något annat än att äta i princip. Dålig för ensam resenärer (den gamla loungen är inte så bra fördet heller, men det är större individuella platser där även om det är delade bord). Funkar så länge det inte är fullt men sedan kommer det bli trist.

Och i princip inte en enda plats där man kan sitta och jobba på laptop utan att ha nogon som tittar en över axeln.. Det är inte jättemånga sådana platser i den gamla loungen heller, men i den nya är det helt nollat.

Så både bu och bä i detaljerna men bara det faktum att det är fler kvadratmeter lounge totalt på Arlanda är ett lyft!

Toppen