Senaste nytt

SAS utökar med ny lounge på Arlanda i början av 2025! :)

Förstår hur du menar, men vad blir det åtalbara brottet ? Smuggling? ”Införsel av olovligen inköpt skattefri produkt utan att ha lämnat landet”?
Fast den är ju lovligen inköpt eftersom jag hade boardingkort och biljett till utanför EU samt (i alla fall i inköpsögonblicket) intentionen att lämna landet, även om jag ändrade mig direkt efteråt

• Gilla
Reactions: Gus
Förstår hur du menar, men vad blir det åtalbara brottet ? Smuggling? ”Införsel av olovligen inköpt skattefri produkt utan att ha lämnat landet”?
Man får väl inte lov att beträda flygplatsen (Air side) utan avsikt att flyga. Exakt vad brottet heter vet jag dock inte.

Det är en intressant fråga. Det är ju smuggling om man kommer från utlandet och inte betalar för det som inte uppfyller villkoren för gratis införsel (exv. att man har mer med sig än kvoten, eller att man varit borta mindre än 20 timmar). Men nu passerar man ju faktiskt inte gränsen...

Skattefri alkohol som säljs på svenska flygplatser är avsedd till resenärer som lämnar EU. För att föra in skattefri alkohol till Sverige behöver man anlända med kommersiellt flyg till Sverige (eller tillämpa 20-timmarsregeln vid båtresa).

”Tricket” som diskuteras har troligen aldrig prövats av domstol men i Åklagarmyndighetens rättsliga vägledning om smugglingsbrotten står det rätt klart:

IMG_4296.jpeg

Skattefri alkohol som säljs på svenska flygplatser är avsedd till resenärer som lämnar EU. För att föra in skattefri alkohol till Sverige behöver man anlända med kommersiellt flyg till Sverige (eller tillämpa 20-timmarsregeln vid båtresa).

”Tricket” som diskuteras har troligen aldrig prövats av domstol men i Åklagarmyndighetens rättsliga vägledning om smugglingsbrotten står det rätt klart:

Visa bifogad bild 162437
Mm, men här är det varken fråga om export eller import.

Toppen