Man måste dock komma ihåg att dec 21 - feb 22 var kraftigt påverkade av förnyade covid-restriktioner över vintern 21/22. Så om man inte har en rejäl förbättring från feb 22 skulle man ligga riktigt pyrt till.
Mars 2022 var också påverkat (men mer marginellt), så även nästa månads pressmeddelande kommer säkert att "spinna på" hur mycket ökning av passagerarantalet som skett jämfört med samma månad förra året. Det är därför först i aprilsiffrorna som det blir verkligt intressant och då vi har möjlighet att se om det sker någon fortsatt återhämtning för SAS från den nivån vi såg apr-dec 2022. SAS ekonomiska prognos framåt ser ju ut att bygga på att flygresandet ska fortsätta att återhämta sig i hygglig takt ett par år framåt.
Intressant är att trafikutbudet, ASK, var märkbart lägre i feb 2023 (2585 miljoner säteskm) än i jan 2023 (2704 milj), vilket lär ha bidragit till hålla kabinfaktorn uppe på 70,8% för total trafik. Det är faktiskt en lite högre kabinfaktor än i feb 2020 och feb 2019, då reguljärtrafiken låg på 65,3% resp 66,1%. (Totala trafiken, som inkluderar charter, brukar ligga 1-2 procentenheter högre.) SAS tycks alltså ha lyckats anpassa trafiken hyggligt till utbudet, givet att det är lågsäsong. Förhoppningsvis har det hållit utgifterna nere. Intäkterna per passagerarkilometer, RPK, låg också på en OK nivå, 1,07 kr/km. Men är den tillräckligt hög givet bränslepriserna?