SAS släppte trafiktalen för april i veckan, ser inte att de kommenterats tidigare och det behövs kanske inte en ny tråd för varje månads release, även om siffrorna är extra intressanta att följa p.g.a. postcovid-återhämtning och pågående "halvkonkurs". (Hmmm... "SAS trafiktal 2023" hade kanske varit en bra tråd att skapa, men det är så dags nu.)
www.sasgroup.net
Som väntat fortsätter volymen uppåt. Måttet "antal passagerare" var 1 889 000, en ökning med 22% från april 2022 (då det var 1 545 000). Faktiskt en liten minskning från mars 2023 med 1%, samtidigt som t.ex. det totala antalet passagerare på ARN (alla bolag) ökade med ca 5% från mars till april.
Revenue passenger kilometers (RPK) var 2607 miljoner, upp 27% från april 2022 (2045'') och upp 10% från mars 2023. Verkar alltså som att genomsnittspassageraren hos SAS plötsligt reste längre i april än i mars!
Trafikutbudet, available seat kilometers (ASK) var 3441 miljoner, upp 20% från april 2022 (2868'') och upp 10% från mars 2023.
Detta resulterade i en kabinfaktor på 75,8%, upp 4,5 procentenheter från april 2022 och upp 0,1 procentenhet från mars 2023. Alltså två månader i rad med en rätt bra siffra för kabinfaktorn för att vara SAS i "mellansäsong". De lyckas alltså fylla flygplanen hyggligt väl.
Vad som däremot förvånar mig är att passageraryielden har gått ner något, till 1,00 SEK/RPK jämfört med 1,03 SEK/RPK i april 2022 och 1,08 SEK/RPK i mars 2023. Jag hade kunnat tänka mig att en bra kabinfaktor innebar att de även lyckats sälja de lite dyrare biljetterna i lika stor utsträckning som månaden innan. Så frågan är om SAS lyckas ta tillräckligt bra betalt för sina biljetter för att tillräckligt snabbt få upp resultatet ovanför nollstrecket?
Så i sammanfattning ser det i huvudsak ut att gå åt rätt håll för SAS vad gäller passagerartillströmningen, men utvecklingen av passageraryielden gör att det fortfarande är lite oklart om det går tillräckligt snabbt för att man ska kunna pusta ut vad gäller biljettintäkter. (Sedan finns det diverse EU-rättsliga frågetecken som också kan ställa till det för skuldrekonstruktionen.)