Senaste nytt

SAS transporterade 33% fler passagerare i mars 2023 vs 2022!

Jag passar på att citera min kommentar till förra månadens trafiksiffror och det hurtiga pressmeddelandet kring dessa:
Mars 2022 var också påverkat (men mer marginellt [än feb 22]), så även nästa månads pressmeddelande kommer säkert att "spinna på" hur mycket ökning av passagerarantalet som skett jämfört med samma månad förra året. Det är därför först i aprilsiffrorna som det blir verkligt intressant och då vi har möjlighet att se om det sker någon fortsatt återhämtning för SAS från den nivån vi såg apr-dec 2022.
På egen hand är siffran 1,91 miljoner egentligen inte så intressant, däremot är kabinfaktorn 75,7% rätt bra och yielden 1,08 kr/RPK är OK. Det är dock oklart om dessa siffror är tillräckligt bra för att SAS ska vara på väg mot månatliga nollresultat - ursäkta att jag är en dysterkvist. Juni-september 2022 låg SAS på en kabinfaktor på 77,9%-82,2% och hade som mest en yield på 1,16 kr. Men förhoppningsvis ska väl inte årets resultat tyngas av någon strejk.

Jag passar på att citera min kommentar till förra månadens trafiksiffror och det hurtiga pressmeddelandet kring dessa:

På egen hand är siffran 1,91 miljoner egentligen inte så intressant, däremot är kabinfaktorn 75,7% rätt bra och yielden 1,08 kr/RPK är OK. Det är dock oklart om dessa siffror är tillräckligt bra för att SAS ska vara på väg mot månatliga nollresultat - ursäkta att jag är en dysterkvist. Juni-september 2022 låg SAS på en kabinfaktor på 77,9%-82,2% och hade som mest en yield på 1,16 kr. Men förhoppningsvis ska väl inte årets resultat tyngas av någon strejk.

Ja @Tomas E jag misstänkte du skulle kommentera och vara lika positiv som vanligt... ;)

En månad gör inget bra resultat, men jag är alltid glad när SAS presenterar positiva nyheter.

Kvartal 1 och 2 går mer eller mindre alltid med förlust. Kvartal 3 och 4 brukar gå bra. Många andra osäkerhetsfaktorer som också påverkar. Bränslepriser, hushållens köpkraft, utveckling av konjunktur och arbetslöshet, valuta effekter, chapter 11 kostar också stora pengar och slutligen påverkar också hur sommarvädret blir i Skandinavien. Ett dåligt väder skapar högtryck i bokningar.

Så en vinst för 2023-2024 är nog mer realistiskt.

SAS släppte trafiktalen för april i veckan, ser inte att de kommenterats tidigare och det behövs kanske inte en ny tråd för varje månads release, även om siffrorna är extra intressanta att följa p.g.a. postcovid-återhämtning och pågående "halvkonkurs". (Hmmm... "SAS trafiktal 2023" hade kanske varit en bra tråd att skapa, men det är så dags nu.)

Som väntat fortsätter volymen uppåt. Måttet "antal passagerare" var 1 889 000, en ökning med 22% från april 2022 (då det var 1 545 000). Faktiskt en liten minskning från mars 2023 med 1%, samtidigt som t.ex. det totala antalet passagerare på ARN (alla bolag) ökade med ca 5% från mars till april.
Revenue passenger kilometers (RPK) var 2607 miljoner, upp 27% från april 2022 (2045'') och upp 10% från mars 2023. Verkar alltså som att genomsnittspassageraren hos SAS plötsligt reste längre i april än i mars!
Trafikutbudet, available seat kilometers (ASK) var 3441 miljoner, upp 20% från april 2022 (2868'') och upp 10% från mars 2023.
Detta resulterade i en kabinfaktor på 75,8%, upp 4,5 procentenheter från april 2022 och upp 0,1 procentenhet från mars 2023. Alltså två månader i rad med en rätt bra siffra för kabinfaktorn för att vara SAS i "mellansäsong". De lyckas alltså fylla flygplanen hyggligt väl.
Vad som däremot förvånar mig är att passageraryielden har gått ner något, till 1,00 SEK/RPK jämfört med 1,03 SEK/RPK i april 2022 och 1,08 SEK/RPK i mars 2023. Jag hade kunnat tänka mig att en bra kabinfaktor innebar att de även lyckats sälja de lite dyrare biljetterna i lika stor utsträckning som månaden innan. Så frågan är om SAS lyckas ta tillräckligt bra betalt för sina biljetter för att tillräckligt snabbt få upp resultatet ovanför nollstrecket?

Så i sammanfattning ser det i huvudsak ut att gå åt rätt håll för SAS vad gäller passagerartillströmningen, men utvecklingen av passageraryielden gör att det fortfarande är lite oklart om det går tillräckligt snabbt för att man ska kunna pusta ut vad gäller biljettintäkter. (Sedan finns det diverse EU-rättsliga frågetecken som också kan ställa till det för skuldrekonstruktionen.)

Toppen