Senaste nytt

SAS till Orlando?

Troligtvis har Norwegian en stor marknadsandel på flyg mellan Skandinavien och Orlando eftersom det är en barnfamiljsdestination och barnfamiljer vill undvika byten och nu vill SAS ha en bit av kakan. AMEX var ju väldigt offensiva med marknadsföringen av alla deras Eurobonus-kreditkort under 2017 och har nog fixat en hel del nya Eurobonusmedlemmar åt SAS. Har man ett Eurobonuskopplat kreditkort och om SAS kan erbjuda relativt kort bytestid på rutten så tror jag absolut att de kan vinna över resenärer som tidigare hade valt Norwegian.

Det står "flyg till Orlando med SAS" det tolkar jag som att det är SAS som flyger dit och inte någon codeshare med United eller American. Att det går att boka är jag fullt medveten om, men en person som inte är så insatt skulle nog läsa det som att just sas flyger dit.
Medel-Svensson vet inte vad codeshare är och bryr sig inte heller. Står det SAS på biljetten så är det SAS i deras ögon. Kampanjen vänder sig inte till medvetna BC-medlemmar.

Medel-Svensson vet inte vad codeshare är och bryr sig inte heller. Står det SAS på biljetten så är det SAS i deras ögon. Kampanjen vänder sig inte till medvetna BC-medlemmar.
Och medelsvensson skulle bli rätt förvånad när de bokar sas till Orlando och måste göra ett byte i USA och åka med något annat, de utgår ifrån att sas flyger direkt.
Denna reklam riktar sig till fler än sällan resenären då jag får upp liknande fast på de destinationer jag bokat med SAS 4-5 ggr om dagen. Finns mycket med big data man kan jobba med här för att styra reklamen bättre då jag inte borde vara målgrupp för sas reklam då jag redan är helt pot comittad till sas som det är.

Och medelsvensson skulle bli rätt förvånad när de bokar sas till Orlando och måste göra ett byte i USA och åka med något annat, de utgår ifrån att sas flyger direkt.
Denna reklam riktar sig till fler än sällan resenären då jag får upp liknande fast på de destinationer jag bokat med SAS 4-5 ggr om dagen. Finns mycket med big data man kan jobba med här för att styra reklamen bättre då jag inte borde vara målgrupp för sas reklam då jag redan är helt pot comittad till sas som det är.

Ytterst tveksamt om Facebook har en kategori för "folk som är helt committed till sas" att använda. Mer troligt är ju att de prickat in dig som frequent traveler. Kanske till och med med segmentering "till USA". (och definitivt "från Skandinavien").

Sedan håller jag men om att det är konstigt att fokus ligger lot Orlando och inte Miami. Men man ska inte heller utesluts att just den delen kommer från reklambyrån man använt..

Det är väl självklart att de vill skönmåla det så mycket det går utan att de får reklamombudsmannen på sig. Visst blir nog medel-Svensson förvånad vid första anblicken, men i nästa sekund tänker hen "nu har jag ju skaffat det här Eurobonuskreditkortet och då kan jag ju lika bra resa med SAS och det är ju bara 2 timmar mellan flygen i New York/Washington/etc".

Det är väl självklart att de vill skönmåla det så mycket det går utan att de får reklamombudsmannen på sig. Visst blir nog medel-Svensson förvånad vid första anblicken, men i nästa sekund tänker hen "nu har jag ju skaffat det här Eurobonuskreditkortet och då kan jag ju lika bra resa med SAS och det är ju bara 2 timmar mellan flygen i New York/Washington/etc".
De jag känner skulle inte resonera så utan bli väldigt irriterad på att ha blivit "lurade". Om denna kampanj skulle anmälas är jag inte helt säker på att sas skulle gå vinnande ur det hela då det helt klart är vilseledande. Om man inte kan sas destinationer i USA riskerar man att få felaktig information. Priserna till Orlando är ju dessutom något som skulle få medelsvensson att sätta kaffet i halsen när de jämför med priser från Norwegian.

Om ni vill kan man klicka på pilen i hörnet på annonsen och klicka på ”varför ser jag det här?” så får ni se exakt vilken målgrupp ni är i.
Blev inte mycket klokare på det
upload_2018-5-15_9-53-1.png

Jag är absolut över 18 år och ja jag använder SAS hemsida i snitt minst en gång om dagen och appen när jag är ute och reser.

Ytterst tveksamt om Facebook har en kategori för "folk som är helt committed till sas" att använda. Mer troligt är ju att de prickat in dig som frequent traveler. Kanske till och med med segmentering "till USA". (och definitivt "från Skandinavien").

Sedan håller jag men om att det är konstigt att fokus ligger lot Orlando och inte Miami. Men man ska inte heller utesluts att just den delen kommer från reklambyrån man använt..
Det var det jag menar, det finns mycket att jobba med här vad gäller hur man ska styra reklamen. Det är ju ett relativt "nytt" koncept hur man riktar sådan här reklam. Fullt medveten om att det troligtvis inte finns en sådan kategori, men framöver borde man kunna få frma sådan info.
Finns ju bra exempel på när man inte analyserar sin data helt korrekt och skickar icke relevant reklam. Mina vänner som har barn har av förklarliga skäl köpt myckte barnmat under några år men ett år efter att barnen slutat äta detta så får de riktad reklam till sig hem i brevlådan om att köpa barnmat med rabatt för de har ju onekligen köpt mycket av detta senaste åren.
För min egen del får jag reklam om sådan öl som jag aldrig skulle köpa själv och enbart dricka om det inte fanns något annat eller om någon bjöd på det. Här har de verkligen inte förstått vilken typ av öl jag faktiskt dricker men de vet att jag dricker öl. Lite som att göra reklam för bag in box vin och 59 kronors viner till någon som bara dricker fina årgångsviner.

Toppen