Senaste nytt

SAS till HongKong i september

Tjänsteresa till HongKong / ShenZhen i september.

Flyger till HKG och köper transitvisa i Shekou för ShenZhen.

Transitvisa kräver att jag inte flyger in och ut från/till samma flygplats. Jag kan alltså inte flyga ARN-AMS-HKG-AMS-ARN utan jag behöver göra nåt i stil med ARN-AMS-HKG-CDG-ARN.

Bokar gärna SAS för att få guld-extraprocent på eurobonus-baspoängen. Så, i dessa tider av alliansbyte för SAS, vad är era bästa tips på att göra en sådan bokning på bästa sätt? Gillar att boka med utförande flygbolag så man har nån chans att få hjälp när (inte om) något händer. Är det helt enkelt bäst att ringa SAS?

Tacksam för alla kommentarer!

Tjänsteresa till HongKong / ShenZhen i september.

Flyger till HKG och köper transitvisa i Shekou för ShenZhen.

Transitvisa kräver att jag inte flyger in och ut från/till samma flygplats. Jag kan alltså inte flyga ARN-AMS-HKG-AMS-ARN utan jag behöver göra nåt i stil med ARN-AMS-HKG-CDG-ARN.

Bokar gärna SAS för att få guld-extraprocent på eurobonus-baspoängen. Så, i dessa tider av alliansbyte för SAS, vad är era bästa tips på att göra en sådan bokning på bästa sätt? Gillar att boka med utförande flygbolag så man har nån chans att få hjälp när (inte om) något händer. Är det helt enkelt bäst att ringa SAS?

Tacksam för alla kommentarer!
Du behöver inget visum till Hong Kong så det går bra att flyga tillbaka till samma flygplats du kom från.

Tror du missförstått något här om transit VISA. Transit VISA är alltså när du flyger till Fastlands-Kina och sen vidare till tredje destination. Som nisse skriver har HKG inga visakrav alls, du kan stanna 90 dagar. Om du ska stanna mindre än 72h i Shenzhen kan du åka upp till gränsen ifrån HK och söka visa som bara gäller för Shenzhen i 72h. Sen får du åka tillbaka till HK och kanske köra det en vända till om du ska stanna längre än så. Alternativet söker du ett riktigt Kina visa i föreväg, eller flyger till Shenzhen och sen ut till ett annat land, då kan du ju inte besöka HK. Ett sista alternativ vore att flyga in till Goungzhou och ut ifrån Guangzhou till HKG, då det finns flighter där i mellan, jag tror HKG räknas som annat land i detta fall, lär va rätt oprövat kort dock..

Vill komplettera med att Transitvisa numera är upp till 144 h för Guangdong province. Du behöver inte flyga ut. Det går bra att ta tåget från Guangzhou eller Shenzhen till Hong Kong på transitvisa.

Från Guangzhou ska tåget gå från stationerna Guangzhou East och Guangzhou South. Det är viktiga är att du bokar till Hong Kong KowloonWest. För det är där både den kinesiska och Hong Kong gränsinspektion finns.

Det beror säkert på flygbolag men incheckningspersonalen, men de har ofta inte koll på villkoren för transitvisa.

Toppen