Senaste nytt

SAS tar bort lounge-access för SAS Plus på långrutter från 1 april 2025

SAS plus VNO-CPH-ARN = tillgång till SAS lounge på CPH
SAS plus ARN-CPH-SFO = ingen tillgång till SAS lounge på CPH
Har jag fattat rätt då? :rolleyes:

Edit. På biljetter köpta from idag.
 
Det här var ju rätt väntat i samband med att man avskaffar plus-produkten inom Europa, men varför denna panik? Hade det inte varit mer rimligt at gå ut med att från sista september (eller vilket datum man nu väljer) så avskaffas plus inom Europa, och för flyg från det datumet så ingår inte längre lounge, fast track, bättre anslutningsflyg etc i longhaul plus.

Är det en akut anpassning till skyteam JV?

Eftersom lounge fortfarande ingår i shorthaul plus så blir det lite oklart vad som gäller för anslutningsflyget nu. Har man lounge på ena benet, men inte det andra?

Det är nog ingen panik. Mer en förändring som behöver ske och ligger i linje med vad ägarna erbjuder för sina kunder. Kan man sprida ut förändringarna över tid minskar risken för dålig publicitet.
 
Det är nog ingen panik. Mer en förändring som behöver ske och ligger i linje med vad ägarna erbjuder för sina kunder. Kan man sprida ut förändringarna över tid minskar risken för dålig publicitet.
Med den korta förvarningen så tycker jag att det andas panik. Förändringen i sig var dock väntad.
 
För mig som LTG är det ju en positiv förändring och som du säger, kanske kan ge upphov till färre personer i loungen. Men, tror vi kanske att denna andel besökare ersätts med de från Mastercard samarbetet?
"Mastercard-loungen" finns väl bara i Stockholm. Och där har ju SAS ändå nästan inga avgångar på longhaul. Den stora ändringen blir ju Köpenhamn och New York.

Dessutom blir det ju mindre folk i business-loungen, och som LTG hänger du väl i gold-loungen :)
 
Kanske har de lyssnat på oss som fyllt i enkäten om loungerna, att det stundtals är för mycket folk i dessa? :)
 
"Mastercard-loungen" finns väl bara i Stockholm. Och där har ju SAS ändå nästan inga avgångar på longhaul. Den stora ändringen blir ju Köpenhamn och New York.

Dessutom blir det ju mindre folk i business-loungen, och som LTG hänger du väl i gold-loungen :)
Vi vet ju inte hur samarbetet kommer se ut ännu men det gäller väl även transfer eller får man tillgång på ARN när man flyger long haul i plus via CPH? Isåfall borde man ju få på CPH om man åker via ARN eller OSL? Snurrigt blir det.

Jag brukar välja lounge lite beroende på vad jag är ute efter (duschar finns exempelvis bara i business delen) men ibland kan man ju även gå mellan. Hänt flera gånger att det är fullt i guld men sittplatser finns på nedervåningen, då kan man gå upp och hämta kaffe och gå ner igen.
 
Hur tolkas detta när man flyger ARN-LHR-JFK med SAS och Virgin tro? Står business och bokningsklass I på SAS-benet, Virgin är business men SAS är ju förstås pluskabin till LHR. I så fall ska det väl vara benet med Virgin som ger access men något sådant samarbete finns väl kanske inte...

Om inte SAS-benet räknas som business i ett sånt här fall när allt på biljetten är business och man därför kommer in trots att långa benet inte är med SAS? Fare code I är väl award business så kanske är så?
 
Toppen