Senaste nytt

SAS tar bort lounge-access för SAS Plus på långrutter från 1 april 2025

interface87

Ny medlem
Om du har rest med en SAS Plus-biljett på långrutter har du hittills haft tillgång till SAS egna lounger – till exempel i Köpenhamn, Oslo, Stockholm, Newark och Chicago. Men nu är det slut. SAS tar nämligen bort lounge-tillgången för SAS Plus-passagerare från och med den 1 april 2025.

SAS Plus-produkten kommer allt mer att likna economy class. Tidigare har SAS tagit bort gratis val av sittplats för denna klass, och nu försvinner även tillgången till SAS egna lounger när du flyger på långrutter.

Lounge-tillgången kommer att tas bort för alla biljetter köpta från och med den 3 mars 2025 och framåt.

Passagerare som har köpt biljetter innan detta datum och som reser från Köpenhamn kommer under april och maj att ha tillgång till Aspire Lounge i Köpenhamns flygplats, men eftersom denna lounge ska renoveras under sommaren kommer passagerare från juni istället att få en voucher som kan användas för att handla på flygplatsen.

Passagerare som har köpt biljett innan den 3 mars 2025 och reser från Stockholm, Oslo, Chicago eller Newark kommer fortfarande att ha tillgång till SAS-loungerna på dessa destinationer. Om detta är ett led i omställningen att europeiska rutter senare i år kommer att byta ut SAS Plus mot Business Class vet vi för närvarande inte något om. Men det kan mycket väl vara så att detta även görs för att synkronisera med andra SkyTeam-företag som inte heller erbjuder lounge-tillgång för sina Premium Economy-passagerare.

Har du SAS EuroBonus Gold- eller Diamond-status eller SkyTeam Elite Plus, kommer du fortfarande att ha tillgång till SkyTeam-lounger via denna status.
 
SAS har vär varit mer eller mindre ensamma om att erbjuda lounge för Premium Economy så det kändes inte så oväntat.

Tidigare har SAS tagit bort gratis val av sittplats för denna klass, och nu försvinner även tillgången till SAS egna lounger när du flyger på långrutter.
Just gratis sittplatsval är dock inte bara borttaget för Plus utan gäller även Business.
 
Lite förvånande ändå att de verkar tycka att det är så akut att minska trycket på SAS-loungen att de väljer att använda sig av en tredjepartslounge på CPH under övergångsperioden istället för att låta dessa fortsätta ha tillgång till SAS egna lounge.

Inte minst med tanke på att det är "Plusbiljetter köpta innan 3 mars" som kommer vara kriteriet. Känns ju som att det borde vara lättare för SAS själva att hålla koll på det än för Aspire. Nåväl...
 
Om det leder till en, i vissa fall sänkt prissättning, pga en minskande egen kostnadspost. Så är det en positiv utveckling för egen del, just pga att ’on ground’-förmåner redan erhålles via status.

Men det är för mig personligen.
Skulle väl även vara positivt för bolaget, i det fall de lyckas hålla ungefär samma beläggning, samt lyckas motivera fler att betala in sig i loungerna separat.
 
Det här var ju rätt väntat i samband med att man avskaffar plus-produkten inom Europa, men varför denna panik? Hade det inte varit mer rimligt at gå ut med att från sista september (eller vilket datum man nu väljer) så avskaffas plus inom Europa, och för flyg från det datumet så ingår inte längre lounge, fast track, bättre anslutningsflyg etc i longhaul plus.

Är det en akut anpassning till skyteam JV?

Eftersom lounge fortfarande ingår i shorthaul plus så blir det lite oklart vad som gäller för anslutningsflyget nu. Har man lounge på ena benet, men inte det andra?
 
Att man drar ner det på outstation är mindre förvånande. Tex det där med att EWR loungen övergår till Air France. Men jag håller med, konstigt att man har så bråttom att få bort den från Skandinavien.
 
De verkar ha varit duktiga med att uppdatera hemsidan men uppgraderar jag så lovas fortfarande lounge :)

1741031292426.png
 
Toppen